Grossglockner
Fra : OK

Dato : 01-07-07 17:00

Hej
Jeg har planer om en tur til Østrig i sommerferien. Her bliver Groosglockner
et "must".
Hvilken vej vil i anbefale derned?
Jeg tager ikke toget, da afrejsetidspunkt o.m.a. ikke er planlagt, og jeg
ikke har noget mod at køre turen.
Hvor overnatter man billigt? Camping? Motel?
Overnatningen skal helst være centralt i forhold til de sjove veje i
bjergene.
Jeg har "høstet" en del brochurer og turforslag fra nettet, men vil gerne
høre fra noget der har været der "live".

Jeg modtager gerne alle erfaringer og forslag.

mvh Ole

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-07-07 08:00

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> høre fra noget der har været der "live".
>
> Jeg modtager gerne alle erfaringer og forslag.

Hej Ole.

Undgå de store byer på vejen derned, kør udenom hvis du har muligheden, og
du ikke ligefrem har planer om at se Berlin eller lignende.
Storbyerne på ruten sydpå er et helvede af biler med og uden campingvogne om
sommeren, så drop dem og snup en ringvej udenom eller lignende.
Eksens forældre kørte på et tidspunkt forkert, og havnede i det centrale
Berlin med deres mega-campingvogn i myldretiden i 30 graders varme - det har
eks-svigermor måttet høre for lige siden; hun var vejviser og kortlæser på
turen.
Det var vist i øvrigt på samme tur, at de måtte opgive at komme over et
alpepas, da campingvognen var på vej til at stikke af med dem på en stejl
stigning - bilen kunne IKKE holde skrumlet, så det var i sidste øjeblik, de
fik smækket kiler under hjulene, og efterfølgende måtte bugseres ned af en
traktor.
Da jeg var dernede med eksen, tog vi Scorpioen og dampede derned i eet
stræk - det kan *ikke* anbefales på mc, da trætheden efter de første 6-8
timer er temmelig...markant. Det er ikke sjovt at slå et villatelt op, når
man bare har lyst til at smide sig på jorden og sove. *gnæk*
Bilvalget skyldtes da også mestendels vores 6-personers villatelt med
campingkomfur, stole, bord, bærbar, lamper, kluns og guderne må vide hvad vi
ellers slæbte med - men vi boede fedt og rimeligt billigt på Camping
Nord-Sam, der lå 5 km fra Salzburgs centrum.
http://www.camping-nord-sam.com/danish/doks/Frameset.htm
Der var ikke de store faciliteter, men toiletter, brusere, vaskemaskiner,
køkken og en bette pøl havde de da, og alt var rent, pænt og velholdt.
Og så kan man bestille det lækreste morgenbrød, der så afhentes i butikken
den efterfølgende morgen.

Valget af Salzburg skyldes flere ting:
Vi ville først og fremmest gerne opleve byen, og derudover lå den centralt i
forhold til de andre steder, vi gerne ville opleve på turen.
http://www2.salzburg.info/
Deriblandt Kehlsteinhaus, også kendt som "Ørnereden", du ved, ham den lille,
irriterende korporals bjergdomicil på grænsen til Østrig.
http://www.kehlsteinhaus.de/
Regn med at du ikke selv kan køre derop, der *skal* bookes plads på en
specialbus, der kører op til huset - alternativt kan du gå derop via
gangstier, specielt beregnet til formålet.
Burg Hohenwerfen skulle også opleves - du kender den måske fra filmen "Where
Eagles Dare" med Clint Eastwood og Richard Burton.
http://www.salzburg-burgen.at/de/werfen/ - der kan du også opleve kongeørne,
bald eagles, stor hornugler, falke og store flotte gribbe i fri flugt, da
borgen har deres egne falkoner-hold, der giver opvisninger med regelmæssige
mellemrum.
Schloss Hellbrunn: http://www.hellbrunn.at/hellbrunn/english/start/index.asp
Saltminerne i Hallein: http://www.gasthofschorn.at/en/salzbergwerk.shtml
Burg Hohensalzburg: http://www.salzburg-burgen.at/de/hohensalzburg/
Berchtesgadener Land og Königssee: http://www.koenigssee.com/
Tag en dag fri og sejl en tur på søen, der ligger lige om hjørnet fra
Salzburg, det er en fed oplevelse og en utroligt smuk tur.
Stå af når den anden ende af søen nåes, gå en tur langs den lille sø og nyd
naturen - og fut så retur med båden og tril hjem til campingpladsen. Fed
tur.

Vi tog også Grossglockner Hochalpenstrasse-turen, der varmt kan anbefales.
Regn med at du skal af med 18 euro for en dagsbillet til mc - mere så du
ikke skvatter af mc'en p.g.a. prisen.
Læs evt. mere på http://www.grossglockner.com/.
Tag en pause i Heiligenblut og nyd en gang lokal mad, før du fiser retur,
det kan anbefales.
Østrigerne kan godt lave god mamse - og god øl.

Nå ja, du får da også lige en forsmag på Grossglockner-turen - glæd dig:
Grossglockner 1: http://www.youtube.com/watch?v=ZhHhnGLPo-w
Grossglockner 2: http://www.youtube.com/watch?v=bR_cTfgHKCE

Derudover regnede vi med at vi kunne fise videre over Alperne til Venedig og
Camping Marine Di Venezia, hvis vejret var imod os.
Det var det nu ikke, så vi blev hængende.
Og vejen? Motorvej så langt du kan, galop dernedad - og planlæg den mest
direkte rute (minus storbyer), så går det nemmere.

Rigtig god tur!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - naharj...*gnæk*

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-07-07 09:33

Aragorn Elessar wrote:
> Burg Hohenwerfen skulle også opleves - du kender den måske fra filmen
> "Where Eagles Dare" med Clint Eastwood og Richard Burton.

Der har jeg jo været !!!

Men jeg anede da ikke den havde været med i en film. Vi kom blot forbi, og
med dét navn måtte vi da lige gå en tur derop. I læderdress, det er jo
"liiiiige deroppe"

/jim

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-07-07 12:14

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> writes:

> Hvor overnatter man billigt? Camping? Motel?

Hvor billigt skal det være? Da jeg var afsted sidste år boede vi på
hoteller for 30-35 euro pr. mand pr. nat, men så var det normalt også
med fin parkering og morgenmad. Til gengæld slipper man for at slæbe
telt med.

I østrig boede vi på et pensionat i Zillertal, under en dags kørsel
fra Grossglockner. Det gav vi vist 16 euro for, men så var det også
værelse med bad og morgenmad serveret med udsigt til bjergene.

http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FAlperne_2006%2FAllan%2F&image=DSC00720.JPG
(ja, det er mig der ser morgentræt ud)

> Overnatningen skal helst være centralt i forhold til de sjove veje i
> bjergene.

Så kig på det mylder af hoteller der ligger i de små bjergbyer. De
plejer at være ganske hyggelige.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Birthe Bergholt

Dato : 02-07-07 12:23

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> (ja, det er mig der ser morgentræt ud)

> Så kig på det mylder af hoteller der ligger i de små bjergbyer. De

Hej alle

Skal man samme vej tilbage ??
Kan der ikke kørers over passet ?
'moin nis

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-07 18:35

"Birthe Bergholt" <bibergholt@mail.dk(fjern bi)> skrev i en meddelelse

> Skal man samme vej tilbage ??
> Kan der ikke kørers over passet ?

Jo, jo, man kører bare over! Faktisk er der mange fede bjergpas i området,
og de er alle rigtig lækre på motorcykel, så lad være med kun at køre
GrossG! Kør alle dem du gider! GrossG er bare den historisk mest
interessante, og den der ??? Tor tunnel der er over 100 år gammel som man
skal igennem er bare lækker i godt vejr - udsigten er guldbajer for
hornhinden.
Husk Bikers Point på toppen, der skal man godtnok samme vej tilbage, men det
skal jo ses. Første gang jeg var der (mange år siden) hed den top Edelweiss
Spitze og vejen var meget smal og af brosten. Lidt spændende på en
tungtlæsset mc med passager, for der er tit lidt fugtigt deroppe (der er jo
koldt på toppen), men det var en oplevelse. Nu er det så omdøbt til Bikers
Point (gu ve hvorfor) og de har anlagt en dobbeltsporet motorvej derop. (Jeg
var der også sidste år)

Rittig

Fra : OK

Dato : 03-07-07 18:39

Er der andre her indefra der har planer om Grossglockner i perioden uge
28-30?

mvh Ole

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 03-07-07 19:11

> Er der andre her indefra der har planer om Grossglockner i perioden uge
> 28-30?

Desværre ikke jeg... var dernede sidste år, og gad virkelig godt igen! I år
bliver det vist bare til en lille tur til Bornholm.

/Sjang

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-07-07 20:07

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre her indefra der har planer om Grossglockner i perioden uge
> 28-30?

Men der er motorcykler døgnet rundt!
(Arh, det er der så IKKE, for Østrig er et af de lande der lukker nogle af
passene for motorcykler om aftenen - pga. støjgener).
Men i dagtimerne myldrer det med motorcykler fra hele europa.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-07-07 16:06

Jeg var dernede for nogle år siden. Kørte til Berlin og videre igennem
Tjekkiet (billigt), og så videre mod GG. Derfra videre mod Dolomitterne,
Gardasøen, Comosøen, Schweiz, Tyskland, Belgien, Holland og så hjem.
Udelukkende Camping.

Bliv ikke forskrækket hvis du mister trækkraft på GG. Du er nemlig højt
oppe...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : OK

Dato : 02-07-07 17:44

Tak for de mange svar og links - nu må det godt blive weekend!

mvh Ole

Fra : Marni

Dato : 04-07-07 10:05

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg har planer om en tur til Østrig i sommerferien. Her bliver
> Groosglockner et "must".
> Hvilken vej vil i anbefale derned?

Jeg ville tage biltoget fra Hamburg til München og spare ca. 800 km hver
vej.
Afgang kl 22, og ankomst 7.30 næste morgen ved foden af Alperne, ca 60 km
fra Østrig.
Det kan ikke være meget bedre

Martin.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-07 22:46

"Marni" <fake@hotmail.com> writes:

> Jeg ville tage biltoget fra Hamburg til München og spare ca. 800 km
> hver vej. Afgang kl 22, og ankomst 7.30 næste morgen ved foden af
> Alperne, ca 60 km fra Østrig. Det kan ikke være meget bedre

Hvad koster sådan en tur/retur?
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-07-07 17:30

"Marni" <fake@hotmail.com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote...

> Alt efter hvor komfortabelt man vil inlogerer sig i toget ... Du
> kan finde ud af det her;
> http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/dk/start.html

Tak for det. 3-400 EUR for München t/r fra Hamburg er jo egentlig ikke
så slemt.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R