Vi motorcyklister 2
Fra : Tommy Rønn

Dato : 15-06-07 10:35

Århus d. 15.06.2007

Jeg plejer ikke at blande mig i den folkelige debat. Som journalist bør jeg
lade den slags stå frit til folket og deres meninger.

De seneste sager gældende motorcyklisterne, har dog startet noget der er
umulig at ignorere. Mange danskere brænder for motorcyklismen, og ønsker den
ikke fjernet.

Man bør forstå målene med et opråb. Målet er sidestilling med bilerne.

Til information, kan jeg fortælle at jeg p.t. er vidende om følgende tiltag,
der ønskes omkring os motorcyklister.

1) Periodiske syn (Denne slipper vi nok ikke for)
2) Effektbegrænsning
3) Flere obligatoriske køretimer
4) Større anciennitet før opgradering til stor motorcykel
5) Obligatorisk efteruddannelse

Det er alt sammen noget de færreste motorcyklister ønsker. Viser
motorcyklisterne ikke at de magter sammenholdet, bliver ovenstående noget af
den fremtidige lovgivning. Der er sandsynligvis flere ønskede tiltag jeg
ikke kender til.

Politikerne bør nu fortælles at:

1) Lovgivning omkring børn på motorcykel, er et fint tiltag. Dette skal dog
formuleres således. Børn tilladt, hvis fodhviler på begge sider kan nås
sikkert. Lovpligtig styrthjelm, rygbeskytter samt handsker skal benyttes.

2) Registreringsafgiften skal være som bilernes.

Kan ovenstående presses igennem, har vi de samme muligheder som dem der
vælger bilen.

En massiv opbakning nu, vil betyde at politikerne vil tænke før de stemmer
ja til yderligere begrænsninger, for motorcyklisterne.

Ser vi gennem fingrene nu, og lader stå til, er jeg bange for at løbet er
kørt med motorcyklismen, som vi kender den.

-----------------

Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på:
http://www.nymclov.underskrifter.dk/index.php

Jo flere underskrifter denne side kommer til at indeholde, jo større
muligheder bliver der for resultater hos rette ministerier. Få gerne familie
og venner til at bakke op om motorcyklisternes sag.

Løbende information, og nyheder, om processens fremskridt, vil blive
publiceret på MC Touring Club´s hjemmeside www.mctc.dk og andre, fra i
morgen, d. 15.06.2007.

Viderebring venligst denne besked til relevante personer.

Best Regards
Tommy Rønn

Journalist FDM-Motor, Jyllandsposten & BT
Teknisk redaktør, Motorcykler, FDM-Motor

FDM-Motor, oplag 230.000, læsere 700.000
Jyllandsposten, oplag 250.000, læsere 800.000
BT, oplag 100.000, læsere 500.000

Tlf: +45 8730XXXX
Fax: +45 7020XXXX
Cel: +45 2043XXXX

E-mail: motor@alphatech.dk
Web: www.fdm.dk , www.jp.dk & www.bt.dk

Fra : henrikn@mail-online.~

Dato : 15-06-07 13:02

"Løbende information, og nyheder, om processens fremskridt, vil blive
publiceret på MC Touring Club´s hjemmeside www.mctc.dk"

Det er mig en gåde at MCTC forholder sig så tavse og blot ser til. De
er DK's største klub/forening og burde varetage deres medlemmers
interesse. Og dette er da noget af det vigtigeste. Som jeg skrev i
tidligere indlæg, har andre foreninger kendt til dette, siden sidste
år. Såvidt jeg har forstået ønsker MCTC ikke at gå i sammenarbejde med
andre. Men de magter det åbenbart heller ikke selv.

Som nævnt i andet indlæg er de heller ikke interesseret i de "nye"
afgifter som T&S forsøger at pålægge sidevogne. Her burde de også gå
med. Men de vil kun skrive om det i bladet.
Og de har midlerne til at gå ind i sagerne. Om det så skulle koste
100000,- at kører et par sager, så mener jeg klart det er forsøget
værd.

Mvh
Henrik

Fra : Hekto

Dato : 15-06-07 15:15

henrikn@mail-online.dk expressed precisely :
> [...]
> år. Såvidt jeg har forstået ønsker MCTC ikke at gå i sammenarbejde med
> andre. Men de magter det åbenbart heller ikke selv.

I mine øjbe er MCTC heller ikke det optimale valg
.... for at sige det neutralt!

De lever højt på en forsikringsaftale og skraber
penge sammen. Penge de iøvrigt godt kunne bruge
nogen af på f.eks. en forårskampagne til
oplysning om motorcyklisterne.

FDM er en langt mere slagkraftig organisation med
politisk erfarring. De er så småt ved at opdage
at der er andet en biler der er motoriseret her i
DK.

Det ville være bedre at få FDM på banen istedet
for en vattet og inaktiv forening der ikke har
andre ambitioner end en campingplads!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-06-07 20:45

Jeg her fuldstændig enig med dig.

"De lever højt på en forsikringsaftale og skraber penge sammen"

Den forsikring synes jeg i øvrigt er ringe. Men det ser ud til at MCTC er
gift med TopDK. Men det er en helt anden snak.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : heecom - MCPilots.dk~

Dato : 17-06-07 12:38

Hej Henrik (og endnu en gang tillykke til jer :) og alle jer andre.

Kan se at du atter er 'kommet ud af kridthuset' mht. sidevognssikkerhed,
børn, afgifter og den go'e gamle sag om en som sædvanlig total fraværende
MotorCykelTouringClub i stort set alle vigtige sammenhæng, når det drejer
sig vigtige sager for mc'isterne i DK!

Det er jo ingen nyhed.

Ser man lidt på foreningens vedtægter, kan det ikke andet end undre når der
f.eks står i formålsparagraffen at:

'Foreningens formål er at samle motorcykelinteresserede samt gavne
motorcyklismen og medlemmernes praktiske og økonomiske interesser i
forbindelse hermed.'

(vi lader lige billedet stå et øjeblik....)

Dder er jo sagt, skrevet og råbt nok i 'denne' sag. Faktum er jo altid: der
sker ikke en hujende fis. Sådan skal jo nok så nok være...
Jeg er selv medlem af foreningen, men har for en del år siden afskrevet de
politiske forventninger til klubbens formåen hvad dette angår. Derfor er jeg
idag 'tilfreds med mainstreamen der hersker'. Jeg gider ikke mere at hidse
mig op, men må prøve selv eller sammen med 'alle jer', hvis jeg vil bevæge
noget!)

Politik.
Hvis man ser den seneste tids begivenheder omkring motorcyklismen i DK, og
den (til tider dårlige) opmærksomhed vi har fået, går der ikke lang tid før
at det nok finder politisk interesse i bredere forstand. Det er nemt at
'hænge' en minoritet ud som syndebukke for f.eks. dårlig trafikadfærd,
uheldsrisikomoment eller bare hurtigtkørende bøller på 2 hjul. Nogle
politikere har igennem en årrække faktisk forsøgt at gavne motorcyklisternes
sag igennem et reelt engagement og vilje. Upåagtet af partifarve, holdninger
eller fordomme, har dette jo været al ære værd. Men meget er der jo ikke
kommet ud af det. Nu ser det ud til, at man nemmere kan slippe af sted med
den såkaldte 'regulerende adfærd'. Dvs. hver gang noget kommer til skade
eller dør, ja så er der jo noget 'der har ret', og ser sit snit til at:
regulere. Senest med larmende potter, nu med afgifter, begrænsninger og
endnu flere reguleringer. Jeg tror Tommy R. har ret når han siger, at
MC-livet som vi kender det, kan være på vej til 'afgrunden'. Men måske er
nogle af os bare ved at blive 'for gamle'??

Min holdning er den, at vi skulle 'samle styrken eet sted' og 'danne et
kvalificeret modspil til den truende 'overmagt'. Tidens førende trend
hedder: KOMMUNIKATION, KOMMUNIKATION og atter KOMMUNIKATION hvis man vil
bevæge noget som helst. Det at blive p... sur og sætte sig over i hjørnet og
tude ned i karburatoren i det stille, bringer jo ingen pilot op på cyklen,
klar til dåd!

PÅSTULAT/PROVOKOATION: Hvis du/i virkelig mener, at antallet af 'sager' mod
os motorcyklister er ved at vokse os 'over hovedet', og vi igen hjælp kan
forvente fra dem vi troede var 'DEFENDERS OF OUR FAITH', hvad er der så
tilbage? Tja som en hærchef jeg har læst om ville siger: UNITE, UNITE AND BE
VICTORIOUS!

Spørgsmålet er bare: HVOR?

Måske hvis vi genoplivede en gammel ide med en kæmpe parade til
Christiansborg, hvor 15-20.000 motorcykler kunne 'sætte lidt skub i
sagerne'? Det er jo det andre gør, når de føler sig uretfærdigt behandlede.
Og nogle gange virker det søreme! I andre lande sidder der repræsentanter
for motoriserede interessegrupper i parlamentet......

Hvad siger du?

Med MC'lig hilsen med venstre hånd

Hans Erik
MC-Pilots

www.mcpilots.dk

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 17:07

heecom - MCPilots.dk wrote:

[KLIP!]

MCTC er fuldstændig død og tabt m.h.t. at gøre gavn for motorcyklismen.
Desværre kan man kun give medlemmerne skylden, for de møder jo ikke op på
generalforsamlingerne, og skifter bestyrelsen ud. Personligt er jeg ikke
medlem, da det er spild af penge at være med i en forening der har en
campingplads som eneste mål - når det i virkeligheden er motorcyklismen den
skulle fremme. Det er så helt OK at nogen vil være medlem og er glade for
det.

DMC har gjort lidt; men nyder ikke den store opbakning.

At starte noget nyt tror jeg bliver svært, når man ser hvordan det er gået
med de andre foreninger.

Mit bedste bud er at Foreningen for Danske MOTOREJERE tager sit navn
alvorligt og ikke kun tror at MOTOREJERE er bilister!

FDM har den politiske erfarring og er vandt til at 'lobbyrere'.
Det er mit bedste bud, og jeg meldte mig gerne ind hvis de tilkendegiver at
de vil kaste sig over at gøre motorcyklister ligestillet med bilister!

--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : Anders Majland

Dato : 17-06-07 18:02

> [...]
> at
> de vil kaste sig over at gøre motorcyklister ligestillet med bilister!

Jeg er medlem i FDM (og DMC). FDM har de seneste år genopdaget motorcyklisme
og har i hvert nummer et par side om motorcykler. De var også "inviteret"
til at give et høringssvar på det nylige med børn på mc, men af en eller
anden grund (som de er ved at undersøge) har de glemt/overset det. I den
kommende uge skulle de gerne have fundet deres holdning på området... Og mon
ikke Tommy vil gøre sit til at "hjælpe dem" med at finde den "rigtige" ...

Og så har jeg siddet lidt og tænkt på hvad der kunne skabe DMC noget mere
opmærksomhed og flere medlemmer ... En relancering af hjemmesiden i blog &
forum form tror jeg ville gøre meget for at ryste støvet af.. Men det kræver
en frivillig med både kompetancen og tiden til at stå for driften ... Blog
for at det skal være nemt for bestyrelsen at skrive lidt kort hvad der sker,
og forum til at debatere (jeg er selv tilhænger af usenet, men må erkende at
et forum som tenere.dk fungerer rigtigt godt og jeg tror at et ) Og så burde
bladet nok helt spares væk ... Det er alt for dyrt i papir/tryk og porto.

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 18:20

Anders Majland wrote:

> [...]
> at et ) Og så burde bladet nok helt spares væk ... Det er alt for dyrt i

Jo, man kan sikkert godt skabe større opmærksomhed; men det vil nok tage for
lang tid i dette tilfælde. Jeg tror det er NU der skal sættes alle 4 klove
i jorden!

Derfor tror jeg stadig at bedste bud er FDM.

M.h.t. DMC så er det rigtigt at blade er dyre. Fra Ducati Klub Danmark ved
jeg ret præcist at det koster i omegnen ad 20 kr. + porto pr. blad ... ved
1.000 stk. for små 50 sider.
Det er tilgengæld noget der kan samle menigheden og give en følelse af
fællesskab modsat en hjemmeside der ikke giver helt det samme.

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 18:39

> [...]
> opmærksomhed og flere medlemmer ... ..............
> Og så burde bladet nok helt spares væk ... Det er alt for dyrt i

Jeg kender DMC's uhyre beskedne budget godt nok til at vide at bladet kun
kører fordi at dets økonomi hviler i sig selv qua annoncører.

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-07 18:42

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kun
> kører fordi at dets økonomi hviler i sig selv qua annoncører.

Tjaahh - hvis bare DMC havde halvdelen af MCTC's budget skulle I bare se
ting og sager......
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 18:52

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaahh - hvis bare DMC havde halvdelen af MCTC's budget skulle I bare se
> ting og sager......

Jup!
Og hvis dét blev tilfældet var der såmænd også nok kø ved skranken for
stillingsansøgere til redaktør og administrator!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 19:34

Armand wrote:

> [...]
> Og hvis dét blev tilfældet var der såmænd også nok kø ved skranken for
> stillingsansøgere til redaktør og administrator!

I har sikkert ret! ... men, hvorfor er det så ikke sådan????

Et eller andet sted er ideen jo ike solgt 'rigtigt'?

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 19:48

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxrot-13> skrev i en meddelelse

> I har sikkert ret! ... men, hvorfor er det så ikke sådan????
>
> Et eller andet sted er ideen jo ike solgt 'rigtigt'?

Tjaeh :-/
Mon ikke at MCTC's politik-forskrækkethed også matcher den almindelige
borgers, og dermed motorcyklists indstilling :-/
Dertil kommer at meget få motorcyklister regner med at dén interesse vil
vare ved i en grad så det er værd at engagere sig i noget deromkring!? Alle
landets motorcykelklubber lider under at det et stykke tid har været den
forsørgede generation der er blevet motorcyklister og de finder det
tilsyneladende alt for omstændigt at skulle deltage ansvarligt i en
forenings drift :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 20:08

Armand wrote:

> [...]
> den forsørgede generation der er blevet motorcyklister og de finder det
> tilsyneladende alt for omstændigt at skulle deltage ansvarligt i en

Så det du sådan set siger er at de fleste af dem der kører på motorcykel nu
om dage bare kaster sig ned på rygskjoldet og forventer at andre gør
arbejdet ... ellers gider de (heller) ikke køre på motorcykel????

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 20:15

MCTC har dog puttet det på som nyhed på deres hjemmeside under overskriften
"Mærkelig lov"
Og henvist til http://www.nymclov.underskrifter.dk/index.php

Hmmm mangler ret meget nogen som er "kraftfulde" nok til at banke i bordet
hos politikkerene.

/Peter
CBR1100xx med snart ubrugligt børnesæde *suk*

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 23:25

> [...]
> om dage bare kaster sig ned på rygskjoldet og forventer at andre gør
> arbejdet ... ellers gider de (heller) ikke køre på motorcykel????

Ganske som jeg lige siden mit medlemsskab hos MC-Chaufførerne i '78 har
betragtet mine tohjulede omgivelser!
Og jeg tror ikke at mængden af de senere års "friværdi-motorcyklister" er
meget anderledes :-|

--
Armand.
(måske ligefrem desillusioneret tidl. DMC-slave)

Fra : flopper

Dato : 17-06-07 20:15

Armand:

> [...]
> forsørgede generation der er blevet motorcyklister og de finder det
> tilsyneladende alt for omstændigt at skulle deltage ansvarligt i en forenings

tjae og så er en del mc ister nok lidt anarkistiske af natur, og vil
finde det svært at indordne sig under flertallets mening, for en
forening er jo kun god når den giver udtryk for "min" mening ikke
sandt?

Flopper

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-07 22:31

"Og så har jeg siddet lidt og tænkt på hvad der kunne skabe DMC noget mere
opmærksomhed og flere medlemmer "

De fleste tror jeg bare ser på MCTC som et "blad" og her er DMC jo mindre
interessant for de fleste. Jeg tror at langt de fleste ikke bekymre sig
meget. Det går jo nok, tænker de. Husk at mange MC'ister er genstartere,
hvor børnene er flyttet og de er da ligeglade. Så er der alle os andre,
nogle få findes her i NG og nogle få er medlemmer hos DMC. Men vi er en
minoritet af minoriteten...

Og vi har ikke den store opbakning fra resten af befolkningen, vi kører jo
som død og helvede, slår både os selv og andre ihjel. Det er det billede der
tit efterlades i pressen.

Så rent politisk tror jeg tidspunktet er velvalgt af vores politikere.
Desværre.

Og folk har nok i sig selv, der er ikke det sammenhold der var engang, tror
jeg....

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 23:47

Henrik Nielsen wrote:

> Så rent politisk tror jeg tidspunktet er velvalgt af vores politikere.
> Desværre.

Du har sikkert helt ret - men så er det også på tide at gøre klar til at
afparere det næste ... sikert dybere ... stød!

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-07 22:34

"Desværre kan man kun give medlemmerne skylden, for de møder jo ikke op på
generalforsamlingerne, og skifter bestyrelsen ud"

Mig bekendt er bestyrelsen i den forening vist mest en kranskagefigur.....

Fra : Hekto

Dato : 17-06-07 23:48

Henrik Nielsen wrote:

> Mig bekendt er bestyrelsen i den forening vist mest en kranskagefigur.....

Som jo altså sidder der endnu!

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-07 22:22

"Kan se at du atter er 'kommet ud af kridthuset' "

Ja, det har jo været en af mine "mærkesager" i mange år... :-/ (Måske husker
du MCWeb, som underligt nok døde igen )

Der er ikke en dag hvor jeg ikke tænker på hvad jeg kan gøre for at ændre
det. I disse dage har jeg en del gang i telefonen til forskellige
klubber/personer (ang. begge sager). Men vi har ikke rigtigt kunne finde
idéen. Vi er nødt til at være mange som står sammen og have nogen som har de
rigtige tråde at trække i....

Min egen tid er også lidt begrænset for tiden.

Mit bedste bud er at støtte op om DMC. De har kontakterne.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-06-07 21:00

I øvrigt, er det ufatteligt, at når det handler om MC'er, så kan man lovgive
"bagud". Jeg mener fx. dengang sikkerhedsseler blev påbudt, gjaldt det ikke
biler som allerede var indregistreret. Gamle biler kører den dag i dag, uden
seler.

Det samme med de afgifter omkring sidevogne. Der sender man ny opkrævning på
afgifter på sidevogne som er afgiftet og har været indregistreret i lang
tid. Og yderligere annulere man bare den "gamle" afgift. Jeg håber dog at
T&S taber de sager som kører nu. De er helt urimelige.

Man må da minimum kunne forlange at det kun gælder køretøjer indregistret
efter 1/8. Selvom jeg stadig synes det ville være urimeligt. Men så har man
da valget. Vi andre som har handlet har jo købt vores køretøjer under
"falske forudsætninger".

Fra : jbw

Dato : 15-06-07 19:12

Periodisk syn er sgu da kun fordi der er åbnet for mange synssteder,
og nu mangler de noget at lave.
Den eneste måde at forbedre trafiksikkerheden er at sende flere
politifolk ud på vejene. Chancen for at blive "taget" er simpelhen for
lille. Statistikker siger, at mulighede for at blice stoppet til det
tredje klik er minimal

Fra : Knud Dam

Dato : 15-06-07 19:25

"jbw" <jan_buchwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Statistikker siger, at mulighede for at blice stoppet til det
tredje klik er minimal

Og det har ikke noget at gøre med at folk, der har fået to klip, måske kører
pænere ?

; - )

KD

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-06-07 20:43

"Og det har ikke noget at gøre med at folk, der har fået to klip, måske
kører pænere ?"

Lige mine ord. I dette tilfælde kan man da ikke bruge statistik til at
skærpe lov yderligere.

Det virker som om, de skal have "knaldet" et vist antal hvert år. Og så
"skruer" man bare indtil det lykkedes.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-06-07 23:07

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> writes:

> Tjaahh - hvis bare DMC havde halvdelen af MCTC's budget skulle I bare se
> ting og sager......

Så havde de måske endda ressourcer til at melde folk ind? Ja, det
kunne jeg godt forestille mig ville gøre en væsentlig forskel for
deres kontingentindtægter.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 06:11

> Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på:
> http://www.nymclov.underskrifter.dk/index.php
En lidt griner er at der 1447 og 1448 er 2 svenskere som har skrevet under..
Har vi endelig invaderet Sverige og påduttet dem vores love :)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-06-07 18:08

Måske man skulle gå til fjernsynet. Jeg har måske en kontakt der kan bruges
i DR.

Men sidst jeg talte med dem om den slags fik jeg at vide at man skulle
præsentere det godt. Det er meget vigtigt. Er der nogen som er gode til det?

Så kunne vi evt. tage sidevognene med, med det samme...

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 22:24

> Måske man skulle gå til fjernsynet. Jeg har måske en kontakt der kan
> bruges i DR.
U got my Support!

> Men sidst jeg talte med dem om den slags fik jeg at vide at man skulle
> præsentere det godt. Det er meget vigtigt. Er der nogen som er gode til
> det?
Dog ikke.. men er klar på at hælpe med alt andet.

Mvh
Peter