Vi motorcyklister
Fra : Tommy Rønn

Dato : 14-06-07 21:53

Århus d. 14.06.2007

Hvor er motorcyklismen om 10-20 år? Sandsynligvis død og begravet.

Regeringens seneste tiltag viser, endnu en gang, at motorcyklismen kun er
til besvær.

Set politisk, er motorcykler, farlige, støjende, forurenede og forbundet med
dårlige attituder.

Som mangeårig journalist, med speciale i motorcykler og verdenen omkring
dem, kommer de seneste tiltag, mod motorcyklismen, desværre ikke som nogen
overraskelse.

Målet med motorcyklernes position i vores samfund, bør være, at de
ligestilles med biler. Så står motorcyklisterne stærkest.

De seneste tiltag med forskel i afgiftsnedsættelse og forbud mod børn på
motorcykler, ændrer motorcyklernes position radikalt.

Hvor de tidligere var beskrevet i færdselsloven med rettigheder som en bil,
er motorcykler nu i en kategori for sig.

Får regeringen held til denne forskelsbehandling, i denne omgang, hvad
bliver så det næste? Lavere hastighedsbegrænsninger for motorcykler alene
eller forbud mod bykørsel for støjminimering, er et par gode bud.

Og yderligere tiltag kommer der, hvis ikke motorcyklisterne viser styrke.
Dem der tier og føjer er nemme ofre.

Regeringen ser gerne motorcyklismen som værende en hobby, udført på lukkede
anlæg, i weekenderne. På sigt sandsynligt, hvis ikke motorcyklisterne værner
om deres ret til frihed, som bilernes på det offentlige vejnet.

Jeg har d.d. haft Tom Behnke i tale, og Justitsministeren har lovet at vende
tilbage straks. Politisk betyder dette 2-7 dage.

Der vil blive mulighed for et møde, med ministeriet, hvor der skal
medbringes relevante personer. Motorcykel Importør foreningen og
foreningslederne hos interesseorganisationerne.

Målet med mødet vil være ligestilling med bilerne, omkring
registreringsafgift, transport af børn og andet.

For at kunne ligge pres på politikerne, er det nødvendigt at
motorcyklisterne står stærkt. Jeg har mulighederne for at bruge de rigtige
kanaler, samt at publicere i rette medier, som vil kunne øge presset på
samfundets beslutningstagere.

Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på:
http://www.nymclov.underskrifter.dk/index.php

Jo flere underskrifter denne side kommer til at indeholde, jo større
muligheder bliver der for resultater hos rette ministerier. Få gerne familie
og venner til at bakke op om motorcyklisternes sag.

Løbende information, og nyheder, om processens fremskridt, vil blive
publiceret på MC Touring Club´s hjemmeside www.mctc.dk og andre, fra i
morgen, d. 15.06.2007.

Viderebring venligst denne besked til relevante personer.

Best Regards

Tommy Rønn

Journalist FDM-Motor, Jyllandsposten & BT

Teknisk redaktør, Motorcykler, FDM-Motor

FDM-Motor, oplag 230.000, læsere 700.000

Jyllandsposten, oplag 250.000, læsere 800.000

BT, oplag 100.000, læsere 500.000

Tlf: +45 8730XXXX

Fax: +45 7020XXXX

Cel: +45 2043XXXX

E-mail: motor@alphatech.dk

Web: www.fdm.dk , www.jp.dk & www.bt.dk

Fra : Bongo

Dato : 14-06-07 22:10

> Får regeringen held til denne forskelsbehandling, i denne omgang, hvad
> bliver så det næste? Lavere hastighedsbegrænsninger for motorcykler alene
> eller forbud mod bykørsel for støjminimering, er et par gode bud.

Effektbegrænsning!

Vh Bongo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-07 22:30

> Effektbegrænsning!

Min nye FZ6 siger nu ikke ret meget med den originale udstødning, ihvertfald
ikke mere end de fleste biler der kører rundt..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : MORTEN VIND

Dato : 14-06-07 22:15

"Tommy Rønn" <none@to.be.published> skrev i en meddelelse
> Århus d. 14.06.2007
>

> Hvor er motorcyklismen om 10-20 år? Sandsynligvis død og begravet.

Mon dog? Der sælges jo rekord-agtig mange MC'ere i Danmark lige for tiden...

Morten

Fra : m0rt3n

Dato : 14-06-07 22:21

"Tommy Rønn" <none@to.be.published> skrev i en meddelelse
> Jeg har d.d. haft Tom Behnke i tale, og Justitsministeren har lovet at
> vende tilbage straks. Politisk betyder dette 2-7 dage.

nice - håber det kan laves om. Tror ikke min lille søn kan vente til han
bliver 135 med at køre MC.
-m0rt3n zrx1100

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-06-07 23:09

Tommy Rønn skrev:

Dejligt at "høre" fra dig Tommy!

Jeg ser et stærkt behov for at der gøres noget i relation til
motorcyklisternes ret til at være her på lige vilkår, og vi er mange der
mangler de muligheder du har for at komme igennem til den brede
offentlighed.

Tråden "Slut med unger på MC" kunne måske være interessant at se igennem
der kommer mange ting frem (pro et kontra!) og kan være med til vise
at vi som MC'ister på den ene side er indignerede over der der sker, men
også tros alt har gode alternative bud på lovmæssige tiltag der kan være
med til at bedre vores poders sikkerhed.

--
Dun@nt - Der stiller sig til disposition for arbejdet for MC'isternes
rettigheder. (E-mail virker)

Fra : HC

Dato : 14-06-07 23:14

Tommy Rønn wrote:

> Jeg har d.d. haft Tom Behnke i tale

Jeg tager hatten af for initiativet!

Der er ingen tvivl om at man når en masse mennesker via denne gruppe og
MCTC men måske skulle man også kombinere det med guerilla-marketing?

Her tænker jeg på klistermærker eller opslag med information i
PDF-format (information om problemet og evt. "snipper" med en
webadresse), som nemt kan hentes, printes og sættes op i klubhuset, på
supermarkedets opslagstavle eller hvor man nu kommer frem?

Er jeg helt ude i hampen her? :)

/HC

Fra : Bongo

Dato : 14-06-07 23:28

> Er jeg helt ude i hampen her? :)

Jeg tvivler på effekten. Men 10-15.000 cykler (med børn og i morfarkørsel)
foran Christiansborg kombineret med en offentlig debat hvor vi selv kommer
med realistiske forslag til hvordan uheldsstatistikken kan nedbringes kunne
måske rykke noget. Det er en oplagt opgave for vores organisationer, især
dem med midlerne.

Vh Bongo

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-06-07 00:07

On Thu, 14 Jun 2007 22:52:31 +0200, "Tommy Rønn"
<none@to.be.published> wrote:

Hej Tommy.

>Hvor er motorcyklismen om 10-20 år? Sandsynligvis død og begravet.

Jeg kan langt hen ad vejen være enig med dig, men så slemt tror jeg nu
ikke det går.

>Regeringens seneste tiltag viser, endnu en gang, at motorcyklismen kun er
>til besvær.

Problemet politikere er at deres hukommelse højst rækker en
valgperiode, altså maksimalt 4 år.
De tror derfor, fejlagtigt, at befolkningen har samme korte
hukommelse.
Hvis ikke befolkningen gør noget for at rive dem ud af vildfarelsen
bliver der vedtaget love der ikke er til hele befolkningens bedste.
Minioriteter er lette at tryne.

>Set politisk, er motorcykler, farlige, støjende, forurenede og forbundet med
>dårlige attituder.

Det er vi desværre ikke i stand til at ændre meget på.
De brådne kar vil altid være meget synlige, og dermed i fokus.

>Som mangeårig journalist, med speciale i motorcykler og verdenen omkring
>dem, kommer de seneste tiltag, mod motorcyklismen, desværre ikke som nogen
>overraskelse.

Jeg så med fornøjelse det TV indslag hvor du sadlede op til din pode.
Safety first, og podens glade øjne - Der skal køres MC
Det er mere af den slags der skal til for at vende stemningen.
Når det så er sagt, er jeg ikke helt uenig i at ændringen i loven om
at mindre børn kan være passagerer uden styrthjelm ikke er uden en vis
fornuft, men derfra og til at forbyde børn under 135cm at køre med er
der lang vej - Der er politikerne på vildspor.
Jeg har set min nabos poder plage livet af deres fader for at komme
med, og stjernerne i deres øjne når overtalelsen lykkedes.
MC kørsel er sejt for den størrelse, og den fornøjelse fratager
lovgiverne dem uden grund.
Jeg har i de senere år ikke hørt om een MC ulykke hvor der har været
børn involveret - Det burde nogen af d'herrer og damer tænke over.

>Målet med motorcyklernes position i vores samfund, bør være, at de
>ligestilles med biler. Så står motorcyklisterne stærkest.

Politikerne har i deres iver glemt motorcyklens historie.
Den løste et massivt transportproblem efter WW2.
Den gang kunne en MC hverken styre eller bremse, men alt blev
accepteret - Beklædningen var desuden hvad man nu en gang havde,
sikkerheden var en by i Rusland.
Der var blot ingen alternativer.
Jeg har sågar set en fader med sin under et ½ år gamle søn inden for
jakken køre til kaffeslabberas i kanoklubben på MC - Det var tilbage i
midten af 60'erne.
Det kunne ingen finde på i dag.
I dag hvor en moderne MC kan både styre og bremse, og hvor den
overvejende del af MC kørerne har en fornuftig og sikker påklædning,
skulle man tro at målet var nået.
Men AK.
Nu er MC folket åbenbart blevet næste offer for lovgivernes
"omklamringsiver".
Man har for længst løst de store trafikale problemer, så nu har man
kastet sig over "minimallovgivning".
Det ligner en høj grad af egenprofilering eller det man normalt kalder
agurketid.

>Får regeringen held til denne forskelsbehandling, i denne omgang, hvad
>bliver så det næste? Lavere hastighedsbegrænsninger for motorcykler alene
>eller forbud mod bykørsel for støjminimering, er et par gode bud.

Den med forbud mod kørsel i bestemte bydele har været prøvet før.
Tilbage i 60'erne var der forbud mod MC kørsel i Nærum hovedgade, i
hvis fjerne ende cafeteriet lå.
Det var Lyngby Politis måde at tryne MC rødderne på.
Jeg kan ikke forestille mig at man vil sætte en hastighedsbegrænsning
på MC der er lavere end for biler.
EU scooteren har vist sig at være særdeles farlig i trafikken, af
mange grunde, hvor en af dem er at de ikke kan følge en normal
hastighed hverken i byer eller på landevej.
Det burde nogen tage ved lære af.

>Og yderligere tiltag kommer der, hvis ikke motorcyklisterne viser styrke.
>Dem der tier og føjer er nemme ofre.

Det burde egentlig være ret nemt at komme til orde.
Mange af politikerne er selv MC kørere, men det træder i baggrunden
når de får en chance for at profilere sig i medierne - Desværre.

>Regeringen ser gerne motorcyklismen som værende en hobby, udført på lukkede
>anlæg, i weekenderne. På sigt sandsynligt, hvis ikke motorcyklisterne værner
>om deres ret til frihed, som bilernes på det offentlige vejnet.

Det er her min forståelse hører op.
For mange MC kørere er MC'en en hobby og en livsstil, men for andre,
specielt unge mennesker under uddannelse, er den det eneste
transportmiddel der, af økonomiske grunde, kan komme på tale.
Det er da helt i orden at fratage den katagori muligheden for et
billigt transportmiddel hvis politikerne samtidig er rede til at
betale deres transportomkostninger til andre transportmidler.
Det tror jeg ikke de har tænkt på

>Målet med mødet vil være ligestilling med bilerne, omkring
>registreringsafgift, transport af børn og andet.

Jeg har aldrig forstået forskellen i afgiftsniveau mellem MC og bil.
Oprindeligt blev registreringsafgiften indført som en midlertidig
foranstaltning efter WW2 for at begrænse importen af motorkøretøjer
fra udlandet.
Første initiativ var de såkaldte dollarbeviser, hvilket viste sig at
være kimen til sortbørshandel ned beviserne, og registreringsafgiften
skulle være mere "retfærdig".
Midlertidig foranstaltning betød at registreringsafgiften skulle
fjernes når landet igen var økonomisk på fode - Det er vi
tilsyneladende aldrig kommet.
Forskellen i afgiftsniveau mellem bil og MC kunne være grundet at
Danmark i 50'erne havde et større antal virksomheder der levede af at
samle biler, som f.eks. GM og DOMI, hvor vor egen MC industri var
meget beskeden og allerede under afvikling.
Under alle omstændigheder har både registreringsafgiften og
forskelsbehandlingen mellem bil og MC fået lov til at bestå uden
yderligere diskussion.
For at få det elfenbenstårn til at vakle skal man måske længere
tilbage i historien end en politikerhjerne rækker

> [...]
>kanaler, samt at publicere i rette medier, som vil kunne øge presset på

Der skal i så fald så meget pres på at de folkevalgte føler taburetten
vakle under sig.
Det er det eneste pressionsmiddel de forstår.

>Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på:
>http://www.nymclov.underskrifter.dk/index.php

Har skrevet.

Keep up the spirit.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 15-06-07 15:11

Steen Gruby wrote on 15-06-2007 :
> [...]
> kastet sig over "minimallovgivning".
> Det ligner en høj grad af egenprofilering eller det man normalt kalder

Helt enig! - de helmer ikke før de har lovgivet
om vi må bruge sukker i kaffen!

Sagde nogen liberal regering???

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Dr. Enduro

Dato : 15-06-07 05:59

Tommy Rønn skrev:

> Jeg har d.d. haft Tom Behnke i tale, og Justitsministeren har lovet at vende
> tilbage straks. Politisk betyder dette 2-7 dage.

Tom Behnke!!! Tak skal du have, den vogn er der vel ingen der vil
spændes for!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-06-07 06:28

Dr. Enduro skrev:

> Tom Behnke!!! Tak skal du have, den vogn er der vel ingen der vil
> spændes for!

Behnke, Tom
Politiassistent
Det Konservative Folkeparti
Århus Amtskreds fra 8. feb. 2005

Hvad er der galt med den vogn?

--
Dun@nt

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-06-07 06:36

J.C.Kløve skrev:

> Behnke, Tom
> Politiassistent
> Det Konservative Folkeparti
> Århus Amtskreds fra 8. feb. 2005
>
> Hvad er der galt med den vogn?

Du tænker nok på Kim Bhenke - medlem af folketinget for først
fremskridspartiet i sin tid, og senere DF, mener ikke han er medlem af
folketinget længere...

Fra : Dr. Enduro

Dato : 15-06-07 07:05

J.C.Kløve skrev:

> Du tænker nok på Kim Bhenke - medlem af folketinget for først
> fremskridspartiet i sin tid, og senere DF, mener ikke han er medlem af
> folketinget længere...

Nej, jeg taler om Kim Behnkes bror:

Tom Behnke, mangeårigt folketingsmedlem for Fremskridtspartiet, har
bl.a. foreslået at smide afrikanske flygtninge ud fra et fly for at få
dem ud af landet. Gik over til de konservastive i 2001, da
Fremskridtspartiet gik i opløsning. Nu ser han åbenbart sit snit til at
få lidt gratis reklame ved at blande sig i denne sag.

Måske skulle vi også spørge Johnni Hansen, om han ikke også kunne få
sine drenge til at dele lidt flyers ud til støtte for sagen?

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-06-07 17:16

[cut]
Rigtigt fint indlæg - jeg er helt enig.

> [...]
> muligheder bliver der for resultater hos rette ministerier. Få gerne
> familie og venner til at bakke op om motorcyklisternes sag.

Denne her kan jeg dog ikke se kan bruges til ret meget. Der står ikke nogen
steder hvad det er man skriver under på - ergo må alle underskrifterne jo
være ugyldige. Der står blot at en protestskrivelse er under udarbejdning,
men indtil det er sket, så skal der da ikke samles underskrifter.

--
signing off.. Martin Sørensen