Havedam - hvordan kan det lade sig gøre??
Fra : Annette

Dato : 02-08-07 19:43

Jeg var ude og fodre guldfisk kl. 15.00 og kom så hjem her kl. 20 og det
halve af vandet i havedammen var væk.
Det samme skete sidste år ved denne tid........

Hvordan kan det lade sig gøre?????

Sidste år fandt jeg ikke hullet, så jeg lagde nyt folie over det gamle.
Så dammen består nu af først gulvtæppe, så fiberdug, så det gamle folie +
det nye øverst.

Der kan da vel ikke slides hul nedefra???

Jeg fandt hundelort og et stk. hundelegetøj i haven. Hvis en hund er
sprunget i (min genbos hund stikker tit af) kan den så have lavet et hul på
vej op eller hvad???

Det kan da vel ikke passe, at man skal lægge nyt folie i hvert år.?? Dammen
er kun 3 år.

Annette

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 20:12

Annette wrote:

> Jeg fandt hundelort og et stk. hundelegetøj i haven. Hvis en hund er
> sprunget i (min genbos hund stikker tit af) kan den så have lavet et
> hul på vej op eller hvad???

sig til din genbo at han skal få styr på hunden... ellers må du jo tage
andre metoder i brug næste gang den kommer ind på din matrikel

(ja.. jeg hader hundeejere der ik har en skid styr på deres dyr og lader dem
rende og skide i folks haver/fortorv og bare lader som ingen ting...
Vi fik engang pløjet køkkenhaven totalt op af en forstyrret hund der IKKE
var i snor og ejeren kunne selvfølgelig ikke styre den...)

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Kim2000

Dato : 02-08-07 20:27

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg fandt hundelort og et stk. hundelegetøj i haven. Hvis en hund er
> sprunget i (min genbos hund stikker tit af) kan den så have lavet et hul

Jamen, da du så gik over til din genbo og så hunden var våd, så gav han dig
vel penge til en ny dug og tilbød at hjælpe med at lægge den på?

mvh
Kim, der har en hund, der ville få selv Hundini til at blegne....

Fra : Annette

Dato : 02-08-07 21:05

> Jamen, da du så gik over til din genbo og så hunden var våd, så gav han
> dig vel penge til en ny dug og tilbød at hjælpe med at lægge den på?

Der var ikke nogen hjemme, men jeg skal da derover igen i morgen og høre, om
det er deres hundelegetøj.
Men stadig, så ved man jo ikke om hunden har været i dammen, for jeg var
ikke hjemme i et 5 timers interval, så jeg ved jo ikke heller, hvornår det
er sket eller hvad der er sket.

Annette

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-08-07 21:18

In news:HApsi.35$%H7.0@news.get2net.dk,
Annette <lauses11@yahoo.dk> typed:
> Jeg var ude og fodre guldfisk kl. 15.00 og kom så hjem her kl. 20
> og det halve af vandet i havedammen var væk.
> Det samme skete sidste år ved denne tid........
>
> Hvordan kan det lade sig gøre?????

Èn ting er sikker. Vandet er ikke fordampet

> [...]
> gamle
> folie + det nye øverst.
>
> Der kan da vel ikke slides hul nedefra???

Det kan der i realiteten godt, hvis der evt. skulle have sneget sig
en skarp sten ind under dugen da du lagde den, men det lyder mystisk
at det først skulle vise sig nu.

> Jeg fandt hundelort og et stk. hundelegetøj i haven. Hvis en hund
> er
> sprunget i (min genbos hund stikker tit af) kan den så have lavet
> et hul på vej op eller hvad???

Det er faktisk *meget* sandsynligt at det er en hundenegl der har
lavet hul. Prøv at tale med naboen, du har jo rent faktisk fundet
beviser i haven på, at hunden har været inde, hvor den ikke havde
noget at gøre, og hvis naboen er til at tale med så har vedkommende
vel også den lovpligtige hundeansvars-forsikring.

> Det kan da vel ikke passe, at man skal lægge nyt folie i hvert
> år.?? Dammen er kun 3 år.

Nej, det skulle man da ikke synes. Vi har en dam støbt i beton på
10.000 ltr. hvor vi efter nogle år forsynede den med PVC dug. Det
var noget billigt møg, og der gik hul. For 2 år siden investerede vi
så 3.500,- kr. i gummifolie, som er det bedste og stærkeste man kan
få. Vi har dog ingen hunde i nærheden der kunne finde på at bade i
vores dam.

Jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig. Det ville jeg bestemt også
være.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Annette

Dato : 03-08-07 19:10

> [...]
> hunde i nærheden der kunne finde på at bade i vores dam.
>
> Jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig. Det ville jeg bestemt også være.

Ja, jeg tror også det var for billigt, det folie jeg lagde først.
Men efter hullet sidste sommer gav jeg 1500,- for noget 1.5mm tykt
gummiagtigt folie (til min lille1200 liters dam), så troede jeg jo, jeg var
sikret.

Men kom endelig med alle de ideer om, hvad I tror det kan være, ligesom
Tove. Det er meget velkomment.

Annette

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-07 20:41

In news:4cKsi.44$g27.6@news.get2net.dk,
> [...]
> jo,
> jeg var sikret.
>
> Men kom endelig med alle de ideer om, hvad I tror det kan være,

Hej igen Anette.

Så vidt jeg ved kan man reparere gummifolie. Så hvis du kan finde
utætheden kan det lappes. Prøver at se, om jeg kan finde ud af mere.

Fra : Annette

Dato : 03-08-07 19:47

> [...]
> i haven på, at hunden har været inde, hvor den ikke havde noget at gøre,
> og hvis naboen er til at tale med så har vedkommende vel også den

Hej igen Tove.

Desværre så er genboen stadig ikke hjemme, men du har da ret. Det må da vel
høre ind under en ansvarsforsikring.

Hvis en hund har været i vandet, så kan man vel let finde en revne??

Annette

Fra : Annette

Dato : 03-08-07 19:48

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg var ude og fodre guldfisk kl. 15.00 og kom så hjem her kl. 20 og det
> halve af vandet i havedammen var væk.

Jeg har lige været ude og trække folien af kanten og lægge den ind over
vandet, så tænkte jeg, at man kunne se, om vandet sivede ud på bagsiden
gennem hullet. Men der skete ikke noget.

Er der gode ideer til, hvordan man tjekker hvor hullet er, når det ikke er
til at se med det blotte øje???

Annette

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-07 21:12

In news:yLKsi.47$jN7.20@news.get2net.dk,
> [...]
> bagsiden gennem hullet. Men der skete ikke noget.
>
> Er der gode ideer til, hvordan man tjekker hvor hullet er, når det

Den eneste måde, siger min mand, kan være at man skal se hvor meget
vandet er sunket i bassinet. Når det ikke synker mere skulle hullet
være lige i overfladen, og så må man checke hele vejen rundt, eller
det sted der er mest sandsynligt hunden har været hoppet i og op
igen. Det er vist det nærmeste jeg kan komme p.t. Det var på den
måde vi fandt ud af det på med vores første dug. Hvis det er en
hundenegl vil jeg også mene at det nærmere er en rift end et
decideret hul, der er fremkommet når hunden forsøgte at komme op af
dammen, hvis du kan se den situation for dig.

Fra : Kim2000

Dato : 03-08-07 21:35

> [...]
> gennem hullet. Men der skete ikke noget.
>
> Er der gode ideer til, hvordan man tjekker hvor hullet er, når det ikke er

Fyld dammen op, lad vandet synke, når det ikke synker længere så er
hullet/revnen i kanten.

Er du overhovedet sikker på der er et hul? Altså har en Sankt Bernard været
nede i dammen, så tager den jo en sjat med sig og har den plasket rundt, ja
så....

Altså vi prøvede det samme for 2 år siden, hvor vandet pludselig var sunket
20-25 cm uden varsel, vi fyldte den op igen og der var ikke noget hul,
hvordan det er sket må forblive et mysterie, måske en ufo eller en tørstig
bæver

mvh
Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-07 21:45

In news:46b391bd$0$14772$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Kim2000 <kim2000@surfer.dk> typed:
> [...]
> var sunket 20-25 cm uden varsel, vi fyldte den op igen og der var
> ikke noget hul, hvordan det er sket må forblive et mysterie, måske

LOL Ja, det kan jo også være at det er det søde lille lam fra
"Lambi" reklamen der har været på besøg, men spøg til side, det er
godt nok et irriterende problem.

Jeg ved godt at vand er dyrt, men prøv evt. at fylde dammen op igen
med haveslangen. Det kunne da være at der ved et mirakel alligevel
ikke er hul i dugen.

Fra : Annette

Dato : 03-08-07 22:50

> [...]
> haveslangen. Det kunne da være at der ved et mirakel alligevel ikke er hul

LOL................jeg tror på en meget langhåret og tørstig Sankt Berhard.

Nå, ja så vil jeg da starte dagen ud i morgen med at fylde vand i, så håber
jeg på et mirakel...

Tak for hjælpen allesammen.

Annette

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-08-07 09:08

> LOL................jeg tror på en meget langhåret og tørstig Sankt
> Berhard.
>
> Nå, ja så vil jeg da starte dagen ud i morgen med at fylde vand i, så
> håber jeg på et mirakel...

Lad os endelig høre hvad resultatet bliver. :)

- Martin

Fra : Annette

Dato : 04-08-07 15:19

> Lad os endelig høre hvad resultatet bliver. :)
>
> - Martin

Ja......jeg er målløs (og tror nok ikke helt på det endnu)......dammen
holder s.. vand og har gjort det i små etaper siden kl 11.00....
Jeg fatter det ikke....hvordan der kan forsvinde 500 liter vand "uden
grund".

Nå, men det må jo være en af de ting man aldrig får en forklaring på....så
jeg holder mig til Sankt Bernhardshunden...

Hav en god weekend.

Annette

Fra : Jens G

Dato : 04-08-07 15:51

On Sat, 4 Aug 2007 16:18:31 +0200, "Annette" <lauses11@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>holder s.. vand og har gjort det i små etaper siden kl 11.00....
>Jeg fatter det ikke....hvordan der kan forsvinde 500 liter vand "uden

Bølgegang kan skylle meget vand ud.

>Nå, men det må jo være en af de ting man aldrig får en forklaring på....så
>jeg holder mig til Sankt Bernhardshunden...

Han jo være den der har lavet bølgegang?

Eller måske har Lambi lammet været en tur forbi? Jeg har set en
reklamefilm hvor det tømmer en sø fuldstændig.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-07 16:38

> [...]

>holder s.. vand og har gjort det i små etaper siden kl 11.00....
>Jeg fatter det ikke....hvordan der kan forsvinde 500 liter vand "uden

Huller i bassinfolie er noget mærkeligt noget .....
På arbejdet har vi et bassin med guldfisk i. Nogle morgener når jeg
møder, er der masser af vand på gulvet, andre dage intet. Vi ved at
folien i bassinet har et hul, men hvorfor det kun er nogle gange der
kommer vand ud - kan vi ikke give en forklaring på. Det er meget
mærkeligt. Og det har tilsyneladende ikke ret meget at gøre med hvor
meget vand vi har fyldt i bassinet.

>Nå, men det må jo være en af de ting man aldrig får en forklaring på....så
>jeg holder mig til Sankt Bernhardshunden...

Noget som ikke har været oppe at vende: Har du en pumpe i det bassin?
Enten et springvand eller et lille vandløb tilknyttet?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-07 17:48

In news:RU%si.1113$uL3.23@news.get2net.dk,
> [...]
> endnu)......dammen holder s.. vand og har gjort det i små etaper
> siden kl 11.00.... Jeg fatter det ikke....hvordan der kan

Miraklernes tid er måske endnu ikke forbi

> Nå, men det må jo være en af de ting man aldrig får en forklaring
> på....så jeg holder mig til Sankt Bernhardshunden...

Eller "Lambi"

Fra : Henning Lund

Dato : 04-08-07 21:29

Annette tastede:

> [...]
>
> Nå, men det må jo være en af de ting man aldrig får en
> forklaring
> på....så jeg holder mig til Sankt Bernhardshunden...

Du har ikke et filter stående udenfor bassinet? Jeg har et filter
ved siden af vores dam, afløbet i den stoppede en dag periodisk
og der smuttede en del vand ved siden af inden det gik i sig selv
igen.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Annette

Dato : 05-08-07 20:00

> Du har ikke et filter stående udenfor bassinet?

Jo jeg har, og det var også det første, der blev tjekket, men total tør jord
omkring filter + slanger og det hele, og jeg har ikke ændret noget ved det,
nu, hvor dammen har fået styr på sin inkontinens....

Annette

Fra : Henning Lund

Dato : 07-08-07 19:33

Annette tastede:

> [...]
> ændret
> noget ved det, nu, hvor dammen har fået styr på sin

Åkaj så er det ikke den der driller, mit filter har drillet mig
engang imellem.