kompression ?
Fra : Pede Larsen

Dato : 01-07-07 18:50

Hej alle :)

Min suzuki DR800S har problemer :( den gør underligt når man kører 110 og
fyre gassen helt i bund, så er det som om at motoren stopper tændningen og
det gør at man ikke kan køre mere end 110. Max 120, hvis man tager det
roligt med gassen der op :(
Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i modvind
er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end normalt.

Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at det er
når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og der for
hopper og danser.

Nu har jeg så testet det så godt jeg kunne, og min motor har en kompression
på 6,5 - 7. (PS: har kørt 67.000km.)
I MC revyen står der 9.5:1 nu bliver jeg forviret, hvad er det tal og
hvorfor ser det sådan ud ?

Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået 15.000km
han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået helt af nu.

Hvordan skal en god kompressionen være i tal på en suzuki DR800S jeg har
kiggget nettet tynt men kan intet finde, er her nogle der har en ide og hvad
problemet ellers kunne være med motoren.

MVH
Pede Larsen (Næstved)
www.pedelarsen.dk
Suzuki DR800S/GN250

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 21:36

"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i
> modvind er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end

Prøv at få tømt svømmerhuset - Det kunne umiskendeligt tyde på at der
ligger en (tung!) slat vand i bunden som lader sig suge op ved højt forbrug
og qua sin viskositet (en vanddråbe i bensin er som en kugle silikone!)
blokerer karburatorens dyser!

> Den var til mekaniker og han sage at den er færdig i cylender, og at det
> er når den rigtigt skal arbejde (trække) at kompressionen fejler og der
> for hopper og danser.

Det kan sagtens hænde at motoren er slidt; men dét vil have generel
indvirkning på ydelsen og ikke sådan pludselig ved topbelastning :-|

> [...]
> Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået
> 15.000km han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået

Det er ikke direkte sammenlignelige tal; men mellem 6½ og 7 er nu alligevel
noget lavt!
Lav kompression burde frem for alt også medføre et højt olieforbrug og dét
skriver du intet om :-/
Prøv et andet instrument hhv. en anden procedure, og husk at udføre testen
på en driftsvarm motor!

--
Armand.

Fra : Pede Larsen

Dato : 01-07-07 22:45

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> forbrug og qua sin viskositet (en vanddråbe i bensin er som en kugle
> silikone!) blokerer karburatorens dyser!

ja jeg glemte at sige at mekanikeren rensede begge kaburatore, så den skulle
være iorden, hvis ellers de har gjordt det rigtigt .

> Det kan sagtens hænde at motoren er slidt; men dét vil have generel
> indvirkning på ydelsen og ikke sådan pludselig ved topbelastning :-|

Oki hmm.

> [...]
> skriver du intet om :-/
> Prøv et andet instrument hhv. en anden procedure, og husk at udføre testen

Jeg huskede det med en drift varm motor.

Ja oki den glemte jeg også jo den bruger mega meget olie . ca 0.5 liter olie
til 1000km.
Og ud fra det jeg kender til motore, så er det stempelringene/stempel og
cylender der er slidt.

Fra : H. P. Holm

Dato : 01-07-07 23:17

Pede Larsen skrev:

> Jeg huskede det med en drift varm motor.

Og med gashåndtaget drejet helt åbent?

> Ja oki den glemte jeg også jo den bruger mega meget olie . ca 0.5 liter olie
> til 1000km.

Det er ikke "mega meget", det er bare lidt irriterende...

Altsammen ud fra en betragtning om, at fejlen med udsættere ved
hård belastning lige så godt, eller måske endda mere sandsynligt,
skyldes defekt tænding eller defekt karburator, så det er lidt
fjollet at fokusere udelukkende på kompressionen.

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 23:30

> ja jeg glemte at sige at mekanikeren rensede begge kaburatore, så den
> skulle være iorden, hvis ellers de har gjordt det rigtigt .

Men har du været ude at køre derefter?
Hvis problemet stadig forekommer, kán det hænde at der ved brug af Res hhv.
PRI på bensinhanen, atter er fyldt vand fra tanken og ned i bunden af
svømmerhuset => gentøm svømmerhuset efter at have ihældt en passende
spritmængde i tanken til eliminering af forekommende vand

> Oki hmm.

Hvad med omdrejninger? Viser problemet sig ved samme omdrejningstal - også
næsthøjeste gear??
Det kunne godt tænkes at en og anden elektrisk forbindelse påvirkes af
enstamperens vibrationer, og dét ville være omdrejnings (á
vibrations-frekvens) -bestemt :-|

> Ja oki den glemte jeg også jo den bruger mega meget olie . ca 0.5 liter
> olie til 1000km.
> Og ud fra det jeg kender til motore, så er det stempelringene/stempel og
> cylender der er slidt.

Først helt oppe ved en hel liter pr 1000 km taler man om for stort
olieforbrug (der også kan skyldes utætte ventil-pakdåser!) og renovering
:-|

--
Armand.

Fra : Stig Brun

Dato : 02-07-07 04:59

"Pede Larsen"

> Altså den hakker og pruster og det er mega skod at køre sådan :( i
> modvind er den helt gal, altså der hvor den skal trække lidt mere end
> normalt.

Det lyder som om tændrørene har svært ved at "skyde igennem" når trykket
øges. Det kan sæføli være at den ikke får den rigtige blanding, men det er
gratis at prøve at mindske tændrørsgabet med 1/10 mm. Ikke som reparation,
men som en del af diagnosticeringen.

> [...]
> Jeg ligger i forhandlinger med en Tysker med en motor der har gået
> 15.000km han siger at dens kompressionen er 11,5 så er det jeg er stået

Det er ikke umuligt at tyskerens kompressionsmåler viser 11,5, den viser nok
tryk og ikke kompressionsforhold

Per

Fra : Pede Larsen

Dato : 04-07-07 04:26

Ja oki jeg må lige kigge på det i weekenden :)
det med tøndrør og vand i kaburatoren :)

Takker for svarene :)
Pede Larsen (Næstved)