Fup og fakta: Tændrør
Fra : Ukendt

Dato : 07-07-07 23:44

Hej NG.
Nu har jeg hørt en masse skidt om NGK tændrør, men igen er der også dem der
siger at de har deres gode sider, hvor andre typer har deres dårlige.
Jeg hører at NGK ikke kan tåle at blive blive druknet, for så mister de
gnisten. Med på min Suzuki VS1400 fulgte der iridium tændrør, men de afgik
hurtigt ved døden, da jeg skulle starte op om foråret, da gnisten blev væk -
ved skam heller ikke hvorfor de var monteret.

Hvad er jeres erfaringer med de mest "pålidelige" tændrør. Er det mere en
religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?

Med hævet venstre
Hans-Erik
Suzuki Intruder VS1400 -91

Fra : Birger Poulsen

Dato : 08-07-07 08:13

"Hans-Erik Larsen" <1dxfw(a)mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt ved døden, da jeg skulle starte op om foråret, da gnisten blev
> væk - ved skam heller ikke hvorfor de var monteret.

Også min erfaring, flere end een gang er det sket for mig.
Jeg Bruger Denso uden problemer.
--
Hilsen
Birger

Fra : Steen E.

Dato : 08-07-07 09:51

> [...]
> religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
> forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?

Ja, overtro findes allesteder :(

Min Fazer 1000'er (karburator-version 2004) er en elendig starter på grund
af mager standard-dysning. hvor man skal rode med choker for at få liv i
den. Måske også fordi den står i en opvarmet garage, så drukner den med fuld
choker/ingen gas :(

Efter jeg skiftede til iridium-rørene (NGK) starter den lettere, og kan med
det samme holde sig i gang i tomgang uden choker - det var umuligt før. Det
samme sæt rør har nu kørt over 10.000 km, og har været igennem 2
sæson-opstart uden problemer.

Måske bare indbildning, men så er det pengene værd :)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : p.jarnbak

Dato : 08-07-07 12:06

> [...]
> religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
> forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?

Jeg har kørt 45000 km med de samme denso iridium-rør og de blev kun skiftet
fordi jeg havde nye på lager.Der var ikke forskel på nye og gamle rør med
hensyn til gangkultur.
Hej Palle
k1100lt

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-07-07 12:14

> Hvad er jeres erfaringer med de mest "pålidelige" tændrør.
har altid brugt NGK, har aldrig haft problemer, hverken ved forårsopstart
eller andet. Dette er på 5 forskellige mcér.

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-07-07 12:50

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> har altid brugt NGK, har aldrig haft problemer, hverken ved forårsopstart
> eller andet. Dette er på 5 forskellige mcér.

Jeg har også altid kørt på NGK rør (pga. meget billig adgang til dem), og
kun lidt med Denso.
Især på mine totaktere har NGK rør en meget kort levetid, så jeg havde altid
ekstra rør med. Denso holder langt bedre. Men også på 4-taktere er Denso
klart bedre.

Rittig

Fra : Anders Majland

Dato : 08-07-07 20:05

> Jeg har også altid kørt på NGK rør (pga. meget billig adgang til dem), og
> kun lidt med Denso.

Jeg ved ikke hvad ngk's markedsandel er i DK - men nok 75-90%. Så ikke
underligt at det er dem man hører om problemer med...

> Især på mine totaktere har NGK rør en meget kort levetid, så jeg havde
> altid ekstra rør med. Denso holder langt bedre. Men også på 4-taktere er
> Denso klart bedre.

Men Denso er vel også dyrere ?

På min lille aprilia har jeg gode erfaringer med ngk platinium rør - de
gjorde den nemmere at starte. Grunden til at jeg skiftede til dem var fordi
aprilia i en service bulletin anbefalede det.

/A

Fra : Moller

Dato : 08-07-07 20:37

Anders Majland skrev:

> På min lille aprilia har jeg gode erfaringer med ngk platinium rør - de
> gjorde den nemmere at starte. Grunden til at jeg skiftede til dem var fordi
> aprilia i en service bulletin anbefalede det.

   På Mz'en, så er B7HS rør fra NGK nok det bedste jeg har fundet til
denne... på den anden side var Banditten hele tiden ved at knække sig
over NGK, og måtte ty til NGK dual elektrode... så mon ik det mere er i
at bruge det korekte rør til forholdet, end selve mærket ;) f.eks. er
glødetallende mellem mærker ikke 100% ens, og derved er tabbellerne jo
kun guides og ikke det endelig resultat, og f.eks. Japaner maskinerne er
jo typisk med Denso tændings komponenter, så mon ik det er Denso rør som
er det oprindelige opgivet ud fra, og da de fleste forhandlere herhjemme
handler NGK, havner der bare et ca. rør af NGK som nogenlunde svare til
et Denso rør... gør det heller ikke nemmere at f.eks. suzuki på flere
modeller opgiver rørende i den originale værkstedsbog til at være mellem
2-3 glødetal, og ikke bare et standard glødetal ;) og tager man f.eks.
et der er en tand for koldt, så dør den også nemmere ved drukning.

--
VH
   Moller

Fra : Niels Munk

Dato : 08-07-07 16:39

"Hans-Erik Larsen" <1dxfw(a)mail.sonofon.dk> wrote in message

> Hvad er jeres erfaringer med de mest "pålidelige" tændrør. Er det mere en
> religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
> forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?

På mine, indtil videre 2 mc'er (4-taktere), har jeg kun haft problemer med
NGK. De tåler som før omtalt ikke drukning, og især på min RF'er synes jeg
at de er dålige til at starte :( Det ene sæt Denso jeg har kørt med havde
ikke den slags problemer. Faktisk tænkte jeg aldrig over tændrørene, da jeg
kørte med Denso. De 3 sæt NGK'er jeg har haft, har alle fået en tur af
stålbørsten, mindst én gang, pga. tilsodning.

/Niels Munk, RF 900 R

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-07-07 20:42

On Sun, 8 Jul 2007 00:44:26 +0200, "Hans-Erik Larsen"
<1dxfw(a)mail.sonofon.dk> wrote:

Hej Hans-Erik.

> [...]
>hurtigt ved døden, da jeg skulle starte op om foråret, da gnisten blev væk -
>ved skam heller ikke hvorfor de var monteret.

Der er megen religion i tændrør, så jeg tør ikke kloge for meget rundi
i om det ene eller det andet er noget bras.
Dog er det sikkert at visse tændrørstyper er konstrueret således at de
ikke overlever en for fed blanding eller drukning.
Jeg har en teori om at koksbelægningen fra midterelektroden til stel
danner en direkte kortslutning, og når kokssporet først er grundlagt
er det vanskeligt at fjerne igen.
Er det først tilfældet skal der hårde midler til at få liv i
gnistrøret igen - F.eks. en gasflamme og en stålbørste.
Jeg har også oplevet NGK tændrør med "nedsunket" midterelektrode.
Lige pludselig går motoren som en pose nødder, og en demontering af
tændrørene viser en midterelektrode der sidder inde i keramikken i
isolatoren - Det har jeg prøvet to gange.
Forkert tændrørsvalg (for koldt tændrør) kan også være årsagen til at
tændrøret ikke kan brænde sig selv rent.

>Hvad er jeres erfaringer med de mest "pålidelige" tændrør. Er det mere en
>religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
>forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?

I princippet er der ikke forskel på tændrør til de forskellige
motortyper ud over glødetal og gevindtype.
(Der ER kommet nye MC, hvor der kræves en bestemt type svinedyre
tændrør. Begrundelsen kender jeg ikke).
Hvis man nu holder skifteintervallerne for tændrør til det de fleste
fabrikanter anbefaler - Noget med mellem 10 og 15000 Km - sker der
sjældent noget med tændrørene - Man propper rutinemæssigt nye i ,-)
Hvis de dyre tændrør skal tjene sig ind skal det altså være på bedre
brændstoføkonomi, mere trækkraft eller længere skifteintervaller.
De to første kan stort set se bort fra.
Jeg er helt bevidst om at nogen hævder at flerelektroderør skulle
forbedre både økonomi og trækkraft, men jeg har aldrig set et bevis
herpå.
Derimod kan man sikkert øge skifteintervallet til det dobbelte, men
hvad er der opnået ved det?
Forgyldte tændrør er mere end dobbelt så dyre som det cyklerne er født
med, så økonomisk er intet vundet
Jeg har sådan set et forsøg kørende.
Tidligere benyttede jeg NGK D8EA tændrør, men efter den med de
nedsunkne elektroder skulle noget andet prøves.
Jeg har ganske simpelt mistet tilliden til NGK - Det henhører igen
under religion
Af indlysende årsaget (firmarabat) blev det Bosch XR4CS der skulle
prøves - Ikke fordi de er noget specielt
Vi er nu oppe på 13.000 Km fejlfri funktion, og de ser stadig fine ud.
De får nok resten af denne season med før de ryger ud.
Bosch rørene er noget dyrere end NGK, sikkert i samme prisleje som
Denso.
Jeg har dog aldrig prøvet Denso, så jeg tør ikke sammenligne med
hverken NGK eller Bosch.
Som du nok kan læse er mine erfaringer lige så subjektive og fuld af
religion som de fleste andres, så der er ikke megen hjælp at hente i
denne postering selv om den er lidt lang.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 10-07-07 15:47

> Hvis de dyre tændrør skal tjene sig ind skal det altså være på bedre
> brændstoføkonomi, mere trækkraft eller længere skifteintervaller.

Bedre koldstart - min lille aprilia lider af det. Og aprilia's løsning var
et andet "bundkar" på karb'en, andre gummistudser så den sidder i en lidt
anden vinkel _og_ et ngk platinium rør. Samlet gjorde det en stor forskel.
På xt'en synes jeg også det gør en forskel når i frostvejr. Da er der ikke
for meget strøm til både starter og en bette gnist ... Men forskellen der er
mindre end mellem et halvslidt batteri og et helt frisk ...

Men jeg ofter de ekstra penge på platinium rørene
1) Fordi mange mener at de almindelige rør er noget skrammel
2) Fordi jeg har gode erfaringer med dem

Og købt på tilbud er det ikke ret meget ekstra per km...

/A

Fra : 2

Dato : 13-07-07 23:01

>Der er megen religion i tændrør, så jeg tør ikke kloge for meget rundi
>i om det ene eller det andet er noget bras.

Der er nu forskel, men ikke så meget bare på mærket, men også til lige
hvilken motor tændrørene skal bruges i, og så bliver der jo mange
kombinationer.
Jeg har haft 3 motorer som NGK slet ikke passede til ihvertfald døde
de hurtigt. Så jeg viger udenom NGK, de er ikke pengene og chancen
værd! De har kun virket godt i en motor jeg har haft i en bilmotor.

>Forkert tændrørsvalg (for koldt tændrør) kan også være årsagen til at
>tændrøret ikke kan brænde sig selv rent.

Hvad kommer først et defekt tændrør og deraf en for fed blanding,
eller omvendt?

>I princippet er der ikke forskel på tændrør til de forskellige
>motortyper ud over glødetal og gevindtype.

Er der et ekstra gnistgab inde i midterelektroden i keramikken som
bestemmer tændrøret egenskaber, og så det synlige gnistgab for enden?

>Jeg er helt bevidst om at nogen hævder at flerelektroderør skulle
>forbedre både økonomi og trækkraft, men jeg har aldrig set et bevis
>herpå.

Det har jeg så dog. testet med Bosch tændrør med 4 kroge, i en 65
HK påhængsmotor, så var der bedre trækkraft og bundtræk ved at trække
vandski og vand-tube, og trak op hver gang, men topfarten var dog 2
knob lavere end alm tændrør med 1 krog. Og med alm tændrør i var der
problemer med bundtrækket, fra ca 0-8 knob og trække vandski ud af
vandet, så det lykkedes ikke hver gang måske kun halvdelen af gangene.
Reelt var der jo kun få procent forskel, ved den grænse, men gjorde jo
forskellen om vi kom i plan med vandskiløber eller ej.

Ikke målt med økonomi og tror ikke der er forskel der.
Så kun en forbedret trækkraft og bundtræk er testet og det var der!

Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-07-07 07:30

Hans-Erik Larsen wrote:
> Hvad er jeres erfaringer med de mest "pålidelige" tændrør. Er det mere en
> religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
> forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?

Dunno - kan som regel aldrig få andet en NGK. Og har aldrig haft
alvorlige problemer med dem - heller ikke på en MC der blev druknet
masser af gange i forbindelse med en reparation.

Jeg har kørt med NGK på alt muligt fra MZ TS150 til GSX1100F.

--
vh
Torben