Fabrikations dato fr motorcykeldæk
Fra : 900SL

Dato : 12-06-07 21:42

Hej - er der nogle herinde der kan svare på, om man kan læse et dæk
fabrikationsdato ?

mindes at have læst noget om en 4-ciffret kode f.eks. at tallene 4506 skulle
stå for uge 45 2006.

Nogen der ved mere ?

På forhånd tak

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-07 21:48

900SL wrote:
> [...]
> fabrikationsdato ?
>
> mindes at have læst noget om en 4-ciffret kode f.eks. at tallene 4506 skulle

Der er ikke meget mere at vide - det står efter DOT i en oval - normalt
kun på den ene side af dækket. Før år 2000 var nummersystemet en anelse
anderledes, men det er ikke så relevant, da dæk på 7år + er kassable.
Jeg mener at det var 3 cifret.

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-06-07 08:28

> [...]
> kun på den ene side af dækket. Før år 2000 var nummersystemet en anelse
> anderledes, men det er ikke så relevant, da dæk på 7år + er kassable. Jeg

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Her er nogle billeder af mærkerne uder dæk beskrivelsen:
<http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/tiredate2.jpg>
<http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/tiredate3.jpg>

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '90

Fra : 900SL

Dato : 13-06-07 20:23

Tak for de gode svar !!
Nu har jeg lidt "ammunition" når jeg skal forhandle med sælger... (-:

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:466f9c72$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...