Olielampe lyser efter styrt
Fra : Lars

Dato : 27-06-07 17:13

Hej i gruppen
Jeg købte i starten af april en Suzuki GSX 600F og har siden være aktiv
læser af gruppen. Jeg har ikke før skrevet herinde, da jeg har kunne finde
svar på de spørgsmål jeg har haft, alene ved at læse andres indlæg

Dette har desværre ændret sig idag, ikke fordi jeg har noget imod at skrive
her men mere pga årsagen.

Som nogen måske opdagede har vejret ikke vist sig fra sin aller mest
MC-venlige måde idag. Lidt for meget regn kombineret med (åbentbart) en lidt
for hård opbremsning resulterede i tur i asfalten (havde ikke specielt
meget fart på max 30 km/t). Der lå jeg, og antallet af billister der
stoppede op, kan tælles på en hånd af en mand uden arme

Motorcyklen fik nogle ridser i lakken og jeg fik lidt flere i stoltheden,
men ellers vil jeg sige jeg slap heldigt fra det.
Jeg fik motorcyklen og mig selv på højkant og efter et par tryk på starteren
kom der liv i maskinen igen, men problemet bare at olielampen nu lyser
konstant (og den lækker ummidelbart ikke olie).

Er der nogen der kunne komme med nogle forslag til hvad jeg kan tjekke ?
Jeg vil absolut ikke kalde mig selv for et mekanisk unikum, men vil nok
kunne følge de fleste anvisninger bare de er detaljeret nok

Mvh Lars
Suzuki GSX 600F ´98

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-06-07 17:28

Lars wrote:

> Er der nogen der kunne komme med nogle forslag til hvad jeg kan tjekke ?
> Jeg vil absolut ikke kalde mig selv for et mekanisk unikum, men vil nok
> kunne følge de fleste anvisninger bare de er detaljeret nok

1 : Check oliestanden (der har du nok været
2 : Find bruddet på ledningen fra olietrykslampen. Lap den.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 19:50

On Wed, 27 Jun 2007 18:28:29 +0200, Torben Scheel wrote:

> 2 : Find bruddet på ledningen fra olietrykslampen. Lap den.

Nok snarere, find stedet ledningen er gnavet gennem isoleringen, og
kortsluttet til stel

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : CL

Dato : 27-06-07 17:33

Lars wrote:
> [...]
> tjekke ? Jeg vil absolut ikke kalde mig selv for et mekanisk unikum,
> men vil nok kunne følge de fleste anvisninger bare de er detaljeret

Surt sjov
Lyder som om at ledningen til oliekontakten er faldet/revet af.
Find kontakten (ved ikke hvor den sider på en Skutzi)
der er kun en ledning på den.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Lars

Dato : 27-06-07 19:37

> [...]
> Lyder som om at ledningen til oliekontakten er faldet/revet af.
> Find kontakten (ved ikke hvor den sider på en Skutzi)

Hej igen

Tak til jer begge for tilbagemeldingerne, det lød som en overkommelig
opgave, så jeg sprang på med krum hals (og en Haynes manual ved min side)

Jeg er nået frem til at grunden til at den lyser er (og nu må i undskylde
mit dansk/engelske, men da jeg ikke rigtigt kender de danske udtryk, har jeg
kun Haynes at læne mig opad) bag det der i Haynes hedder "Pulse generator
coil cover" hvor olietrykskontakten sidder, der var der olie, som
tilsyneladende fik kontakten til at kortslutte.

Jeg startede motoren med låget ae og olietrykslampen holdt op med at lyse,
men der løber olien dertil igen (og med låget på begynder den selvfølgelig
at lyse da den jo lortslutter igen).
Jeg går ikke ud fra at det skal være sådan ??
Lyder det rigtig grimt og hvad vil næste step være?
Er jeg ved at være på dybt vand, eller er der nogle flere ting jeg kan
tjekke/gøre inden min slunkne økonomi skal sponsorere mekanikerens ferie

Mvh Lars
Suzuki GSX 600F ´98

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-06-07 20:02

Lars skrev:

> [...]
> "Pulse generator coil cover" hvor olietrykskontakten sidder, der var der
> olie, som tilsyneladende fik kontakten til at kortslutte.

Olie er ikke ledene?

> [...]
> Er jeg ved at være på dybt vand, eller er der nogle flere ting jeg kan
> tjekke/gøre inden min slunkne økonomi skal sponsorere mekanikerens ferie

Prøv at se om der ikke er en skade et sted på ledningen alligevel.

mvh Tommy Fer

Fra : Lars

Dato : 27-06-07 20:17

"Tommy Fer wrote:

> Olie er ikke ledene?

Det var jeg ikke klar over - ja så er det nok ikke det der opstår, men
skal/må der være olie der ?

> Prøv at se om der ikke er en skade et sted på ledningen alligevel.

Hvis der er en skade på ledningen burde jeg vel ikke kunne få olielampen til
at slukke ved at tage dækslet af eller er jeg helt gal på den ?

Når dækslet er ae så opfører olielampen sig helt "normalt" dvs. når jeg
sætter tænding på, så tænder olielampen, og når jeg så starter motoren så
slukker den - fuldstændigt som den burde, men når så dækslet kommer på så
lyser lampen igen konstant

Mvh Lars
Suzuki GSX 600F ´98

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-06-07 20:30

On Wed, 27 Jun 2007 21:16:50 +0200, "Lars" <nogen@microsoft.com>
wrote:

Hej Lars.

> [...]
>slukker den - fuldstændigt som den burde, men når så dækslet kommer på så

Er du sikker på at dækslet ikke har fået et tryk således at det går
ind og kortslutter?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 20:44

On Wed, 27 Jun 2007 21:29:54 +0200, Steen Gruby wrote:

> Er du sikker på at dækslet ikke har fået et tryk således at det går
> ind og kortslutter?

Hov-hov! Det var mig der havde den tanke ;-D

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-06-07 21:36

On Wed, 27 Jun 2007 21:44:12 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Hov-hov! Det var mig der havde den tanke ;-D

Undskyld
Min Truxa option er lidt slidt. )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Futte & Co.

Dato : 28-06-07 18:26

Steen Gruby wrote:

> Min Truxa option er lidt slidt. )

Nææe hov
Det er da kun mig der kender den
De andre er vist ikke gamle nok til den "option"

--

Jørgen, Brøndby, 19hundredegrønhvidkål
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 19:25

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> Nææe hov
> Det er da kun mig der kender den
> De andre er vist ikke gamle nok til den "option"

Tænk. Jeg er fra '59 og jeg vidste at du ville sige lige dét

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 28-06-07 20:32

Armand wrote:

> Tænk. Jeg er fra '59 og jeg vidste at du ville sige lige dét

Knægt !

--

Jørgen, Brøndby

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 20:51

> Knægt !

Det var mere Truxa-statementet der lå i sætningen jeg ville have frem

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-06-07 22:13

On Thu, 28 Jun 2007 21:50:46 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Ak Armand.

> [...]
Jørgen har ret

>Det var mere Truxa-statementet der lå i sætningen jeg ville have frem

Truxa var et gøglerægtepar der gav den i numre med tankeoverføring.
Det skal lige siges at de var ret gode til det, og illusionen om at de
virkelig kunne kommunikere ved tankens kraft forsøgte de stædigt at
pådutte de undrende tilskuere.
Det var noget med at Hr. Truxa på senen fik en genstand i hånden som
Fru Truxa, placeret blandt publikum, skulle fortælle hvad var.
(Lidt a'la' Piet van Deurs - Og hvad er så dette).
De fleste regnede med at der i Hr. Truxas introduktion til hvert
spørgsmål lå en indforstået meddelelse om hvad objektet var, jeg anser
det mere snadsynligt at de genstande der blev udvalgt til
"identifikation" lå inden for en meget snæver gruppe, således at et
enkelt ord i spørgsmålet ville være nok til at ramme rigtigt på.
Jeg tror jeg sidste gang så dem i fjernsynet i midten af 60'erne.

Så statementet at min Truxa option er i udu kunne på mere normalt
dansk have været omskrevet til: Jeg er ikke tankelæser

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 22:32

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så statementet at min Truxa option er i udu kunne på mere normalt
> dansk have været omskrevet til: Jeg er ikke tankelæser

Og i regner tilsyneladende mig for at være totalt ignorant :-|
Puds brillerne og genlæs mit Truxa-statement á:
".....og jeg vidste at du ville sige lige dét!"

--
Armand.
(der savner de originale Truxa-stænger (á de tofarvede) i Toms
simplificerede sortiment af gamle danske klassikere)

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-06-07 22:37

On Thu, 28 Jun 2007 23:31:58 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Og i regner tilsyneladende mig for at være totalt ignorant :-|
>Puds brillerne og genlæs mit Truxa-statement á:
>".....og jeg vidste at du ville sige lige dét!"

2-0

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-06-07 09:09

Armand wrote:
> Og i regner tilsyneladende mig for at være totalt ignorant :-|
> Puds brillerne og genlæs mit Truxa-statement á:
> ".....og jeg vidste at du ville sige lige dét!"

Sygeplejerske! De gamle driller hinanden!

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 29-06-07 16:17

> Sygeplejerske! De gamle driller hinanden!

Auchh!

--
Armand.
(juniorsernior)

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-06-07 18:08

On Fri, 29 Jun 2007 10:08:34 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej Torben.

>Sygeplejerske! De gamle driller hinanden!

Netop - Sygeplejerske.
Det må du aldrig gøre mere -----
Mavekrampe er en grim ting )))))))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars

Dato : 27-06-07 20:44

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev
> Er du sikker på at dækslet ikke har fået et tryk således at det går
> ind og kortslutter?

Hej Steen

Nej det er jeg ikke 100% sikker på.
Den var den side den var nede at ligge på og dækslet er også "mærket" efter
at have kysset lidt med asfalten, men jeg har prøvet at kigge på det på
bagsiden og der ser det ikke ud som om det buler indad, men som sagt er jeg
ikke 100% sikker.

Ved du om der må/skal være olie inde bag dækslet ?
Der kommer lidt olie ud lige når jeg tager dækslet af, men ellers kommer det
kun ud hvis jeg starter motoren med dækslet ae.

Mvh Lars
Suzuki GSX 600F ´98

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 20:43

On Wed, 27 Jun 2007 21:16:50 +0200, Lars wrote:

> [...]
> slukker den - fuldstændigt som den burde, men når så dækslet kommer på så

Dækslet skulle vel ikke være deformeret i styrtet ? Måske rører dækslet
tilslutningen på olietrykskontakten. :-/

Alternativt "napper" ledningen når det spændes fast.

Fra : Lars

Dato : 27-06-07 21:00

"Orla Pedersen" skrev :

> Dækslet skulle vel ikke være deformeret i styrtet ? Måske rører dækslet
> tilslutningen på olietrykskontakten. :-/

Jeg har nu været ude og hente dækslet ind i ordentligt lys, og jeg må tilstå
at det ikke ser ud helt som de burde - heller ikke indvendigt
Der er ligesom en flig der rager ind, og hvis ledningen sidder tæt på
dækslet under normale forhold, så er fligen helt sikkert inde og ramme nu.

Der er vist ikke andet for end jeg må forbi en Suzuki forhandler og købe et
nyt dæksel. Er der mon nogen der kan bidrage med det danske navn på sådan et
dæksel, og evt kunne komme med et bud på en forhandler i københavnsområdet
der kunne ligge inde med sådan et ?

Mange tak for jeres hjælp, jeg var sgu noget trist da jeg nåede hjem, men nu
ser det hele ikke helt så slemt ud

Mvh Lars
Suzuki GSX 600F ´98

Fra : Armand

Dato : 27-06-07 21:46

"Lars" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> københavnsområdet der kunne ligge inde med sådan et ?
>
> Mange tak for jeres hjælp, jeg var sgu noget trist da jeg nåede hjem, men

Hvis ikke at det kan repareres på én eller anden måde er der vel ingen vej
udenom - Men bered dig på et økonmisk chock!

--
Armand.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 28-06-07 06:04

Lars wrote:

> [...]
> Der er ligesom en flig der rager ind, og hvis ledningen sidder tæt på
> dækslet under normale forhold, så er fligen helt sikkert inde og ramme nu.

Prøv evt at sætte et stykke isoleringstape på fligen - bare for at se om det
er dét og/eller mål efter om der og der opstår forbindelse mellem ledningen
g stel (kender ikke den pågældende model, men jeg går ud fra at kontakten
giver stelforbindelse ved aktivering).

> [...]
> sådan et dæksel, og evt kunne komme med et bud på en forhandler i
> københavnsområdet der kunne ligge inde med sådan et ?

Prøv evt i dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked :) men vent til du er
sikker på at du ikke kan gøre "noget" ved det gamle dæksel.

> Mange tak for jeres hjælp, jeg var sgu noget trist da jeg nåede hjem, men
> nu ser det hele ikke helt så slemt ud

Ikke før du har fået prisen på et nyt dæksel :-/

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-06-07 14:16

Lars wrote:
> Der er vist ikke andet for end jeg må forbi en Suzuki forhandler og
> købe et nyt dæksel.

Gi' det en forsigtig tur med en vinkelsliber/pudsemaskine. Gad dog vide om
ikke der er materiale nok at tage af.
Eller et par slag med en hammer.

/jim

Fra : Armand

Dato : 27-06-07 21:43

> Det var jeg ikke klar over
Har du aldrig hørt ordet "transformator-olie" (á kølemiddel for
transformatorer)?

> [...]
> sætter tænding på, så tænder olielampen, og når jeg så starter motoren så
> slukker den - fuldstændigt som den burde, men når så dækslet kommer på

Der er vel en paknings-gennemførsel ved samme dæksel, og det er sikkert når
dækslet bliver monteret og derved klemmer ledningen, at kortslutningen
provokeres et sted :-/

Har pågældende dæksel været i jorden ved dit tilt?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-06-07 20:26

On Wed, 27 Jun 2007 18:12:56 +0200, "Lars" <nogen@microsoft.com>
wrote:

Hej Lars.

>Er der nogen der kunne komme med nogle forslag til hvad jeg kan tjekke ?
>Jeg vil absolut ikke kalde mig selv for et mekanisk unikum, men vil nok
>kunne følge de fleste anvisninger bare de er detaljeret nok

Der behøver ikke at være noget galt.
Jeg har været en tur i botanikken med min XN85, og lige efter start
lyste olielampen et stykke tid.
Årsagen er at motoren kører indtil jeg får fat i dødmandsknappen, og
da cyklen ligger ned er "sugerøret" ikke nede i olien, hvorved
oliesystemet tømmes.
Det tog lige lidt tid at få fyldt op og få tryk på igen

Hvis ledningen til olietryksindikatoren er revet af vil lampen ikke
lyse.
Konstant lys i olielampen kræver:
Intet olietryk.
En kortsluttet oliekontakt.
Ledningen til olietryksindikatoren er kommet i klemme.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars

Dato : 28-06-07 20:51

Hej alle

Tak for alle svarene - der er vist ingen tvivl om at synderen var dækslet.
Jjeg prøvede forsigtig at fjerne fligen som gik indad i dækslet og
resultatet var at der kom et lille hul i dæsklet, så det er desværre kaput

Jeg tager på ferie nu, så eftersøgningen efter et nyt kan desværre først
starte op om en uge, men endnu engang tak

Mvh Lars
Suzuki GSX 600F ´98

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 21:12

> [...]
>
> Jeg tager på ferie nu, så eftersøgningen efter et nyt kan desværre først
> starte op om en uge, men endnu engang tak

Så er der jo masser af tid til at få den opsvejst!!

I en blister-kuvet med den og post den til mig i det østjydske vedlagt
returporto så ser jeg på'ed!

--
Armand.