Solfilm på lavenergiruder
Fra : Erik M. Jensen

Dato : 03-08-07 07:55

Hej.

Er der risiko for punkteringer mv. hvis man monterer solfilm på ydersiden af
lavenergiruder ?

mvh Erik

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-08-07 08:44

"Erik M. Jensen" <erikxmx_jensen@hxotma_il.xcom> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der risiko for punkteringer mv. hvis man monterer solfilm på ydersiden
> af lavenergiruder ?

Har du da tænkt dig at sætte filmen op med søm???

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 03-08-07 09:12

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> "Erik M. Jensen" <erikxmx_jensen@hxotma_il.xcom> skrev i en meddelelse

> Har du da tænkt dig at sætte filmen op med søm???

Ja, det er da sådan man gør - nej, det har jeg nu ikke planer om, men
jeg har hørt at der er risiko for at ruden kan punktere pga. af den ikke kan
komme af med varmen hvis man sætter film på indersiden - og spørgsmålet er
så om man er fri for den risiko hvis filmen sidder på ydersiden, hvis den
derved hindrer varmen i at komme ind mellem det inderste og yderste glas.

mvh Erik

Fra : Preben Kaas

Dato : 03-08-07 14:59

On Fri, 3 Aug 2007 10:11:33 +0200, "Erik M. Jensen"
<erikxmx_jensen@hxotma_il.xcom> wrote:

> [...]

>derved hindrer varmen i at komme ind mellem det inderste og yderste glas.

Der er måske noget om det!
Jeg har 13 stk . ca. 30 år gamle termoruder i mit hus og som den
eneste er den i mit soveværelse forsynet med solfilm (i 10-15 år) og
den punkterede sidste år.
Hvad der evt. sker, hvis filmen sættes udendørs ved jeg desværre ikke
noget om.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : JEY

Dato : 04-08-07 06:57

Du skal sætte filmen på på ydersiden... ellers vil dit vindue punktere, der
findes noget specielt solfilm til formålet

Fra : TT

Dato : 05-08-07 10:26

> [...]
> Hej.
>
> Er der risiko for punkteringer mv. hvis man monterer solfilm på ydersiden

Hvis det er for at "froste glasset" kan du få noget solfilm der ikke
reflekter solen, så de ikke bliver varmere - det har jeg på badev. det
virker fint.

..TT

Fra : niels@hemmingsen.it

Dato : 08-08-07 22:44

On Aug 3, 8:55 am, "Erik M. Jensen" <erikxmx_jensen@hxotma_il.xcom>
wrote:
> Hej.
>
> Er der risiko for punkteringer mv. hvis man monterer solfilm på ydersiden af
> lavenergiruder ?
>
> mvh Erik

Hej

Der er ikke risiko for punktering af termoruden, ved montering af
solfilm. Der kan derimod være risiko for termisk sprængning. Der er
forskellige måder at undgå dette, men den bedste måde er at montere
filmen udvendig.
En hovedregel er at jo mere reflekterende filmen er des mindre varme
absorberer den og dermed minimeres risikoen for skader.
Der er set eksempler på termiske sprængninger, hvor der var monteret
film udvendigt. I alle de tilfælde jeg har kendskab til blev der
efterfølgende konstateret fejl i glasset.

Jeg har selv monteret en forholdsvis mat og dermed absorberende på
egne lavenergiruder. Der har ingen problemer været overhovedet.

Held og lykke med projektet

Mvh Niels H