Michelin frygter flere farlige mc-dæk
Fra : Hans

Dato : 14-07-07 16:24

Fpn.dks omtale af en nordmand, der oplevede, at hans motorcykel-bagdæk
eksploderede, får Michelin til at undersøge dækket nærmere. Virksomheden
frygter flere farlige dæk.

http://fpn.dk/motor/mc/article1007992.ece

Hans

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-07-07 20:00

Hej

On Jul 14, 5:23 pm, "Hans" <hanse...@hotmail.com> wrote:
> Fpn.dks omtale af en nordmand, der oplevede, at hans motorcykel-bagdæk
> eksploderede, får Michelin til at undersøge dækket nærmere. Virksomheden
> [...]

Jeg står og skal have nogle nye sutter til min ZX6R (05). og jeg
plejer at køre med Pilot Power. Nu ved jeg så ikke om jeg skal kbe
nogle andre slags? Hvad ville I gøre? Jeg skal have skiftet både for
og bag, så jeg har "frit valg"...

Jeg mener der sad Bridgestone BT014 på som standard... Måske man
skulle prøve nogle blødere af dem?

--
Jesper

Fra : Erling Christensen

Dato : 14-07-07 20:30

On Sat, 14 Jul 2007 19:00:19 -0000, Jesper Lillesø
<lillesoe@gmail.com> wrote:

> [...]
>og bag, så jeg har "frit valg"...
>
>Jeg mener der sad Bridgestone BT014 på som standard... Måske man

Hvorfor ikke vælge noget mere sport/touring.... De holder længere og
hvis man ikke kører på bane, så udnytter du alligevel ikke dækket fuld
ud....

De nye Pilot Road 2 og Bridgestone BT021, er 2CT modeler, som har god
levetid og står godt fast...

Pilot Road 2, har fået 1. plads I seneste test i Motorrad og nu også i
BIKE...(selv om den test i BIKE egenlig kun er en oversættelse af
testen i Motorrad)
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 14-07-07 20:05

On 14 Jul., 17:23, "Hans" <hanse...@hotmail.com> wrote:
> Fpn.dks omtale af en nordmand, der oplevede, at hans motorcykel-bagdæk
> eksploderede, får Michelin til at undersøge dækket nærmere. Virksomheden
> [...]

Dækket var 4 år gammelt og havde kørt 10.000km:

http://www.bike.dk/content/2147/

--
// brian - SV1000S K6, med Pilot Road 2 :)

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 20:40

On Sat, 14 Jul 2007 12:04:30 -0700, Brian Lund Larsen wrote:

> Dækket var 4 år gammelt og havde kørt 10.000km:
>
> http://www.bike.dk/content/2147/

Og ?? Nåe ja, alle undskyldninger gælder når det er et "anerkendt" mærke.

Jeg mener klart ikke, at alderen kan være årsagen, men hvem ved om der var
korrekt dæktryk :-/

Det sker jævnligt at lastvognsdæk smider slidbanen, men det er ligodt
første gang jeg har hørt om mc-dæk med dén "feature", så noget er rivende
galt, om så det er kvalitetskontrol, eller produktet der er fejldesignet.

Orla Pedersen, som har kørt væsentlig længere på "lorte" Avon
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 14-07-07 22:58

meddelelse news:1ik2jydrr9r0i$.5hqp2aj0f4y9.dlg@40tude.net...

> [...]
> galt, om så det er kvalitetskontrol, eller produktet der er fejldesignet.

Har været der.
Omkring 1980 kom Pirelli med et dæk der hed Phantom.
Det var meget populært til race, RD 350 cup og Superbike (hed det vist).
Jeg méner, det var "to kompound" (ret mig, nogle af de andre voksne,
hvis det ikke er rigtigt). Det stod rigtig godt fast,
men blev desværre også kendt for at revne i slidbanen.
En kammerat fik et bag på sin Laverda 1200, nogle få tusinde kilometer
og det begyndte at revne omkring "blokkene" på midten af slidbanen.
Jeg oplevede det samme på min GSX 1100. Det var enda kun ca.
500 km "gammelt". På vej ned ad Autobanen løsnede de midterste
blokke sig fra karkassen. Ikke sjovt =:-{ det tabte dog ikke luften.
http://www.ridegear.com/item/F-44744/Pirelli/Phantom-Supercomp-Supersport-General-OEM-Replacement-Tires.shtml
Det bagdæk jeg kørte med dengang, var noget smallere
end det her viste, derfor nåede profil blokkene næsten ind til midten.

mvh Jens
Sydals

Fra : p.jarnbak

Dato : 14-07-07 23:28

> [...]
> 500 km "gammelt". På vej ned ad Autobanen løsnede de midterste
> blokke sig fra karkassen. Ikke sjovt =:-{ det tabte dog ikke luften.

Ja,jeg så et photo i das motorrad med en leverda der havde mistet alt det
hårde gummi i midten men også uden at miste
luften.Ellers et fint dæk efter de havde løst problemet.Jeg kan huske det
sad som standart på en xj900 jeg købte i 1983.
Det var nyt at der var gode dæk på jap cykler ab fabrik.På xj900 blev der
brugt enten Phantom eller et Michelin dæk
fra fabriken.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 08:38

On Sat, 14 Jul 2007 23:57:38 +0200, Jens Meldgaard wrote:

> [...]
> hvis det ikke er rigtigt). Det stod rigtig godt fast,
> men blev desværre også kendt for at revne i slidbanen.

Ohh! Dengang kunne jeg ikke forestille mig andre dæk end Dunlop TT100

Orla Pedersen

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-07-07 23:52

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> første gang jeg har hørt om mc-dæk med dén "feature", så noget er
> rivende galt, om så det er kvalitetskontrol, eller produktet der er

10000 km på en R6? Var der overhovedet noget slidbane tilbage, eller har han
kørt som en gammel dame hele tiden?

4 år og så mange km er rimelig vildt på en R6 synes jeg, men det er godt nok
også nogle "spændende" features dækket fik.. ikke lige så heldigt, men synes
også det virker tåbeligt at tage på ferie og have masser af ekstra vægt på
dækket, og så køre i en god fart.. puha

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-07-07 08:27

Anders Houmark skrev:

> [...]
> også det virker tåbeligt at tage på ferie og have masser af ekstra vægt på

Der bliver ved med at komme "facts" gående på, at det nok var dækket der
var slidt op, og at det var for gammelt og endog at man ikke bør køre
+130 med bagage... - spekulationer om, at der ikke var luft nok i
dækket, at føreren var en idiot osv.osv.

Jeg antager at det(de) billeder der har ledsaget artiklen (artiklerne)
er af det bemeldte ødelagte dæk - og der er masser af slidbane tilbage
så vidt jeg kan se.

Det er dog utroligt alt det snor Michelin skal have i denne forbindelse!

Motorcykler - (kinesere især), forhandlere, medtrafikanter, politikere
og hvad ved jeg, skal ikke træde det mindste ved siden af før de bliver
"flammet og grillet".

Et MC-dæk der ikke er slidt til lærredet skal ikke smide slidbanen - Period!
Et MC-dæk godkendt til 270km/t skal ikke smide slidbanen ved 130, lastet
tungt eller ej - Period!
Et MC-dæk der er 4 år gammelt skal ikke smide slidbanen - Period!

Et MC dæk skal ikke smide slidbanen - Period!

Og det uanset der står *Michelin* på siden.

Det var ikke godt nok! slut-prut!
Det er en "om'mer" Michelin!

- Michelin tager det da også selv alvorligt (antageligt og officielt)og
undersøger det havererede dæk, forhåbentligt med henblik på at forbedre
konstruktionen.

--
Dun@nt -der skal love for det er lykkedes Michelin at skabe loyalitet
over for deres brand!

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 08:38

On Sun, 15 Jul 2007 00:51:33 +0200, Anders Houmark wrote:

> 10000 km på en R6? Var der overhovedet noget slidbane tilbage, eller har han
> kørt som en gammel dame hele tiden?

Efter foto'et at dømme, stadig bane tilbage :-|

> 4 år og så mange km er rimelig vildt på en R6 synes jeg,

Jeg ville da sige 4 år, og så _få_ Km. Men vi er vel alle enige om, at
det er ok rettesnor at købe op til to år gamle dæk ? Og så ser det vel mere
troværdigt ud. :-/

> det virker tåbeligt at tage på ferie og have masser af ekstra vægt på
> dækket, og så køre i en god fart.. puha

Tjae, dækket skulle vel skiftes i Dyskland, det er da brugt praksis, og
helt ærligt, 130 Km./t. på motorvej ? Det foregår sgu' da dagligt med
totalt nedslidte dæk uden at der af den grund sker noget.

Det er da helt utroligt som Michelin skal forsvares ;-D

Orla Pedersen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-07-07 09:14

Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 15 Jul 2007 00:51:33 +0200, Anders Houmark wrote:
>

> Det er da helt utroligt som Michelin skal forsvares ;-D

Ja det må jeg nok sige, her er et svar jeg har fået andet steds hvor jeg
tillod mig at påpege at jeg fandt det betænkeligt at nok et Michelin dæk
havde tabt slidbanen

citat (uddrag)af svar //

Men din udtalelse Kløve er netop det der dræber virksomheder. Du udtaler
dig om noget du ikke ved nok om!!!!

Som jeg skrev tidligere, så lad os nu lige se hvad de finder ud af inden
vi slagter Michelin...

//
citat slut

hvad skal jeg sige.... Måske jeg kan komme i historiebøgerne son "den
der bragte Michelin til fald"

Mon ikke tommahawk gerne havde set den form for besindighed da et af
deres dæk tabte en slidbane i en test?
Mon ikke Suzuki gerne hvade set samme besindighed da deres TL smed en
journalist af i en test?

sååå det....
--
Dun@nt

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-07-07 09:32

> Mon ikke tommahawk gerne havde set den form for besindighed da et af
> deres dæk tabte en slidbane i en test?
Det var nogle lortedæk, og det skete med helt nye dæk!

Thore

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-07-07 09:50

SmaRTrxxv skrev:

> Det var nogle lortedæk, og det skete med helt nye dæk!

Det er der nok ingen tvivl om (sådan se jeg det også) men der var heller
ingen "kære mor" vel? - De fik hugget, så må de forbedre sig, eller lave
noget andet

jeg *tror* Michelin gør en stor indsas for at få afdækket et evt.
problem - mest fordi der er _nogen_ der råber højt efter dem.

Hvis alle var besindige og så tiden an, så vil en fornuftigt drevet
virksomhed gøre det samme - de er sat i verden for at tjene penge til
mig - aktionæren!

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 15-07-07 08:49

On 15 Jul., 09:26, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Jeg antager at det(de) billeder der har ledsaget artiklen (artiklerne)
> er af det bemeldte ødelagte dæk - og der er masser af slidbane tilbage
> så vidt jeg kan se.

Det kan altså næsten ikke passe, jeg har set et Pilot Sport der havde
gået 12K og det var _blankt_.

Og angående at Michelin skal forsvares, så er jeg pænt ligeglad med
hvem der har lavet dækket - et 4 år gammelt dæk med 10.000km på bagen
ville jeg aldrig stole på.

Jeg har i øvrigt også en cykel med Avon dæk så jeg er ikke Michelin
fanboy :)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-07-07 09:08

Brian Lund Larsen skrev:

> Det kan altså næsten ikke passe, jeg har set et Pilot Sport der havde
> gået 12K og det var _blankt_.

Jeg nåede at smide 10.600 km på et pilot sport, inden det opgav æveret
(og _nej_ jeg burde ikke have kørt de sidste 1000 km :-/ )

Et udmærket dæk, jeg kunng godt lide det, men et regnværs-dæk mener jeg
ikke det er, så jeg valgte anderledes.

> [...]
> ville jeg aldrig stole på.

> Jeg har i øvrigt også en cykel med Avon dæk så jeg er ikke Michelin
...jammen fy uha da, det er farligt farligt (ikke at køre med men at
indrømme )