Mønning (rygning) på fynsk stråtag
Fra : Michael Larsen

Dato : 02-08-07 20:45

Hej!

Min kone og jeg købte for et års tid siden et gammelt bindingsværkshus
med stråtag.
Nu er tiden ved at være derhenne hvor mønningen/rygningen skal
skiftes.

Jeg har læst mig til, at man på fyn traditionelt benytter løst presset
havrehalm, men kan man bruge alm. hvedehalm i stedet?

Der er nok nogen der vil mene jeg bør lave lyng-rygning i stedet for
da det holder bedre, men jeg synes personligt det vil være synd når nu
huset ER ægte fynsk og oprindeligt med halm mønning og stokketræ.

Jeg ser ikke det store problem i at lægge halmen i det trådnet der
allerede holder den gamle mønning på plads, så det er blot et
spørgsmål om hvorvidt man kan bruge hvedehalm i stedet for havrehalm,
og hvor vigtigt det er at halmen er "løs" (dvs. ikke presset for hårdt
i baller).

Med venlig hilsen
Michael Larsen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 02-08-07 21:07

Michael Larsen wrote :

> [...]
>
> Jeg har læst mig til, at man på fyn traditionelt benytter løst presset
> havrehalm, men kan man bruge alm. hvedehalm i stedet?

Havrehalm holder bedre da der er mere cellulose i.
http://www.taekkelaug.dk/stratag/Str%C3%A5tage_f%C3%B8r_og_nu.pdf

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Finn Egmose

Dato : 02-08-07 20:59

"Michael Larsen" <mlarsendk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

I dag bruger samtlige fynske tækkemænd da frøgræshalm så hvorfor ikke bruge
det? Det ser da mere pænt ud og er også mere holdbart end hvede og
havrehalm.

Mvh
Finn

Fra : Michael Larsen

Dato : 08-08-07 21:19

On 2 Aug., 21:59, "Finn Egmose" <fimus<fjern dette>@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> I dag bruger samtlige fynske tækkemænd da frøgræshalm så hvorfor ikke bruge
> det? Det ser da mere pænt ud og er også mere holdbart end hvede og

Tak, det er også lettere at få fat i