MZ - skal den bruge batteri for at starte?
Fra : Stephan G

Dato : 15-06-07 00:59

OK, det her lyder nok lidt underligt:
Jeg var ude og køre noget offroad på min MZ Saxon 251 fra 1995 i dag.
Det var en dejlig tur. Men jeg var lidt træt og satte mig til at hvile
i noget græsareal. Faldt i søvn i solen og vågnede en time efter... Da
jeg vendte tilbage til totakteren så jeg, at jeg havde glemt at slå
lyset fra, og der var ingen lys når jeg satte den til. Den kunne ikke
starte, prøvede den også ned ad bakke i 2. gear. INGENTING. Ingen
strøm overhovedet.

Jeg tjekkede, og der var ingen gnist. Sikringerne var i orden,
ledningsnettet er tilsyneladende i orden, men ved ikke, hvad der skete
mens jeg sov ....

Hvordan skal jeg starte den igen? Nyt tændrør? Startstrøm?

Håber, nogen kan hjælpe??!

Stephan

Fra : Stig Brun

Dato : 15-06-07 04:05

"Stephan G"

Det ser ud til at cyklen har "moderne" vekselstrømsgenerator med ladelampe.
Sådanne generatorer kan have brug for den svage strøm gennem en ladelampe
for at komme i gang, så en gang starthjælp fra et andet batteri skulle kunne
gøre det.

Per

Fra : Rene´

Dato : 15-06-07 09:49

On 15 Jun., 01:59, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> mens jeg sov ....
>
> Hvordan skal jeg starte den igen? Nyt tændrør? Startstrøm?

Jeg har haft en magen til og der skal være strøm på batteriet for at
den kan starte. Min kunne ikke starte, hvis jeg havde lys på, mens jeg
trådte på kickstarteren, så snart jeg slukkede lyset startede den
første gang.
M.v.h.
Rene´

Fra : Rene´

Dato : 15-06-07 09:52

Jeg har haft en magen til og der skal være strøm på batteriet for at
den kan starte. Min kunne ikke starte, hvis jeg havde lys på. Slukkede
jeg lyset, startede den første gang jeg trådte på kickstarteren.

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-06-07 17:29

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Den skal have strøm for at starte ..
Måtte selv spørge ad om det her i gruppen for 1½ år siden ca ... Vi havde
været næsten alt igennem og fattede ikk at den ikke ville starte uanset
hvad vi gjore

Efter en gang hjælpestrøm fra en bil var der liv i den

Erik

Fra : Moller

Dato : 17-06-07 16:16

Stephan G skrev:
> [...]
> lyset fra, og der var ingen lys når jeg satte den til. Den kunne ikke
> starte, prøvede den også ned ad bakke i 2. gear. INGENTING. Ingen

   Yeps, Plastik skidtet skal helst ha batteri på.

> [...]
> mens jeg sov ....
>
> Hvordan skal jeg starte den igen? Nyt tændrør? Startstrøm?

   Intet lys = intet strøm = ca. 75Kr. for et nyt batteri, så hvis du
dropper aften pizza'en ;) så er du hurtigt kørende igen... ellers kan du
forsøge med en opladning af det nuværende.

--
VH
   Moller

Fra : Stephan G

Dato : 18-06-07 18:33

Den havde stået weekenden over og mystisk nok var der lidt strøm på da
jeg kom tilbage til den. Nok til at starte den... Efter at have kørt
lidt var tomgangen åbenbart ikke indstillet ordentligt. Den gik ud, og
nu var der atter ingen strøm overhovedet. På med startkabler og vupti,
startede den første hug.

Underligt synes jeg, at en (vanvittigt simpel) mc med kickstarter skal
bruge strøm for at starte.

Mvh Stephan

Fra : Moller

Dato : 18-06-07 19:38

Stephan G skrev:
> [...]
> startede den første hug.
>
> Underligt synes jeg, at en (vanvittigt simpel) mc med kickstarter skal

   Hov hov... hvis den er med platiner eller CDi tænding, så skal
tændingen være justeret korekt, men så er der ingen problemer. Er det en
92 og frem med original elektronisk tænding(ikke CDi), så skal lade
delen også være i rigtig god tilstand + den skal ikke stå sådan at alt
ladestrømmen går til at lade batteri frem for at starte(bestemt nøgle
position til nobat start).

   Min egen er med CDi, og det virker ;) men CDi på en MZ er noget man
eftermonter.

--
VH
   Moller

Fra : Armand

Dato : 18-06-07 21:27

> Underligt synes jeg, at en (vanvittigt simpel) mc med kickstarter skal
> bruge strøm for at starte.

Tjaeh :-/
én eller anden strøm skal der jo til for at tændrøret skal gnistre!
Hár motorcyklen batteri, ligger batteritænding frem for den primitive
magnet-tænding lige til højrefoden. Problemet er blot at det kræver et
fungerende batteri, og at det tilsyneladende kan virke uoverskueligt for
nogle at efterse og vedligeholde et sådant!

Stage two er et service-frit elektronisk tændingsanlæg uden platinere,
hvilket jeg har svært ved at se udviklet ud fra magnet-tændingen!

Alt i alt er det slet ikke så underligt igen :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 21:45

On Mon, 18 Jun 2007 22:27:13 +0200, Armand wrote:

> Stage two er et service-frit elektronisk tændingsanlæg uden platinere,
> hvilket jeg har svært ved at se udviklet ud fra magnet-tændingen!

Det er nu ikke så usædvanligt endda, B&S og visse CX500 for nu at nævne
forholdsvis gamle anlæg.

> Alt i alt er det slet ikke så underligt igen :-|

Nej ikke på MZ, Adler, og Victoria

Og på Jens' Vic-ton var startproceduren: Tilslut 4,5 volt
lommelampebatteri, træd igang, afbryd batteri, og kør. Der kunne man i
øvrigt virkelig tale om at "skohorne" en motor ind i et stel ;-D

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Stephan G

Dato : 18-06-07 18:34

Intet lys = intet strøm = ca. 75Kr. for et nyt batteri, så hvis du
> dropper aften pizza'en ;) så er du hurtigt kørende igen... ellers kan du
> forsøge med en opladning af det nuværende.

Haha, hvem gir 75 kr. for en piza? Ikke her på nørrebro i hvert fald ;)

Fra : Moller

Dato : 18-06-07 19:35

Stephan G skrev:
> Intet lys = intet strøm = ca. 75Kr. for et nyt batteri, så hvis du
>
> Haha, hvem gir 75 kr. for en piza? Ikke her på nørrebro i hvert fald ;)

   Ja ja... bare fordi jeg bor et sted hvor Pizza mef skinke = Pizza med
hakket Jakabow, og coctail pølser = langelændere skåret ud i stykker på
2cm ;) skal du ikke rage i det med prisen også :(

--
VH
   Moller