Oliekvalitet til forgaflen?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-07-07 08:18

Kan med røde ører konstatere at jeg har glemt at skifte forgaffelolie på min
82'er Suzuki GSX 1100E(Z) (med antidive og lidt luft) i urimelig lang tid:

Haynes foreskriver 15W til netop dén model, mens tidligere og senere
modeller kan boltre sig i multigrade (10W/20 - 10W/40).

Selv har jeg akkurat ½ l. "Forkoil" i 30W stående, hvilket præcis svarer til
den mængde jeg skal bruge.

Hvad vil eksperterne hér mene jeg med sindsro kan smide i?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-07 11:06

Hans Paulin (6310) skrev:

> Selv har jeg akkurat ½ l. "Forkoil" i 30W stående, hvilket præcis
> svarer til den mængde jeg skal bruge.

Har nu indkøbt en Castrol 10W hos thansen:

Hvor meget af dén skal jeg erstatte med 30W for at komme op på 15W?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-07 11:18

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvor meget af dén skal jeg erstatte med 30W for at komme op på 15W?

Hmnn...det må blive 125 ml, ikke sandt?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-07 11:21

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har nu indkøbt en Castrol 10W hos thansen:
>
> Hvor meget af dén skal jeg erstatte med 30W for at komme op på 15W?

Det er et åbent spørgsmål. SVJV er sammenhængen ikke så direkte at man
kan bruge købmandsregning. Desuden ville jeg være påpasselig med at mixe
forskellige typer/fabrikater.

Jeg har dog mixet 15w med 10w 50/50 af samme mærke med OK resultat - men
de er også meget tæt på hinanden. Jeg ved bare ikke om det gav 11w, 14w
eller 12,5w.

--
vh
Torben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-07 11:30

Torben Scheel skrev:

> SVJV er sammenhængen ikke så direkte at man
> kan bruge købmandsregning.

Robert fra Roberts mc hævdede at man kunne.

> Desuden ville jeg være påpasselig med at
> mixe forskellige typer/fabrikater.

Dog var der tale om den Silkolene som han solgte - det er dén jeg har i 30W.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-07 12:21

Hans Paulin (6310) wrote:

> Robert fra Roberts mc hævdede at man kunne.

> Dog var der tale om den Silkolene som han solgte - det er dén jeg har i 30W.

Er det ikke en helt anden olietype end Castrols? Esterolie? Ooooorlaaaaaa!

Jeg tror jeg ville lave et køkkenbordsforsøg først for at se on de lader
sig blande.

Hvorfor købte du ikke bare den viskositet du skulle bruge?

--
vh
Torben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-07 12:26

Torben Scheel skrev:

> Jeg tror jeg ville lave et køkkenbordsforsøg først for at se on de
> lader sig blande.

Ja, dét kunne man jo godt.

Men devicen omkring *motorolie* er jo at *alt* kan blandes.

> Hvorfor købte du ikke bare den viskositet du skulle bruge?

thansen havde ikke 10W, jeg havde den 30W stående og Robert ('s mc) sagde at
man kunne blande det.

Er ved at rydde op i værkstedet - har lavet en herlig mixtur af motorolie
der skal i Camryen til september
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-07 12:28

Hans Paulin (6310) skrev:

> thansen havde ikke 10W

*15W' , sorry.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-07 12:39

Hans Paulin (6310) wrote:

> *15W' , sorry.

Personligt ligger det mig meget fjernt at handle dér, så jeg forstår
slet ikke baggrunden når de ikke engang har den vare du skal bruge.

--
vh
Torben