Afmontering af krumtap
Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-07 15:03

Halløjsa,

jeg har hygget mig med at splitte min reserve DT125 motor af, for at se
hvordan den er skruet sammen, inden jeg skal smide nye lejer og pakdåser i
den motor der virker.
Og det gik ganske nemt, også med at samle igen.
I øvrigt ganske sjovt

Men, jeg kunne ikke lige få krumtappen af fra den ene motorhalvdel. Der står
i min Haynes, at man kan placere halvdelen på et par træstykker, sætte
møtrikken på svinghjulsgevindet og så slå let. Men den rokkede sig sgutte.
Hellere ikke hvis jeg slog lidt hårdere.

Er det varme der skal til, eller er det for risikabelt ift. alublokken ?

Ellers har jeg tænkt på at fuske en aftrækker, så jeg bruger gevindet på
krumtappen til at trække krumtappen ud.

Nogle gode ideer/forslag ?

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 15:29

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rokkede sig sgutte. Hellere ikke hvis jeg slog lidt hårdere.
> Ellers har jeg tænkt på at fuske en aftrækker, så jeg bruger gevindet på

Mon ikke at lejerne er fikseret sidelæns med en ring i et spor :-/
I så fald er det kraft væk fra motorblokken der skal til og ikke på langs
med krumtappen!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-07 15:41

> Mon ikke at lejerne er fikseret sidelæns med en ring i et spor :-/
> I så fald er det kraft væk fra motorblokken der skal til og ikke på langs
> med krumtappen!

har lige nærlæst på en side jeg fandt, der findes et "specialværktøj" som
presser på venstre ende af krumtappen, ved at spænde det fast med to skruer
i to gevind ved lejet.
Så må jeg kunne fikse et sådan værktøj selv.
Hvad med varme på alu blok, er det skidt eller ?

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 15:51

> [...]
> skruer i to gevind ved lejet.
> Så må jeg kunne fikse et sådan værktøj selv.
> Hvad med varme på alu blok, er det skidt eller ?

Det var da vist også noget vrøvl jeg fik sendt afsted: Så'en en
knallertmotor er jo samler vertikalt og for at fixere krumtappen sidder det
ene leje grundigt fast på krumtappen hhv. i krumtap-huset!
Slag eller pres er vejen frem; men en let opvarmning gør meget ved
pasningen mellem alu-blokken og stål-lejerne p.g.a. deres indbyrdes
forskellighed i varmeudvidelse. Så lån ovnen eller varm det forsigtigt op
over et camping-gasblus hvorefter at du bør forsøge dig med slag igen før
du bruger tid på et presse-værktøj!

--
Armand.