Skift fra DOT4 til mineralsk bremsevæske?
Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 22:36

Det drejer sig godt nok om min moutainbike med hydrauliske bremsere, men når
alle eksperterne sidder her i dk.fritid.motorcykel må jeg hellere spørge
her:

Bremsesystemet er lavet til DOT4, men jeg kan bedre li' at arbejde med det
mineralske bremseolie.

Kan jeg skifte bremsevæsken fra DOT4 til mineralsk næste gang jeg har brug
for at udlufte bremserne?

Mvh Kim

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-06-07 07:10

Kim wrote:

> Kan jeg skifte bremsevæsken fra DOT4 til mineralsk næste gang jeg har brug
> for at udlufte bremserne?

Jeg _tror_ ikke det kan skade at prøve - andet end at hvis det ikke
virker bliver det en større opgave at rense det hele igennem for
madolien. Jeg ville bruge LHM+ hydraulikolie (Citroën olie). Risikoen er
vel at olien er for tyk.

Ved skiftet skal det hele nok skylles igennem med sprit.

--
vh
Torben - med Magura HS33 (LHM+) og Hayes Sole (DOT4)

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 09:05

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> for tyk.
>
> Ved skiftet skal det hele nok skylles igennem med sprit.

Jeg er bange for om pakninger mm. kan tage skade.

Mvh Kim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-06-07 11:11

"Kim" <-> writes:

> Jeg er bange for om pakninger mm. kan tage skade.

Det forstår jeg godt, for det gør de! En utæt forgaffel på min
tidligere mc sølede bremsekaliberne ind i forgaffelolie (cirka
hydraulikolie svjv.), og der udvidede pakningerne sig temmeligt
meget. Et bad i benzin efterfulgt af en dags liggen til tørre fik dem
heldigvis tilbage til normal størrelse uden at gummiet tog skade
(1500,- sparet).
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-06-07 13:30

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> OK - jeg havde ikke fantasi til at forestille mig at mineralsk olie
> kunne skade gummi.

Det var vist delsyntetisk forgaffelolie. Om der er forskel på
gummipåvirkningen ved jeg ikke.

> Bremsevædske i et hydrauliksystem derimod kunne jeg godt forudse
> problemer med.

Generelt gør man bedst i kun at udsætte gummi for de væsker det er
beregnet til.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R