Touring-checkliste?
Fra : HC

Dato : 18-07-07 11:36

Hej!

Jeg kaster mig i næste uge ud i en noget spontan roadtrip til Skt.
Petersborg (omkring 1.500 km hver vej), og vil i den forbindelse høre om
I havde forslag til en checkliste? Jeg har selv følgende punkter på
indtil videre:

Fører:
* Rejseforsikring til føreren :)
* Assorterede plastikkort

MC:
* Internationalt forsikringsbevis
* Dækpilot? (Mærke? Jeg tror ikke jeg kører med slange? Hjælp!)
* Pumpe? (Jeg har begrænset plads - er det nødvendigt?)
* Minimalt værktøjssæt
* Sikringer?
* Tændrør? (Burde 3/4 ikke være nok til nærmeste tank?)

Flere bud modtages - husk jeg har begrænset plads, så et villatelt er off :)

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Anders Majland

Dato : 18-07-07 12:01

> [...]
> * Minimalt værktøjssæt
> * Sikringer?
> * Tændrør? (Burde 3/4 ikke være nok til nærmeste tank?)

Ovenstående kan vel erstattes af et vejhjælp abb. Det fylder ikke ret meget
i lommen ...

Og mhs til punkteringer. Så er det bedste løsning til slnageløse dæk nogle
af de propper der skrues i udefra og så en co2 patron til at pumpe med.

En lille dobbeltvirkende pumpe fåes for få kroner og fylder ikke ret
meget... Men det tager laaaaang tid at pumpe et mc dæk op med en. Jeg har
prøvet på en løs slange og gav op efter 5min hvor jeg kun så småt kunne se
at der var ved at komme luft i slangen. Så er det bedre med de små 12volt
pumper (Den fra en audi A2 er rigtig god)

Eller måske den model hvor man piller det ene tændrør af en flercylindret mc
og lader den køre ene cylinder være pumpe, men drevet af den anden (de
andre). Så jeg i en engelsk webshop fornyligt.

Nu har jeg selv friske erfaringer med punkteringer på slange dæk. Det første
var et stykke skrotjern der gav et 10mm lang revene i slangen. Det kunne
dækpiloten ikke klare - Heller ikke med hjælp af trykluft til at forsøge at
holde trykket. 2 dage senere punkterede jeg på bagdækket og der kunne
dækpiloten klare det. Men dækpilot er en nødsløsning og afbalnceringen ryger
ad h til... Den jeg brugte var anbefalingen maks 80km/t og maks 400km. Jeg
kørte dog motorvej med godt 130 alligevel men skiftede dæk efter omkring de
400km.

På aprilia'en har jeg haft et værksted til at lappe et slangeløst dæk med
noget der ligner det her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1100055655&n=1387906097&pn=1387907060

Men kører du ad større veje er der sikkert ikke langt til hjælp... Så hvad
du er nødt til at slæbe med afhænger vel rigtigt meget af om du vil være
selvhjulpen eller kan nøjes med at være afhængig af hjælp (med de
forsinkelse det kan give)

Fra : Studo

Dato : 18-07-07 14:55

HC wrote:

> Hej!

> MC:
> * Internationalt forsikringsbevis
> * Dækpilot? (Mærke? Jeg tror ikke jeg kører med slange? Hjælp!)

Som nævnt i andet indslag, så kan du få sæt med CO2-patroner og plugs til
at sætte i dækket.

Jeg købte et sæt hos MP i Odense. De er af en type, hvor du propper
omtrent halvdelen helt ind i dækket, så den ikke kan poppe ud, hvis
vulkaniseringen ikke holder. (af en eller anden sær grund)

Dem vil jeg nok vælge frem for de sæt hvor du kun fylder hullet ud.

De fylder ikke meget, og CO2-patronen er langt at foretrække i forhold til
pumpe. Ellers er en 12v pumpe sagen, men de fylder.

Har selv kørt en 1000-1500km på et sådant lappet dæk, uden problemer.
Hullet var af et søm i bunden af mønsteret.

Fra : Kim Andersen

Dato : 19-07-07 15:19

Husk registreringbevis i original udgave
Husk at noterer motornummer i tilfælde af tyveri (Du kan ikke få en blanket
der beviser at den er meldt stjålet uden motornummer)
BLÅT SYGESIKRINGSBEVIS!!!!

mvh

Kim Andersen

Fra : HC

Dato : 20-07-07 16:00

Kim Andersen wrote:

> BLÅT SYGESIKRINGSBEVIS!!!!

Er det ikke underordnet, når jeg har en Gouda rejseforsikring?

Fra : oz9abc

Dato : 19-07-07 21:56

> Flere bud modtages - husk jeg har begrænset plads, så et villatelt er off
> :)

Se evt her: http://www.mcoplevelser.dk/forum/showthread.php?t=17

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 20-07-07 09:01

On 18 Jul., 12:35, HC <h...@saustrup.net> wrote:
> [...]
>
> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!

Hej

Husk, at det her er Rusland, så et blåt EU-sygesikring er ikke
nødvendigvis brugbart, tjek hos dit forsikringsselskab eller hos
Europæiske om der skal bruegs et andet. Og så er et internationalt
kørekort en rigtig god ting i Rusland. Måske behøver du ikke løbe
rundt med det originale reg.bevis, men prøv at have en farvekopi med
med også og brug den ved grænsen, hvor du er nødt til at vise det
visum, som du har fået INDEN turen hos den russiske ambassade i Kbh.
Ellers koster det Dollarkassen og her kan du også få at vide, om de
skal tegne en speciel forsikring på din MC. Rusland er IKKE nem at
besøge som mc'ist. Her kan FDM - trods alt - også være behjælpelig og
huske en sidste ting: Mobilsnak for vesterlændinge i Rusland er meget
dyrt.

God tur og besøg også Peterhof 20-30 km sydvest for Sct. Petersborg.
En hyggelig stilfærdig bydel med sommerslottet.

Mvh

Stup
XS1100S, der endnu ikke har prøvet at krydse grænsen til Russerland
trods de snart 400.000 km......

Fra : HC

Dato : 20-07-07 16:14

stupmail@gmail.com wrote:

> Husk, at det her er Rusland, så et blåt EU-sygesikring er ikke
> nødvendigvis brugbart, tjek hos dit forsikringsselskab eller hos
> Europæiske om der skal bruegs et andet.

Har tegnet en rejseforsikring hos Gouda.

> Og så er et internationalt
> kørekort en rigtig god ting i Rusland.

Er klaret! 25 kr hos Borgerservice

> Måske behøver du ikke løbe
> rundt med det originale reg.bevis, men prøv at have en farvekopi med
> med også og brug den ved grænsen,

Faktisk har jeg kun den midlertidige registreringsattest, som jeg hiver med.

> hvor du er nødt til at vise det
> visum, som du har fået INDEN turen hos den russiske ambassade i Kbh.

Skulle være i posten. Rejsebureauet oplyste iøvrigt at i feltet under
"Byer eller rejserute" er det kun nødvendigt at anføre storbyer - f.eks.
skrev jeg bare "St. Petersburg".

> Ellers koster det Dollarkassen og her kan du også få at vide, om de
> skal tegne en speciel forsikring på din MC. Rusland er IKKE nem at
> besøge som mc'ist.

Min forsikring har udstedt et internationalt forsikringsbevis til mig
som de garanterede også galdt i Rusland. Det er rødt, men spøjst nok
omtalt som "grønt kort ordningen" mener jeg.

> Her kan FDM - trods alt - også være behjælpelig og
> huske en sidste ting: Mobilsnak for vesterlændinge i Rusland er meget
> dyrt.

Jeg holder det på et minimum

> God tur og besøg også Peterhof 20-30 km sydvest for Sct. Petersborg.
> En hyggelig stilfærdig bydel med sommerslottet.

Jeg kom forbi Peterhof for et par uger siden, og ja - det er et
usædvanligt hyggeligt sted! Jeg blev opfordret til at tage derover igen
hurtigst muligt, og tænkte at det var oplagt at tage turen på mc :)

> XS1100S, der endnu ikke har prøvet at krydse grænsen til Russerland
> trods de snart 400.000 km......

Det var godtnok en del - med fare for at gå helt offtopic, har der så
været nogle eksotiske højdepunkter imellem de 400.000km ? :)

/HC

Fra : Armand

Dato : 21-07-07 08:35

> Har tegnet en rejseforsikring hos Gouda.

Ellers et, omend lidt sent, hottip omkring rejseforsikring:
Man kan i sin bank erhverve sig et Masterkort i "guld", der indebærer en
rejseforsikring, som er ligeså bredt dækkende som øvrige rejseforsikringer
omend lidt lavere i dæknings-beløbene.
Min svoger påstår hårdnakket at han har sit kvit og frit som samlekunde i
Unibank, hvor min lille lokale sparekasse vil have 850,- årligt for det; men
alt i alt er det alligevel et gunstigt køb derved at kortet dækker hele
husstanden i hele kalenderåret, hvor fruen og jeg, i forbindelse med vores
USA-ferie for et par år siden, betalte 1100,- pr. person for en "højest
3-måneders dækning for én og samme rejse"

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Zodiac

Dato : 23-07-07 10:04

Armand skrev:

> [...]
> USA-ferie for et par år siden, betalte 1100,- pr. person for en "højest
> 3-måneders dækning for én og samme rejse"

Vær lige opmærksom på om forsikringen kun dækker ejser der er købt med
kortet. Den fælde er der mange der er gået i.

Fra : Armand

Dato : 23-07-07 21:15

"Zodiac" <zopialslet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vær lige opmærksom på om forsikringen kun dækker ejser der er købt med
> kortet. Den fælde er der mange der er gået i.

Vi var netop i syv sind derom og ville meget gerne sætte os på billetter
mend de var der til den rigtige pris, men både bankens ord og de udprintede
betingelser siger at det kræves at kortet har været udstedt inden købet af
rejsen (hvilket forøvrigt gælder alle rejseforsikringer!) og altså at det
ikke nødvendigvis skal være betalt med kortet!
At det er lettest at bevise at kortet var gyldigt ved købstidspunktet, ved
at betale med kortet er så en anden sag :-|

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Skovtrolden

Dato : 21-07-07 19:32

> [...]
> stupmail@gmail.com wrote:
>
> Faktisk har jeg kun den midlertidige registreringsattest, som jeg hiver

Den er da vist kun gyldig i Danmark, ikke engang Tyskland vil godtage den.
Check lige det meget gundigt inden du kører!

Mojn
Trolden

Fra : HC

Dato : 21-07-07 21:32

Skovtrolden wrote:

> Den er da vist kun gyldig i Danmark, ikke engang Tyskland vil godtage den.
> Check lige det meget gundigt inden du kører!

Godt tip - jeg rykker lige motorkontoret!

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 22-07-07 12:55

On 20 Jul., 17:13, HC <h...@saustrup.net> wrote:

> [...]
>
> /HC
>
> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!

Hej

Højdepunkter, og højdepunkter.....

Hmmm, jo, et par alpepas, hvor den godt nok tabte pusten lidt på grund
af den tynde luft...))

Joh, der har der været et par stykker såsom at vende 300 meter fra
Nordkap på grund af en heftig storm på tværs af vejen, aldrig at nå
ind i Saharas sand i Tunesien på grund af blandt andet heftigt
regnvejr i ørkenen, men dog trods alt ud til Cabo da Roca i Portugal
og måske næste år igen turen omkring Bulgarien og denne gang måske
Bosperus 20 år efter.

Nej, den er på mange måder en stabil rejselokomotiv uden mange
specielle dikkedarer og så har jeg heldigvis i dag en ekstra
elektronikboks efter at have stået på en smal vej i en øde dal i
Sydfrankring uden mobildækning og en død maskine og panikken, der
bredte sig indtil det viste sig at være en sikring, som lige så stille
havde irret sig udenfor forbindelse......

God tur østover...

Mvh

Stup
XS1100S