|
| Hastighedsfordel ved mc kontra bil på sydm~ Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 14-06-07 16:16 |
|
Jeg droppede for nogle år siden mc for at blive kedelig og køre i bil.
Familie, bagage etc.
Nu står jeg så og overvejer at købe en billig mc for at køre fra køge til
københavn c hver dag i myldretiden. Jeg husker jo nok at man kunne snige sig
igennem tæt trafik mellem bilerne, og det giver selvfølgelig en tidsfordel,
men man ræser jo ikke igennem køerne med høj hastighed, så spørgsmålet er om
nogle her har en kvalificeret bud på hvor stor forskel det egentlig gør i
den sidste ende.
| |
HC (14-06-2007)
| Kommentar Fra : HC |
Dato : 14-06-07 16:41 |
|
Jakob Nielsen wrote:
> Nu står jeg så og overvejer at købe en billig mc for at køre fra køge til
> københavn c hver dag i myldretiden. Jeg husker jo nok at man kunne snige sig
> igennem tæt trafik mellem bilerne
Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
mange bilister.
/HC
| |
Ukendt (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-06-07 17:25 |
|
On Thu, 14 Jun 2007 17:40:34 +0200, HC <hc@saustrup.net> wrote:
>
>Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
>for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
>mange bilister.
Jeg antage her at du aldrig har kørt på Sydmotorvejen i myldretid?
Jakob:
Generelt vil du kunne køre 30-40 km/t mens andre holder stille (eller
kører 5-6 km/t). Det kommer meget sjældent bag på bilisterne.
Turen Køge-KBH K er uden for myldretid en ca 30 min. tur.
Hvor lang tid plejer du at bruge i bil?
Jeg vil gætte på ca. 1 time. Hvis det passer vil jeg tro du kan spare
15-20 minutter, alt efter stil.
| |
Jakob Nielsen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 14-06-07 17:58 |
|
> Generelt vil du kunne køre 30-40 km/t mens andre holder stille (eller
> kører 5-6 km/t). Det kommer meget sjældent bag på bilisterne.
>
> Turen Køge-KBH K er uden for myldretid en ca 30 min. tur.
> Hvor lang tid plejer du at bruge i bil?
I myldretiden tager det over en time i bil. Der er en del propper undervejs.
> Jeg vil gætte på ca. 1 time. Hvis det passer vil jeg tro du kan spare
> 15-20 minutter, alt efter stil.
Ja, det er jo ikke det helt vilde. Så har man selvfølgelig også fordelen af
at man lettere kan stille køretøjet fra sig når man er fremme.
Det bedste ville jo egentlig være at tage en prøvetur på strækningen på det
relevante tidspunkt, men det er en lidt lang tur at tage på en cykel udlånt
af en forhandler, og det er ikke engang der jeg evt. vil købe en.
| |
Anders Majland (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 14-06-07 19:00 |
|
>> Jeg vil gætte på ca. 1 time. Hvis det passer vil jeg tro du kan spare
>> 15-20 minutter, alt efter stil.
>
> Ja, det er jo ikke det helt vilde. Så har man selvfølgelig også fordelen
> af at man lettere kan stille køretøjet fra sig når man er fremme.
Hvis hovedet er med hele vejen tror jeg besparelsen i snit bliver mindre (og
kører men ikke tilstrækekligt defensivt kan det hurtigt gå galt)
Man er nødt til at forudse at der er nogen bilister der vil gøre alt hvad
der står i deres magt for at stoppe din fremfærd - selv at åbne døren.
Dernæst er det i praktisk svært at komme forbi uden at overtræde loven - Man
kan lovligt overhale venstre om i samme vognspor hvis det er plads - og der
er der kun hvis bilisten holder godt til højre. Så kører man gennem rækkerne
kommer man nemt til at køre på eller på den gale side af vognbanelinien og
så har en betjent ikke svært ved at finde den rigtige paragrag og indstille
til klip i kørekortet.
Så i praksis kan der kun overhales længst til venstre og kun hvor bilisterne
giver plads.
Risikoen for uheld stiger med hastighedsforskellene og det er heller ikke
længe siden det gik galt for en mc der skiftede til højre bane samtidig med
at der kom en bilist fra tilkørslen...
Men start da med at købe en lille mc og tag den når vejret er godt - køber
du en standardvare som en GS500, CB500 eller lign kan det sikkert svare sig
i forhold til at spare km på bilen..
Og psykologisk er der et eller andet ved at kunne trille forbi de andre der
sidder helt fast ... Men pas på for det virker lige modsæt på dem der sidder
fast ...
Jeg har indimellem trillet mellem rækkerne på motorringvejen omkring
københavn og os meget ofte ved enden af holbælmotorvejen dengang der ikke
var motorvej uden om holbæk...
/A
| |
Jim Andersen (18-06-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 18-06-07 15:09 |
|
Anders Majland wrote:
> Dernæst er det i praktisk svært at komme forbi uden at overtræde
> loven -
faktisk umuligt.
> Man kan lovligt overhale venstre om i samme vognspor hvis det
> er plads - og der er der kun hvis bilisten holder godt til højre. Så
> kører man gennem rækkerne kommer man nemt til at køre på eller på den
> gale side af vognbanelinien
Og husk nu lige at vognbanelinien skal opfattes som en to meter høj mur. Så
hvis blot spidsen af dit sidespejl rager ind over linjen har du overskredet
den. Det er underordnet om dine dæk på intet tidspunkt så meget som rører
ved stregerne.
/jim
| |
OZ3BTO (15-06-2007)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 15-06-07 13:41 |
|
<B t> skrev i en meddelelse
news:mkq273h9inr3bp90l22l8ak5hr6ackucr7@4ax.com...
> On Thu, 14 Jun 2007 17:40:34 +0200, HC <hc@saustrup.net> wrote:
>
> >
> >Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
> >for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
> >mange bilister.
>
> Jeg antage her at du aldrig har kørt på Sydmotorvejen i myldretid?
>
> Jakob:
> Generelt vil du kunne køre 30-40 km/t mens andre holder stille (eller
> kører 5-6 km/t). Det kommer meget sjældent bag på bilisterne.
>
> Turen Køge-KBH K er uden for myldretid en ca 30 min. tur.
> Hvor lang tid plejer du at bruge i bil?
>
> Jeg vil gætte på ca. 1 time. Hvis det passer vil jeg tro du kan spare
> 15-20 minutter, alt efter stil.
Og husk så lige at en del billister bliver direkte pissed når man gør det
og kan finde på at rive en dør og eller trække over i den side du kommer i
Erik
| |
Armand (16-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-06-07 08:25 |
|
"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:46728aba$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Generelt vil du kunne køre 30-40 km/t mens andre holder stille (eller
>> kører 5-6 km/t). Det kommer meget sjældent bag på bilisterne.
>>
> Og husk så lige at en del billister bliver direkte pissed når man gør det
> og kan finde på at rive en dør og eller trække over i den side du kommer
> i
>
Jup!
Af samme grund bryder jeg mig ikke om at gøre stuntet ved andet end
stillestående eller meget langsomt kørende biler, som jo ikke kan bevæges
sidelæns i en fart som overrasker!
--
Armand.
| |
Jakob Nielsen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 14-06-07 17:56 |
|
> Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
> for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
> mange bilister.
Det er nu lovligt nok hvis man overhaler venstre om i en vognbane.
Man skal naturligvis køre forsigtigt og prøve at forudse om en bil kan sinde
på at pludselig skifte vognbane. Det er nu ikke det helt store problem ved
langsom køkørsel.
Problemet er mere at nogle billister får så ondt hvis de bliver overhalet af
en motorcykel. Ikke at det gør nogen forskel for dem.
| |
HC (14-06-2007)
| Kommentar Fra : HC |
Dato : 14-06-07 18:14 |
|
Jakob Nielsen wrote:
>> Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
>> for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
>> mange bilister.
> Det er nu lovligt nok hvis man overhaler venstre om i en vognbane.
Du mener altså det er lovligt at passere midt igennem en stillestående
kø på en motorvej på mc? Jeg kunne naturligvis tage fejl, men såvidt jeg
erindrer fra køretimerne er det altså ikke kosher.
/HC
| |
Morten Pedersen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Morten Pedersen |
Dato : 14-06-07 18:54 |
|
Det er tilladt, så længe man ikke krydser frem og tilbage mellem
midterstriben - det er nemlig IKKE tilladt at lave unødvendige
vognbaneskift, men så længe man kan køre forbi i samme vognbane og der er
god afstand til bilen, må man godt.
Til gengæld må man ikke holde stille ved siden af en bil i samme vognbane,
da motorcyklen ikke må føres ved siden af et andet køretøj.
Desuden er det heller ikke tilladt ved høj hastighed - kun ved begrebet "tæt
trafik" som er ret løst defineret i færdselsloven som værende mindst 8 til
10 biler som kører langsomt.
mvh
Morten
"HC" <hc@saustrup.net> wrote in message
news:4671774f$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Jakob Nielsen wrote:
>
>>> Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
>>> for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
>>> mange bilister.
>> Det er nu lovligt nok hvis man overhaler venstre om i en vognbane.
>
> Du mener altså det er lovligt at passere midt igennem en stillestående kø
> på en motorvej på mc? Jeg kunne naturligvis tage fejl, men såvidt jeg
> erindrer fra køretimerne er det altså ikke kosher.
>
> /HC
| |
HC (14-06-2007)
| Kommentar Fra : HC |
Dato : 14-06-07 18:57 |
|
Morten Pedersen wrote:
> Det er tilladt, så længe man ikke krydser frem og tilbage mellem
> midterstriben - det er nemlig IKKE tilladt at lave unødvendige
> vognbaneskift, men så længe man kan køre forbi i samme vognbane og der er
> god afstand til bilen, må man godt.
Noteret :)
/HC
| |
tp (14-06-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 14-06-07 19:48 |
|
>> Det er tilladt, så længe man ikke krydser frem og tilbage mellem
>> midterstriben - det er nemlig IKKE tilladt at lave unødvendige
>> vognbaneskift, men så længe man kan køre forbi i samme vognbane og der er
>> god afstand til bilen, må man godt.
>
> Noteret :)
ikke her ! Jeg vil gerne have en citeret lovtekst jeg kan vise peter
betjent når han insisterer på at bruge hans bødeblok...
| |
Magnus Pedersen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Magnus Pedersen |
Dato : 14-06-07 20:31 |
|
tp wrote:
>>> Det er tilladt, så længe man ikke krydser frem og tilbage mellem
>>> midterstriben - det er nemlig IKKE tilladt at lave unødvendige
>>> vognbaneskift, men så længe man kan køre forbi i samme vognbane og
>>> der er god afstand til bilen, må man godt.
>>
>> Noteret :)
>
>
> ikke her ! Jeg vil gerne have en citeret lovtekst jeg kan vise peter
> betjent når han insisterer på at bruge hans bødeblok...
Jeg tror også at gummiet i udtrykket "God afstand" koster knaster og klip.
/Magnus
| |
Anders Majland (15-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-06-07 20:19 |
|
> Jeg tror også at gummiet i udtrykket "God afstand" koster knaster og klip.
I tyskland er det en meter - Tysk grundighed i ved
Men hvis i søger tilbage i bil gruppen via groups.google.com skulle det være
til at finde mine indlæg med motorvejsprofiler, bredde af typiske
personbiler mm. Konklusion blev vist og er imho stadig at det teroretisk
godt kan lade sig gøre, men at det særdeles svært i praksis at få den
tilstrækkelige plads. Det kræver at bilisterne holder helt til højre i deres
vognbane - dernæst at der er et hul længere fremme at afslutte overhalingen
i (Man må ikke påbegynde en overhaling hvis man ikke er sikker på at den kan
afsluttes )
/A
| |
Jim Andersen (18-06-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 18-06-07 15:16 |
|
tp wrote:
> ikke her ! Jeg vil gerne have en citeret lovtekst jeg kan vise peter
> betjent når han insisterer på at bruge hans bødeblok...
Og du mener at han ikke lige siger: "nåe... jamen jeg kommer lige i tanker
om at du forresten overskred vognbanelinjen" når han nu HAR stoppet dig og
taget blokken frem?
Bortset fra det, så har spørgsmålet skam været oppe at vende i retsudvalget.
Så hvis du er en ivrig googler bør du kunne finde et referat. Summe
summarum: I teorien må du godt, men i praksis er det umuligt at overhale
uden at overskride linjen.
/jim
| |
Anders Majland (18-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 18-06-07 15:37 |
|
> Bortset fra det, så har spørgsmålet skam været oppe at vende i
> retsudvalget. Så hvis du er en ivrig googler bør du kunne finde et
> referat. Summe summarum: I teorien må du godt, men i praksis er det
> umuligt at overhale uden at overskride linjen.
Også derfor jeg skriver at det er nemmest i banen ind mod midterrabatten, og
at det kræver at bilisterne holder helt til højre.
Ved enden af holbækmotorvejen (før den nye omfartsvej) var der faktisk mange
bilister der var ganske flinke til at trække til højre så jeg kunne køre
forbi. Men det krævede så også bare _en_ bilist der ikke ville give plads
for at stoppe den lovlige fremfærd ...
/A
| |
tp (14-06-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 14-06-07 17:30 |
|
> Jeg droppede for nogle år siden mc for at blive kedelig og køre i bil.
> Familie, bagage etc.
> Nu står jeg så og overvejer at købe en billig mc for at køre fra køge til
> københavn c hver dag i myldretiden. Jeg husker jo nok at man kunne snige
> sig igennem tæt trafik mellem bilerne, og det giver selvfølgelig en
> tidsfordel, men man ræser jo ikke igennem køerne med høj hastighed, så
> spørgsmålet er om nogle her har en kvalificeret bud på hvor stor forskel
> det egentlig gør i den sidste ende.
jeg prøvede engang på min 100kms tur til arbejde. Godt nok østjylland og
før myldertiden rigtig stod op (dvs ikke ret meget kø, men bare alm trafik)
Tog jeg bilen og kørte lovligt + 10% kontra mcen med lovligt +30 - +50% over
tilladt, samt overhalninger hvor bilen ikke kunne komme til det. Det sparede
jeg alt i alt mellem 5 og 8 minutter på. Hvorfor ikke mere? Tjae, på
motorvej gør 130 kontra 159 ikke den store foresklel. På landevej hvor
bilerne kører 60-90 kan der overhales og til tider opnås ok fart, men der
skal konstant bremses ned igen etc..
Så min konklusion - jeg tog bilen - kunne sidde og høre radio, drikke min
kaffe og "småsove"og kørte meget længere på literen.
Fordelen ved mcen var kun, at det var sjovere, og jeg var klart mere frisk
når jeg kom frem...
Jeg er sikker på med de køer der er i kbh, at der kan vindes noget mere tid
ved at mase, men PAS PÅ!! folk kører ego!
| |
Jakob Nielsen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 14-06-07 18:01 |
|
> jeg prøvede engang på min 100kms tur til arbejde. Godt nok østjylland og
> før myldertiden rigtig stod op (dvs ikke ret meget kø, men bare alm
> trafik)
>
> Tog jeg bilen og kørte lovligt + 10% kontra mcen med lovligt +30 - +50%
> over tilladt, samt overhalninger hvor bilen ikke kunne komme til det. Det
> sparede jeg alt i alt mellem 5 og 8 minutter på. Hvorfor ikke mere? Tjae,
> på motorvej gør 130 kontra 159 ikke den store foresklel. På landevej hvor
> bilerne kører 60-90 kan der overhales og til tider opnås ok fart, men der
> skal konstant bremses ned igen etc..
Ja, der er mange strækninger der ikke egner sig til ræs. Man kommer i hvert
fald ikke hurtigere frem.
> Jeg er sikker på med de køer der er i kbh, at der kan vindes noget mere
> tid ved at mase, men PAS PÅ!! folk kører ego!
Ja, der e rnogle som bliver sure over en overhaling. Der skal jonødigt gå
noget fra dem... hvad der nu heller ikke gør.
| |
Brian Lund Larsen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 14-06-07 18:58 |
|
On Jun 14, 5:16 pm, "Jakob Nielsen" <s...@no.no> wrote:
> Jeg droppede for nogle år siden mc for at blive kedelig og køre i bil.
> Familie, bagage etc.
> Nu står jeg så og overvejer at købe en billig mc for at køre fra køge til
> københavn c hver dag i myldretiden. Jeg husker jo nok at man kunne snige sig
> igennem tæt trafik mellem bilerne, og det giver selvfølgelig en tidsfordel,
> men man ræser jo ikke igennem køerne med høj hastighed, så spørgsmålet er om
> nogle her har en kvalificeret bud på hvor stor forskel det egentlig gør i
> den sidste ende.
Nu kører jeg godt nok kun til Høje Taastrup, men fra indfletningen
mellem motorvejen fra Rødby og den fra Odense til Høje Taastrup tager
det gerne 15-25 minutter, alt efter hvor meget kø der er og hvor meget
jeg triller imellem rækkerne. Det er ca. kl. 07.
Min kollega som kører samme strækning i bil bruger ca. 10 min mere på
det, nogen gange sidder han dog rigtig fast og så vindes der en del
mere tid på MC. Jeg tror dog jeg ville få nervøse trækninger af stress
hvis jeg skulle tage turen i bil.
Jeg vil næsten tro landevejen og en let tunet knallert er det bedste
alternativ :)
--
// brian - SV1000S K6
| |
Anders Majland (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 14-06-07 19:14 |
|
> Jeg vil næsten tro landevejen og en let tunet knallert er det bedste
> alternativ :)
En 30'er knallert og cykelstien er sikkert hurtigste måde at komme frem så
snart det bliver til noget der ligner bymæssig bebyggelse
.... Alternativt kombinationen cykel og s-tog afhængigt af hvordan det passer
med offenlig transport. Cykler med elmotor har jeg kigget på flere gange (og
prøvekørt bla. en aprilia og en yamaha). Sådan en medvindscykel er nu ikke
helt dum i bytrafik da den hjælper gevaldigt med til at komme igang ...
| |
Armand (16-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-06-07 12:54 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4671857f$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg vil næsten tro landevejen og en let tunet knallert er det bedste
>> alternativ :)
>
> En 30'er knallert og cykelstien er sikkert hurtigste måde at komme frem så
> snart det bliver til noget der ligner bymæssig bebyggelse
>
Jeg læste et sted at det tog en time at køre de 30km mellem Roskilde og KBH
i myldretiden og holder dét vand klarer en lovlig knallert det ligeså
hurtigt!
Da jeg arbejdede i Vejle og brugte DSB p.g.a. meget passende afgange, gik(!)
jeg hurtigere mod stationen end trafikken bevægede sig i samme retning
--
Armand.
| |
Klaus R (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Klaus R |
Dato : 14-06-07 19:59 |
|
Jakob Nielsen formulerede spørgsmålet:
Jeg husker jo nok at man kunne snige sig
> igennem tæt trafik mellem bilerne, og det giver selvfølgelig en tidsfordel,
> men man ræser jo ikke igennem køerne med høj hastighed, så spørgsmålet er om
> nogle her har en kvalificeret bud på hvor stor forskel det egentlig gør i den
> sidste ende.
Jeg kører dagligt Hundested til Hvidovre over Hillerød, og skiftede med
vilje mondeoen ud med en 21 år gammel Suzuki GS450, mest da jeg er ny
på egen mc men har haft kortet i 15 år..
når jeg møder kl halv otte tager det mellem 1 time 15 min og halvanden
time i bil. nu på mc tager det mellem 50 min og en time. alm vej til
Hillerød og der er motortrafikvej fra Hillerød til Allerød med et
skifte-delespor i midten. Resten er motorvej. jeg kan køre i højre spor
hvor muligt/lovligt mens venstre holder stille. og på alm vej bruger
jeg fordelen af at fylde lidt og overhale hurtigt og kort.
jeg kører samme stil i bil og mc, max 125 på mc motorvej, og overhaler
aldrig på stræk med overhaling forbudt. og i øvrigt går sukien mellem
22 og 25 km/l ved let frisk kørsel... har efter 10Kkm i år ikke haft
nogen som helst ubehageligheder med biler som nævnt tidl i tråden.
Klaus R
| |
Hans/NTV (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Hans/NTV |
Dato : 14-06-07 21:20 |
|
On 14 Jun., 18:55, "Jakob Nielsen" <s...@no.no> wrote:
> > Det lyder som en usædvanligt dårlig ide, specielt her i Danmark hvor det
> > for det første er forbudt og for det andet kommer fuldstændigt bag på
> > mange bilister.
>
> Det er nu lovligt nok hvis man overhaler venstre om i en vognbane.
> Man skal naturligvis køre forsigtigt og prøve at forudse om en bil kan sinde
> på at pludselig skifte vognbane. Det er nu ikke det helt store problem ved
> langsom køkørsel.
> Problemet er mere at nogle billister får så ondt hvis de bliver overhalet af
> en motorcykel. Ikke at det gør nogen forskel for dem.
Hvis ikke katten fuldstændigt er rendt med min hukommelse - var der
noget med at det kom med i klippekort fidusen d.v.s. man får et klip i
kortet for at overhale i kø/tæt trafik og så ved jeg sgu ikke hvor
fidusen er mere. Har prøvet det der med klippekortet - er oppe på 5
klip i.t.v. så rolig nu.
hVh
Hans/NTV
| |
Jakob Nielsen (14-06-2007)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 14-06-07 23:20 |
|
Takker for de mange svar.
Det virker desværre som om konklusionen er at man vinder lidt ved at køre
mc, mellem rækkerne, men ikke meget. Det er nok ikke helt det værd så. Det
er selvfølgelig sjovere at køre på mc end i bil, men på den anden side
bliver meget langsom trilleri hurtigt træls da man kan ende i en hastighed
hvor man dårligt kan holde balancen.
Tror jeg holder mig til toget. Bare synd at både sne og sommervarme
overrasker dsb hver gang der er et skifte
| |
Kenn H. Jensen (15-06-2007)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 15-06-07 00:31 |
|
Jakob Nielsen wrote:
> Takker for de mange svar.
> Det virker desværre som om konklusionen er at man vinder lidt ved at
> køre mc, mellem rækkerne, men ikke meget. Det er nok ikke helt det
> værd så. Det er selvfølgelig sjovere at køre på mc end i bil, men på
> den anden side bliver meget langsom trilleri hurtigt træls da man kan
> ende i en hastighed hvor man dårligt kan holde balancen.
>
> Tror jeg holder mig til toget. Bare synd at både sne og sommervarme
> overrasker dsb hver gang der er et skifte
Da jeg gennem en periode tog turen fra Hårlev til Frederiksberg tog jeg den
"gamle vej" med alle rundkørsler osv. Jeg var hurtigere fremme ad denne vej.
(SV650S). Jeg ved dog ikke hvordan trafikken er denne vej nu..
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.multi-max.dk
| |
Jakob Nielsen (15-06-2007)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 15-06-07 04:42 |
|
> Da jeg gennem en periode tog turen fra Hårlev til Frederiksberg tog jeg
> den "gamle vej" med alle rundkørsler osv. Jeg var hurtigere fremme ad
> denne vej. (SV650S). Jeg ved dog ikke hvordan trafikken er denne vej nu..
Du har en pointe med alternative veje. Motorvejen er egentlig ikke det
bedste på den tid.
Det kan også somme tider være rarere at hele tiden køre en jævn hastighed
end atkøe hurtigt og så holde i kø.
Lige netop den vej har jeg dog aldrig brugt, men man kunne jo give den en
chance.
| |
Jan Selchau-Hansen (15-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Selchau-Hansen |
Dato : 15-06-07 18:29 |
|
Jakob Nielsen wrote:
> Lige netop den vej har jeg dog aldrig brugt, men man kunne jo give
> den en chance.
Lige præcis, giv det en chance.
Jeg var pissed-off af at holde i kø for 2½ år siden, og skiftede Golfen ud
med en Kawa KLR 650.
Har nu snart kørt 30k km på KLR'en, fedt ...
Når trafikken triller, følger jeg bare med, evt. med en enkelt overhaling nu
og da.
Men når det så propper, - og de holder stille, - så triller jeg lige så
stille forbi køen.
Golfen kørte ca. 11 km/l. KLR'en kører 22 km/l.
Men få dig en cykel der er let at manøvrere, fremfor en sport/touring cykel.
Det bliver du glad for.
Jan Selchau-Hansen
http://www.dfmc.dk/?id=920
| |
Anders Majland (15-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-06-07 20:21 |
|
> Men når det så propper, - og de holder stille, - så triller jeg lige så
> stille forbi køen.
Og godt nok bliver du næsten ligeså forsinket som dem der holder helt
stille, men psykologisk er det en kæmpe forskel bare det at trille forbi i
tomgang i første eller andet gear
| |
Niels Pein (17-06-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 17-06-07 22:29 |
|
"Jakob Nielsen" <spam@no.no> skrev ...
> Jeg droppede for nogle år siden mc for at blive kedelig og køre i bil.
> Familie, bagage etc.
> Nu står jeg så og overvejer at købe en billig mc for at køre fra køge til
> københavn c hver dag i myldretiden. Jeg husker jo nok at man kunne snige
> sig igennem tæt trafik mellem bilerne, og det giver selvfølgelig en
> tidsfordel, men man ræser jo ikke igennem køerne med høj hastighed, så
> spørgsmålet er om nogle her har en kvalificeret bud på hvor stor forskel
> det egentlig gør i den sidste ende.
>
I de 3 år hvor jeg boede i Ølstykke og arbejdede i Kbh., fandt jeg at det
var en fin fordel at være på MC, men mest på grund af at jeg kunne parkere
hurtigt og nemt og i nærheden af hvor jeg skulle hen.
Og så var bilen endda en lille Mitsubishi Colt. Og selvom det er en fin
bybil, er en mc altså noget bedre når det strammer til. IMHO.
--
Hilsen Niels
TransAlp
| |
Jim Andersen (18-06-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 18-06-07 15:05 |
|
Jakob Nielsen wrote:
> Nu står jeg så og overvejer at købe en billig mc for at køre fra køge
> til københavn c hver dag i myldretiden.
Kører selv på ved Ølby (fra Hårlev), og drejer fra ved Afkørsel 1
(Hvidovre).
Der er ikke mange minutter sparet. Højst 5-10 minutter. Tøj og hjelm og
støvler af og på tager også lidt tid.
Men kører jeg i bil falder jeg i søvn inden jeg er nået frem. Det gør jeg
ikke på MC. Specielt ikke når jeg hele tiden skal holde øje med om
Snupper-Jensen er på lur når jeg kører op mellem rækkerne. Bilisterne er
generelt meget meget flinke til at give plads til os. Men selvfølgelig er
der da altid en lærling i en kassevogn der lige er blevet droppet af
kæresten og skal gøre livet surt for os andre.
Kørte sidste sæson på Suzuki GN 250. Nu på Kawasaki ER-5. Der er heller ikke
meget tids-forskel på de 2. Det er jo yderst sjældent man kommer op over de
100 på den strækning.
Men de er vel også snart færdige med det vejarbejde..... så må vi se om der
kommer lidt mere fut på.
/jim
| |
Jes Vestervang (19-06-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 19-06-07 13:24 |
|
"tp" <skodskod@yahoo.com> writes:
> Så min konklusion - jeg tog bilen - kunne sidde og høre radio, drikke
> min kaffe og "småsove"og kørte meget længere på literen.
Småsove... det er egentlig lidt skræmmende, men det er nok nærmere
reglen end undtagelsen i morgentrafikken. Det er værd at huske på som
mc'ist med livet kært :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R
| |
|
|