Scooter 30 til kraftige mennesker
Fra : Snakee

Dato : 14-07-07 18:24

Hej

Jeg er dødtræt af offentlig transport og overvejer at kvitte det
men jeg synes biler er for besværlige og for dyre både i anskaffelse og i
det lange løb så jeg er måske på udkig efter en scooter 30 og mine krav er
følgende.

- jeg er lidt kraftig (vejer over 130 kg) så det skal den kunne klare uden
problemer

- skal kunne køre stærkt med min vægt
- skal have godt lys.
- skal være konfortabel da jeg påregner lidt længere ture på dem
- skal ikke larme alt for meget
- må gerne være økonomisk
- må gerne have stor tank.
- skal grundet min tyngde have en god kraftig motor
- skal starte hver gang uden problemer og generelt være meget driftsikker

lige nu er prisen lige meget. Det vigtigste er at scooteren er god

jeg har 3 simple spørgsmål
- Hvilken mærke / model vil I anbefale?
- Jeg ved godt at 30 er maksimum men de fleste kan køre noget over det
tilladte. Hvad er jeres erfaringer ang. hvor meget en god lovlig scooter30
kan løbe hvis ikke der ikke er pillet ved den altså hvis den bare er købt
og leveret og man så sætter sig op og kører på den.
- er der nogle mærker der generelt kan køre lidt hurtigere end andre og
alligevel være lovlige.

Håber der er nogle herinde der har mulighed for at besvare mine spørgsmål.
På forhånd tak.

Snakee

Fra : Hagar

Dato : 14-07-07 21:32

"Snakee" <ingen@mail.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel være lovlige.
>
> Håber der er nogle herinde der har mulighed for at besvare mine spørgsmål.

Jeg er af nogenlunde samme størrelse som dig, og jeg har haft fornøjelsen af
at køre på en Gilera Runner, godt nok ikke en ny, men jeg tvivler på de er
blevet dårligere med tiden. Det er en hammer god knallert, god at sidde på,
god plads til ben, og den kører langt på literen, og den har stor tank, den
dækker alle dine behov, men den koster så også lidt mere end de fleste, men
det er nok også pengene værd.
http://www.enghavemotor.dk/scooter/RUNNER/runner-30.htm

Hagar

Fra : Michael

Dato : 17-07-07 21:38

Jeg er med mine 67 kg. noget mindre, men jeg har en Gilera Runner, og det er
en suveræn scooter, der bare fungerer. Ja, den er måske lidt dyrere, men den
er stor og hvis man som jeg har forholdsvis lange ben, så er den rigtig god.
Og den store tankkapacitet gør, at man ikke skal tanke hele tiden.

/M.

Fra : Snakee

Dato : 14-07-07 22:11

Den Sat, 14 Jul 2007 22:31:33 +0200 skrev Hagar:

> men den koster så også lidt mere end de fleste, men
> det er nok også pengene værd.

Tak for svaret, Hagar.

Som sagt prisen er underordnet. Jeg vil ikke have noget billig lort men
noget der fungerer hver gang. Een af mine venner har en PGO den var billig
men min opfattelse er at han ikke har andet end problemer så de 6k den her
koster er helt sikkert givet godt ud.

Hvor meget kan din rende uden du piller ved noget?

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 15-07-07 18:52

Den Sun, 15 Jul 2007 02:38:24 +0200 skrev Hagar:

> Nu er det ikke min, men en jeg lånte i en periode, men lovligt går den
> lige knap 60,

Lyder godt - det er vidst mere end man kan sige om DSB

> men det er jo ikke lovligt, du må kun køre 45

45? er det ikke kun en scooter 30?
Må man køre 45 på en scooter 30?

> Da jeg havde den, der var ringene pillet, og der var kommet en anden
> udstødning på, så på en god dag, og en smule, ikke meget, ned ad bakke,
> der gik den 110

Hold på hat og stålbriller siger jeg bare.

> Det er en bund solid maskine der sjældent skal have lavet noget, og som
> skrevet, så er der rigtig god plads til store mennesker.

Lyder godt men hvordan men bagagerum. Er der det på sådan en og er det
stort nok også altså til lidt indkøb og sådan?

> Den jeg linkede til, TROR jeg, er en ældre model, den nye er bare SÅ
> flot

Den nye model så Gilera Runner SP eller hvordan kender jeg forskel?

> Du kunne også kigge på sådan en som jeg selv har, den har gået godt
> 60.000 km i dag, men kører ikke så meget, for politiet har den, de mente
> den var ulovlig, bare fordi jeg kom til at køre 60

De er for hysteriske. Jeg forstår godt de stopper helt unge drenge på
15-16 år men der er sku ikke belæg for at det skulle være farligere at
køre 60 på cykelstien når der ikke er et øje og sådan er det jo tit.
Selvfølgelig - er der andre så tager man farten af og viser hensyn men
ofte er man jo alene på cykelstien i lange perioder. På veje og steder
uden cukelsti er tingene dog helt anderledes. Der er mange flere der skal
deles om samme plads og så skal man passe mere på.

> Men
> det er Aprilia Rally, min er så en 45 knallert, men den er også i 30
> udgave http://www.scooterparts.dk/group.asp?group=5343&sub=109

Hvordan er kvaliteten af Apriliaerne egentlig generelt.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 16-07-07 20:14

Jeg takker for et godt og præcis svar. Jeg vil kigge på benævnte knallert
og måske får jeg en prøvetur hos forhandleren hvor den lige skal testes
lidt. Men mange tak for svaret.

--
Lige så længe der er folk på usenet der ikke fatter at man går
efter bolden og IKKE manden, agter jeg at skrive under pseudonym.

Fra : Snakee

Dato : 18-07-07 21:34

Tue, 17 Jul 2007 22:38:23 +0200 skrev Michael følgende på hovedet af en
knappenål:

> [...]
> dyrere, men den er stor og hvis man som jeg har forholdsvis lange ben,
> så er den rigtig god. Og den store tankkapacitet gør, at man ikke skal

Det lyder rigtigt godt. Synes de store scootere er fedest (har dog kun
prøvet store knallerter) men jeg HAR nemlig også lange ben så det lyder da
som en oplagt mulighed.

Hvor meget kan din køre uden tuning?

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 18-07-07 21:35

Tue, 17 Jul 2007 19:02:44 +0200 skrev Brian følgende på hovedet af en
knappenål:

> Jeg kan også kun anbefale denne, eller i hvert fald den ældre model fra
> sidst i 90'er. Det var sgu noget der duede! Hvis de ikke har slækket på
> kvaliteten, hvilket jeg ikke kan tro, så ville jeg vælge denne scooter uden
> at tænke over det.

Det lyder som om der er bred enighed om Gilera Runner så jeg vil i nær
fremtid forsøge at få en prøvetur på sådan een

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 19-07-07 18:29

> Min lovlige knallert (vel den eneste i byen kan køre omkring 40 km/t.

hehe ja de lovlige er efterhånden en sjælden vare.
Men tak for info

Snakee