Skæv forgaffel - what dælen do I do?
Fra : Jakob Brøndsted

Dato : 13-06-07 21:08

Hej NG

Jeg har brug for et godt råd...!

Min SV650'er står sædvanligvis trygt parkeret på gaden foran min
lejlighed. Sædvanligvis... I går bakkede en klaphat ind i den

Den stod med forhjulet ud mod gaden og baghjulet mod kantstenen, og da
personen bakkede ind i forhjulet blev MC'en trykket tilbage mod
kantstenen - og væltede! Auspuff er bulet som en gammel hat,
styrende+fodhviler+sidespejl er ridset. Og hvad værre er: Forgaflen er
blevet skæv!
Heldigvis efterlod synderen kontaktoplysningen (mange tak for det i
øvrigt!). Ud over den naturlige bitterhed over det forsikrings-mas jeg
nu skal igennem har jeg en meget presserende beslutning at tage:

Mandag til onsdag er der banedage på Tor Poznan i Polen. Turen er købt
og betalt og drengene står klar. Men er det forsvarligt at køre
banekørsel med en skæv forgaffel? Styret skal holdes ca. 1 cm til højre
for at køre lige ud.

Hvad ville I gøre? Tage afsted eller blive hjemme? Eller kan der findes
en omkostningsneutral plan B som jeg bare ikke har tænkt på?

Pft,

Jakob
SV650S og rynker i panden...

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-06-07 21:19

On Wed, 13 Jun 2007 22:07:42 +0200, Jakob Brøndsted
<trompetbakke@hotmail.com> wrote:

Hej Jakob.

>Heldigvis efterlod synderen kontaktoplysningen (mange tak for det i
>øvrigt!). Ud over den naturlige bitterhed over det forsikrings-mas jeg
>nu skal igennem har jeg en meget presserende beslutning at tage:

Shit happens - Heldigvis har skadevolder efterladt et visitkort.
Du er heldig.

>Hvad ville I gøre? Tage afsted eller blive hjemme? Eller kan der findes
>en omkostningsneutral plan B som jeg bare ikke har tænkt på?

Nu er der (heldigvis) flere måder en forgaffel kan være skæv på.
Er gaffelbenene blot vredet i gaffelbroerne er det let at rette op.
Hvis gaffelbenene er bukket ville jeg ikke tage den med på bane.
Hvis du ikke selv kan checke paralleliteten af gaffelbenene så få et
værksted til det - Det er en meget enkel operation.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 13-06-07 21:25

"Jakob Brøndsted" <trompetbakke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har brug for et godt råd...!
> ......Forgaflen er blevet skæv!....................Styret skal holdes ca.
> 1 cm til højre
> for at køre lige ud.
> Mandag til onsdag er der banedage på Tor Poznan i Polen. ........Men er
> det
> forsvarligt at køre banekørsel med en skæv forgaffel?
> Hvad ville I gøre? Tage afsted eller blive hjemme? Eller kan der findes
> en omkostningsneutral plan B som jeg bare ikke har tænkt på?

"Som du ikke har tænkt på"?
Havde du da tænkt dig at nøjes med at sidde og klynke hvis det samme var
sket med forgaflen efter et tilt i allerførste sving på Poznan??

Nej da! Bare se at komme igang med værktøjet og få i første omgang løsnet
alle de bespændinger der kan og hvis dét ikke hjælper så adskil for at
inspicere visuelt om benet er skævt - det kán jo også være kronrøret =

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 13-06-07 21:39

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle de bespændinger der kan og hvis dét ikke hjælper så adskil for at
> inspicere visuelt om benet er skævt - det kán jo også være kronrøret =

Hár du forøvrigt hamstret ekstra bremse/koblingsgreb til turen?
Efter selv det uskyldigste tilt i første sving kan situationen være den at
du ikke kan køre en meter p.g.a. et knækket greb - En ærgelig måde at
forbruge sin track-day investering på

--
Armand.

Fra : Jakob Brøndsted

Dato : 14-06-07 07:44

In article <4670526f$0$5054$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, kim-
armand@mail.dk says...

> Havde du da tænkt dig at nøjes med at sidde og klynke hvis det samme var
> sket med forgaflen efter et tilt i allerførste sving på Poznan??

Hehe hvis det skete i allerførste sving ville jeg forbeholde mig retten
til at klynke lidt

> Nej da! Bare se at komme igang med værktøjet og få i første omgang løsnet
> alle de bespændinger der kan og hvis dét ikke hjælper så adskil for at
> inspicere visuelt om benet er skævt - det kán jo også være kronrøret =

Tak for input. Jeg vil finde toolboxen frem i aften og løsne
bespændinger - og krydse fingre for, at gaffelbenene blot vredet i
gaffelbroerne!

Mvh
Jakob

Fra : Emil

Dato : 14-06-07 08:32

On Jun 14, 8:43 am, Jakob Brøndsted <trompetba...@hotmail.com> wrote:
> Tak for input. Jeg vil finde toolboxen frem i aften og løsne
> bespændinger - og krydse fingre for, at gaffelbenene blot vredet i
> gaffelbroerne!

Og hvis du køre lidt sur i det, så tag bare cyklen med til Polen, jeg
giver en hånd på banen. Og man kan godt køre med en gaffel der er en
_smule_ skæv, man laver ikke banerekorder, men det kan lade sig gøre.
Ellers findes der også gode MC forhandlere i Polen der kan hjælpe med
reservedele.

Mvh.

Emil S. Hansen
Gul R6 med nr. 64

Fra : Jakob Brøndsted

Dato : 14-06-07 12:31

> [...]
> _smule_ skæv, man laver ikke banerekorder, men det kan lade sig gøre.
> Ellers findes der også gode MC forhandlere i Polen der kan hjælpe med

Mange tak for tilbuddet - jeg finder dig i pitten!