Opfølgning på cbr 1100 hk på baghjulet
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 27-06-07 18:35

Hey,

Jeg har nu haft min nye CBR 1100 på besøg hos Bent fra Probike. Den første
dag jeg havde kværnen brændte laderegulatoren af (eller hvad den nu hedder),
og den tog batteriet med sig. Det blev skiftet næste dag, men det var
åbenbart ikke det eneste "skade" der var sket. En anden elektronisk dimmer
var brændt af, og det forårsagede den meget ujævne præstation, som peakede
på ca 103 HK (se http://www.sjang.dk/billeder/dyno_2.jpg)

Dimmeren skulle vist sende en masse signaler omkring benzinforbruget/flowet
eller hvad ved jeg, og det var den holdt op med. Nogen der lige ved hvad den
hedder? Jeg har sgu glemt hvad han kaldte den. Men den blev skiftet, og nu
præsterer den dette: http://www.sjang.dk/billeder/dyno_4.jpg

Den peaker altså på 135 HK på baghjulet. Er det "godt nok", når cyklen jo er
opgivet til 164 HK? Jeg ved godt der går en del tabt i transmission, men jeg
synes det er meget at den taber 29 HK, svarende til små 18%. Hvad siger I?

Umiddelbart er jeg jo langt tilfreds, for jeg synes jo den sparkede rigeligt
røv "bare" med de 100 HK på baghjulet, og nu har den jo 30% mere. Men hvis
nu den burde give 145+ på baghjulet, så vil jeg jo ikke stille mig tilfreds
med 135, når nu cyklen stort set står som ny - og har kostet det meste af en
bondegård.

/Sjang
Nu med scottoiler

Fra : Knud Dam

Dato : 27-06-07 18:47

"Henrik Davidsen" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> Den peaker altså på 135 HK på baghjulet. Er det "godt nok", når cyklen jo
> er opgivet til 164 HK?

Hej Henrik.

135 HK på baghjulet er normalt for en std. Bird.

Mvh.

KD

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 27-06-07 18:54

> 135 HK på baghjulet er normalt for en std. Bird.

Ok, tak. Det er også hvad jeg synes jeg har kunnet google mig til.
/Sjang

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-06-07 19:41

Knud Dam wrote:
> "Henrik Davidsen" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik.
>
> 135 HK på baghjulet er normalt for en std. Bird.

Er det ikke meget lidt, set i forhold til at den er opgivet til 164? Min
maskine er opgivet til 143hk, men har smidt 136hk på baghjulet, på samme
rullefelt (Hos Pro Bike), vejret kan dog have været anderledes hvilket nogle
påstår kan betyde en del...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-06-07 19:58

Anders Houmark wrote:

> Er det ikke meget lidt, set i forhold til at den er opgivet til 164?

Hmm, googlede lidt, 135-140 er åbenbart standard for maskinerne.. og så er
der enkelte som åbenbart har fået målinger på 150-160, kun ved at sætte
andre potter på...

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 20:53

> [...]
> maskine er opgivet til 143hk, men har smidt 136hk på baghjulet, på samme
> rullefelt (Hos Pro Bike), vejret kan dog have været anderledes hvilket

Nu er jeg ikke Blackbird guru.
Men de er da lavet i en 164 HKog en 152 HK udgave.
Den faldt til 152 HK i 2000/2001, og jeg læser det som om din cykel er
rimeligt ny.
Så hvis din cykel er fra efter 2000 passer det vel meget godt med 152 til
135 på baghjulet.

Allan

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 27-06-07 21:25

> Men de er da lavet i en 164 HKog en 152 HK udgave.
Korrekt

> Den faldt til 152 HK i 2000/2001, og jeg læser det som om din cykel er
> rimeligt ny.
Også rimelig korrekt.

> Så hvis din cykel er fra efter 2000 passer det vel meget godt med 152 til
> 135 på baghjulet.
Min er model 1999, der er indregistreret første gang i 2000. Så den skulle
gerne være med 164 HK

/Sjang

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 22:05

Af alle de BB jeg har set saa ligger de det du har nemmelig 135+-3 hk

uanset aargang ,

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Armand

Dato : 27-06-07 22:09

> Korrekt

> Også rimelig korrekt.

> Min er model 1999, der er indregistreret første gang i 2000. Så den
> skulle gerne være med 164 HK

Måske at Honda omkring millenum'et blot erkendte at der ikke var flere
kræfter tilstede og down-gradede opgivelsen :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-06-07 21:57

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke meget lidt, set i forhold til at den er opgivet til 164? Min
> maskine er opgivet til 143hk, men har smidt 136hk på baghjulet, på samme
> rullefelt (Hos Pro Bike),

Eller omvendt: Mon alle de af Honda erklærede 164Hk overhovedet eksisterer
:-/
En anden faktor er Ram-air virkning (hvad jeg ikke ved om brugt på
Solsorten), der ikke kan eftergøres på et rullefelt!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-07 21:53

"Den første dag jeg havde kværnen brændte laderegulatoren af "

Og så købte du forhåbentlig ikke en magen til??!! De nye (uanset MC-mærke)
er ringe. På nogen MC'er holder de, andre ikke.
På min egen har jeg brændt adskillige af.

Ring til Schnabel i KBH. Han laver dem "rigtigt", hvor strømmen "afbrydes"
og ikke lægges til stel. Det giver længere levetid på både generator og
regulator. Og prisen er den samme.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 28-06-07 07:14

> "Den første dag jeg havde kværnen brændte laderegulatoren af "
>
> Og så købte du forhåbentlig ikke en magen til??!!

Der er et halvt års fuld garanti, så det har ikke kostet mig en krone.

/Sjang

Fra : Brian Laursen

Dato : 28-06-07 19:58

Henrik Davidsen wrote:

> Der er et halvt års fuld garanti, så det har ikke kostet mig en krone.
>
> /Sjang

Nå jeg vil da oxo lige blande mig i debatten som eks. bird ejer.

Det er da fuldstændig ligegyldigt hvad den er opgivet til i hk. Du skal ikke
gå så højt op i hvor meget den taber fra de 164 den er opgivet til. Når
nålen ligger på 295, og du giver mere gas, så er det da ligegyldigt om den
har 135, eller 140hk. Du skal såmænd bare sørge for at den går optimalt. Op
det har du jo gjort ved at spørge dig frem og teste på rullefelt. Alle std.
birds taber en del effekt ned igennem trasmissionen osv. den trækker stadig
fra de fleste hvis den står rigtig.
Min "gamle" bird var en karb. model. Den havde det standard "hul" i
gasresponsen alle taler om. efter en omdysning, hævede det effekten med ca
30 hk, i mellenområdet. Det er noget der kan mærkes.
Da din er en indsprøjtningsmodel burde der ikke være noget effekttab i
accelerationen. Du skal bare op på cyklen og ud og køre en masse kilometer.

just my 5 cent.

--
Virtually Yours

Brian laursen
http://home1.stofanet.dk/cashman Blackbird stuff

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 28-06-07 20:51

> Du skal såmænd bare sørge for at den går optimalt. Op det har du jo gjort
> ved at spørge dig frem og teste på rullefelt.

Ja lige præcis, jeg er 100% enig :) Men jeg skal jo bare lige finde ud af
hvad "optimalt" er. Og som den kører nu, har jeg absolut intet at klage
over! Det ville bare være trælst at stå om et halvt år og snakke med en bb
ejer, som fx ville sige, at jeg da var blevet snydt, hvis den kun kunne
lægge 135 på baghjulet... så hellere få det rette nu jo. Men jeg vil ikke
spekulere mere på det - blot nyde de danske veje :D

/Sjang
...som lige har kørt en lille aftenhyggetur i det syd-århusianske på godt 2
timer... naajs.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-06-07 22:07

"Der er et halvt års fuld garanti, så det har ikke kostet mig en krone."

Det er meget godt... Men når nu du har "kogt" batteriet og syren er løbet
ned over baggaflen..... Så er du ikke tilfreds med blot en ny ladereg. !!
Eller endnu værre, får du ristet al elektronik, men det er dog yderst
sjældent at det sker. Den sidste gang det skete for mig, havde jeg 16-17
volt på MC'en.... Men den holdt til det.

Problemet med nutidens laderegulatorer er at de ligger en fase til stel og
dermed "vælter" magnetfeltet i generator, når batteriet er fuldt opladet!!
Det betyder at generator belastes max. og bliver varm. Det samme med
reguleringen. Prøv at start din MC og hold hånden på regulatoren..... Men
pas på, for den bliver f...... varm. Der er eksempler på nogle som bliver så
varme at de smelter.... Dette gælder ikke kun Honda'er men dem alle, stort
set.

Få en Schnabel regulator og forlæng levetid på både generator og regulator.
Og nej, jeg har ikke anparter i Schnabel....

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 22:22

On Sat, 30 Jun 2007 23:07:08 +0200, Henrik Nielsen wrote:

> Få en Schnabel regulator og forlæng levetid på både generator og regulator.
> Og nej, jeg har ikke anparter i Schnabel....

Nemlig-ja, jeg oplevede ikke problemer med "fie's" regulering, men jeg kom
engang til at røre ved den, fy-faen det gjorde nas. Systemet med
"kortslutning" virker i princippet, men i praksis er der ikke nær køling
nok til et langt liv.

Jeg var nok lidt heldig

Orla Pedersen, som i gamle dage byggede Suzuki regulatorer.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 20:11

> [...]
> engang til at røre ved den, fy-faen det gjorde nas. Systemet med
> "kortslutning" virker i princippet, men i praksis er der ikke nær køling

Vil bare sige min gamle Bird kørte med den originale regulatur i alt dens
levetid
også 03'er gør det foreløbig og den bliver ikke skiftet før der sker noget.
ps. de havde begge 135hk. de første par tusinde km. ( Til der blev pillet
ved dem he he )

Hygge PD CBR1100t

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 02-07-07 20:43

> ps. de havde begge 135hk. de første par tusinde km. ( Til der blev pillet
> ved dem he he )

"pillet"... hæhæ, det er jo naajz

/Sjang