Så slidt kan en kæde være - en historie...
Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 01-07-07 19:59

Hej alle,

Her er lige en kort historie fra de våde lande, der omhandler hvor slidt en
kæde kan være.

Min kammerat, der kører Aprilia Futura, havde brokket sig over underlige
lyde fra kæde og kædehjul, og eftersom han snart havde kørt 26.500 km på
kittet, var det vel på tide at skifte, og dertil skulle han have lidt hjælp
og værktøj, så vi besluttede at gøre det i min garage på en lørdag.

Vi hentede kædehjul og kæde ved Midtfyns mc og kørte hjem til mig for at
skifte. Da jeg endelig så på sagen, så jeg, at den gamle kæde var så slidt,
at den ikke længere kunne lægge sig i tænderne på det bageste kædehjul, men
kørte istedet oppe på selve tænderne. Ved en nærmere undersøgelse af kæde,
da vi fik den af, viste det sig, at den manglede tre af rullerne. Se det
kalder jeg en slidt kæde. Ikke underligt at den sagde nogle underlige
KLONK-lyde.

Nuvel, vi fik delene skiftet, men min makker skulle jo lære det, så han var
selv i gang. Da kædehjul og kæde var påsat, skulle han til at nitte kæden.
Jeg spurgte ham så, om han var sikker på, at hjulet var rykket HELT frem, og
han svarede ja. Jeg spurgte ham omkring 5 gange, og han sagde, at han var
helt sikker. Det viste sig dog, da kæden var nittet, at hjulet overhovedet
ikke var helt fremme, og kæden nu ikke kunne strammes. Øv, hvad gør man så
lørdag eftermiddag, og man mangler et nyt nitteled (vi ville helst undgå for
meget fusk)? Jo, vi tog chancen og kørte ned til Midtfyns mc. Vi kunne jo
være heldige, at der var en i værkstedet. Til vores kæmpeheld, stod Carsten
i værkstedet og kunne hjælpe os med et nyt nitteled - stort tak til ham.

Ja, historien endte lykkeligt med ny kæde og kædehjul. Nu stram og helt uden
mislyde.

--
Mvh,
Allan