Skal man benytte køreskolens MC, eller må ~
Fra : Peter Hansen

Dato : 17-07-07 09:30

Må man gå til køreprøv på sin egen MC??

Spørgsmålet er teoretisk for mig.
Har ingen MC, endnu - MEN HAR BESTÅET TEORIPRØVEN IDAG / JUHU

Hvis man nu har mistet kortet, feks, pga. fart e.lign., er man jo en erfaren
kører og en køreprøve ville jo være lettere på sin egen, kendte maskine.
Det kan jo være at der er et krav tila tdet skal være kørelærens maskine,
pga. andre synsregler (hvis der er sådanne), men ellers kan jeg ikke se,
hvorfor man ikke skal kunne tage prøven på en anden MC end kørelærens.

Peter

Fra : Benjamin

Dato : 17-07-07 10:29

On 17 Jul., 10:30, "Peter Hansen" <lillepeteredder...@hotmail.com>
wrote:

> Har ingen MC, endnu - MEN HAR BESTÅET TEORIPRØVEN IDAG / JUHU

Tillykke

> Det kan jo være at der er et krav tila tdet skal være kørelærens maskine,
> pga. andre synsregler (hvis der er sådanne), men ellers kan jeg ikke se,
> hvorfor man ikke skal kunne tage prøven på en anden MC end kørelærens.

Jeg kender desværre ikke den officielle grund, men ved at det ikke er
muligt at køre den praktiske prøve på sin egen MC. Blandt grunde imod
er fx, at du jo ikke kan føre den hen til prøvestedet, at din
forsikring i tilfælde af et uheld ikke vil dække når du ikke har
kortet, samt at eventuelle fejl og mangler ved cyklen kan afgøre, om
du består - noget du kan give køreskolen skylden for, hvis det skulle
være tilfældet med deres cykel.

Jeg tog kortet hos TipTopTrafik og deres XT660'ere er altså fede nok!
Held og lykke når du kommer dertil (der er vel en helvedes
ventetid...)

Vh Benjamin

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 17-07-07 12:15

Benjamin wrote:
> [...]
> forsikring i tilfælde af et uheld ikke vil dække når du ikke har
> kortet, samt at eventuelle fejl og mangler ved cyklen kan afgøre.

Hmm..

Jeg kender en kvinde (lille pige) som kørte på hendes egen ekstra ekstra
sænkede virago 250 til køreprøven!

Man behøver vel heller ikke absolut at køre den til prøvestedet selv, og
at MC'en er iorden er selvfølge - også til hverdag!

Thore

Fra : Peter Hansen

Dato : 17-07-07 14:47

6 ugers ventetid i Randers
Hmm...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 18:58

>6 ugers ventetid i Randers

Er da lige før ejg vil sige du er en af de heldige der kun har 6 ugers
ventetid i randers... Mærkeligt at de ikke bare kan lette røven lidt mere og
få bragt den ventetid ned...

/SWP

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-07-07 07:56

Søren W wrote:
> Mærkeligt at de ikke bare kan lette røven lidt
> mere og få bragt den ventetid ned...

Beramning af køreprøver er da vist lige overgået til kommunerne. Og
kommunerne er da vist lige blevet lagt sammen. Og de er da vist kun lige
nået til at få telefonerne til at virke.

Jeg synes det er mere mærkeligt at du forventer at kommunerne er hurtige og
effektive

/jim

Fra : Sune

Dato : 18-07-07 08:10

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Beramning af køreprøver er da vist lige overgået til kommunerne. Og
> kommunerne er da vist lige blevet lagt sammen. Og de er da vist kun lige
> nået til at få telefonerne til at virke.

Det er rigtigt, at man nu skal beramme køreprøver hos kommunerne, men
ventetiden har ikke noget med kommunerne at gøre. Det er udelukkende
manglende mandskab og prioritetering hos politiet.

Mc-hilsen Sune

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-07-07 09:55

Sune wrote:

> Det er rigtigt, at man nu skal beramme køreprøver hos kommunerne, men
> ventetiden har ikke noget med kommunerne at gøre. Det er udelukkende
> manglende mandskab og prioritetering hos politiet.

Og din kilde er?

/jim

Fra : Sune

Dato : 18-07-07 13:17

> Og din kilde er?

Mig selv

Jeg arbejder med systemet hver dag. Det er politiet selv, der lægger det
antal teori- og praktiske køreprøver ind i systemet, som de har resurser
til.
Borgerservice tager imod betaling, kontrollerer og godkender den enkelte
elev. Det er noget der gøres her og nu i åbningstiden.
Kørelæreren kan hele døgnet bestille køreprøver over nettet.

Der har været store indkøringsvanskeligheder. Men nu er systemet efterhånden
begyndt at virke efter hensigten.
Men ventetiderne er der stadig. Det kan kun politiet gøre noget ved.

Mc-hilsen Sune

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 01:14

> [...]
> nået til at få telefonerne til at virke.
>
> Jeg synes det er mere mærkeligt at du forventer at kommunerne er hurtige

Gør det ikke bedre nej.. Men problemet har jo nærmest altid været her...
Ihvertfald i de 3 sidste år jeg har hørt på venner og bekendte beklage
sig...

/SWP

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 21-07-07 13:35

Jim Andersen skrev:

> Jeg synes det er mere mærkeligt at du forventer at kommunerne er hurtige og
> effektive
>
> /jim

Hvad mærkeligt er der i det. Vi har altid været effektive, i hvert fald
i Esbjerg. Og er det stadigvæk

Men det kan da godt være at sammenlægningen stadig spøger ved de mindre
kommuner.

Mvh
Benjamin R. Giversen

Fra : m0rt3n

Dato : 17-07-07 11:45

"Peter Hansen" <lillepeteredderkop@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Må man gå til køreprøv på sin egen MC??

Det kræver, at maskinen bliver synet som skoleMC. Jeg tog kørekort med en,
der gerne ville bruge sin egen, så han fik den omsynet.
-m0rt3n zrx1100

Fra : Sune

Dato : 17-07-07 21:06

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Hansen" <lillepeteredderkop@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det kræver, at maskinen bliver synet som skoleMC. Jeg tog kørekort med en,
> der gerne ville bruge sin egen, så han fik den omsynet.

Det er rigtigt. Problemet er bare, at så snart cyklen er registreret som
skolecykel, falder brugtprisen temmelig meget.

mc-hilsen Sune

Fra : BoA

Dato : 19-07-07 10:39

Sune skrev:

> Det er rigtigt. Problemet er bare, at så snart cyklen er registreret som
> skolecykel, falder brugtprisen temmelig meget.
>
> mc-hilsen Sune

No problemo ! Det koster bare lidt tid
og penge: Trin 1 er at få cyklen synet
og registreret som skolecykel "til
øvelseskørsel". Dette kræver, at der på
cyklen monteres en plade foran og bagpå,
hvor der kan anbringes et
"skolecykel-skilt", som du kan låne af
din flinke kørelærer. Skiltene må ikke
være der, når du er til syn, for de er
jo kun til brug under øvelseskørsel!
At få cyklen synet skulle aldrig være et
problem, for man kører jo ikke på en MC,
der ikke kan passere et syn - vel ?

Trin 2 : Når så prøven er bestået,
piller man de extra plader af igen, og
får lavet omsyn til almindelig brug.

Vi lavde denne procedure med min kones
cykel, da hun ikke er ret høj og føler
sig utryg ved andre end sin egen MC. Det
hele gik glat og hurtigt. Kommentar fra
synsmanden: "Nå, er det Jer igen- så er
der jo ikke meget at kigge efter !"
Synet og godkendt på under 5 min.

med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Sune

Dato : 19-07-07 20:41

"BoA" <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der på cyklen monteres en plade foran og bagpå, hvor der kan anbringes et
> "skolecykel-skilt", som du kan låne af din flinke kørelærer.

Nixen, pladen behøves ikke til et syn.

> [...]
> en MC, der ikke kan passere et syn - vel ?
>
> Trin 2 : Når så prøven er bestået, piller man de extra plader af igen, og

Genialt. Den havde jeg overset. Tak for det
Jeg er lige blevet spurgt af en elev om han må bruge sin helt nye GSX750R
under skolekørslen og køreprøven :-0

mc-hilsen Sune

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-07-07 16:20

> [...]
> pga. andre synsregler (hvis der er sådanne), men ellers kan jeg ikke se,
> hvorfor man ikke skal kunne tage prøven på en anden MC end kørelærens.

Det kan man godt, det kræver at cyklem er godkendt til "øvelseskørsel" på
registreringsatesten.
(Det kræver et syn at få gjort)

Kent