Dræbersnegle, kan man reelt gøre noget ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-07 11:15

Hej NG.

Vi bor på en landejendom med marker til 2 sider, vej til en side og en
nabo til den sidste side.
Vi har enormt mange dræbersnegle og kan man reelt gøre noget med
marker til 2 sider og hvis naboen ikke gør noget ?
Vil en omfattende spredning af Ferramol hjælpe noget synderligt ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-07 11:20

> [...]
> marker til 2 sider og hvis naboen ikke gør noget ?
> Vil en omfattende spredning af Ferramol hjælpe noget synderligt ?

Så på tv en der havde lavet et el-sneglehegn. Yderst en metalskinne (i
jorden) og dernæste et alm elektrisk hegn i sneglehøjde. Når en snegl så
forsøgte at komme ind ville den pga metalskinnen have en ganske god
jordforbindelse og bogstaveligt talt trække følehornene til sig....

Men det er jo lidt voldsomt at indhegne en hel grund på den måde - ham på tv
havde beskyttet sin køkkenhave...

/A

Fra : Leo Havmøller

Dato : 02-08-07 15:22

> [...]
> forsøgte at komme ind ville den pga metalskinnen have en ganske god
> jordforbindelse og bogstaveligt talt trække følehornene til sig....

Men det går vel også ud over f.eks. pindsvin?

Leo Havmøller.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-07 11:46

On 2 Aug., 12:19, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> jordforbindelse og bogstaveligt talt trække følehornene til sig....
>
> Men det er jo lidt voldsomt at indhegne en hel grund på den måde

Enig, og det selv om vi har elhegn til hestene

> - ham på tv havde beskyttet sin køkkenhave...

Jeg har lagt et bånd af Ferramol omkring drivhuset og indenfor i
drivhuset omkring plantesækkene. Det hjælper.

Fra : Mogens

Dato : 02-08-07 12:42

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> - Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
> - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler

Vi fik dræbersneglene for ca 4 år siden. Det første par år var der
voldsomt mange, og vi samlede og samlede. Men så holdt vi helt op, og de
sidste par år er de faldet til et næsten umærkeligt niveau. De er der
stadig, men de er slet ikke generende. Og det vel at mærke trods massiv
fugt og en rigtig sneglesommer i år.

Jeg tror de får naturlige fjender hen ad vejen, så det går som med alt
andet i naturen, det finder et naturligt leje af sig selv. Så lad være
med at sprede gift og ulykker uden grund. Inviter evt. Stig Elling over
til en indsamling. Hans idë må vel vist siges at være agurketidens
værste gang agurkesalat, så kunne han jo passende servere til sneglesuppen.

Velbekomme!

Mogens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-08-07 16:40

Mogens wrote:

> Jeg tror de får naturlige fjender hen ad vejen, så det går som med alt
> andet i naturen, det finder et naturligt leje af sig selv. Så lad være
> med at sprede gift og ulykker uden grund.

Ferramol er nu ikke gift som sådan
http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60980

Det virksomme stof er jernfosfat
http://www.lr.dk/middeldatabasen/Chemical.asp?ChemicalID=2012

Der er ca 10g jernfosfat per kg ferramol resten er mel + lidt lugtstoffer

Der er en blog om brug af ferramol her:
http://bruunshaab.blogspot.com/2007/07/har-de-ikke-nogle-rdgivere.html

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 20:16

Mogens wrote:

> Jeg tror de får naturlige fjender hen ad vejen, så det går som med alt
> andet i naturen, det finder et naturligt leje af sig selv. Så lad være
> med at sprede gift og ulykker uden grund.

sprede gift??? det kan da kun være de der tåbelige miljø-hippie-freaks der
mener at Ferromol er et giftstof...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-08-07 21:16

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> sprede gift??? det kan da kun være de der tåbelige miljø-hippie-freaks der
> mener at Ferromol er et giftstof...

Det er der faktisk rigtigt mange uvidende mennesker der tror. De mener at
både pindsvin og fugle dør af ferramol. Typisk Danmark.

Steen.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 21:45

Steen Jakobsen wrote:
> [...]
>>

> Det er der faktisk rigtigt mange uvidende mennesker der tror. De
> mener at både pindsvin og fugle dør af ferramol. Typisk Danmark.

hehe... exactly my point... nogle gange kan man sgu godt føle at folks
"viden" stammer fra "Hus & Have", Se og Hør, Metro osv...

Fra : Max

Dato : 02-08-07 21:30

Hej Rasmus

> miljø-hippie-freaks der mener at Ferromol er et giftstof...

Ferromol må vel betegnes som gift for snegle, men ikke
for andre dyr.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 21:43

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Ferromol må vel betegnes som gift for snegle, men ikke
> for andre dyr.

korrekt... men NaCl er også giftigt for mennesker i for store mængder...
ligesom man kan dø af at indtage for meget H2O...

Fra : V Hansen

Dato : 02-08-07 22:06

">>

> korrekt... men NaCl er også giftigt for mennesker i for store mængder...
> ligesom man kan dø af at indtage for meget H2O...

og hvad sker der så med naturens balance, hvis vi udrydder alle snegle i et
område ?
hvem skal gøre deres arbejde i naturens stofskifte ?

He hos os har vi masse af firben, tudser og frøer,der æder snegleæg, høns
der æder de små snegle og mennesker der klipper de røde djævle i 2 og smider
dem i skraldespanden.

Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-07 22:49

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev>
> og hvad sker der så med naturens balance, hvis vi udrydder alle snegle i
et
> område ?
> hvem skal gøre deres arbejde i naturens stofskifte ?

Orme, insekter, bakterier, svampe. Lige med det første kan de nemt undværes.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-08-07 06:58

V Hansen wrote:

> [...]
>
> He hos os har vi masse af firben, tudser og frøer,der æder snegleæg,
> høns der æder de små snegle og mennesker der klipper de røde djævle i

stop nu da...
hvordan tror du al den slags foregik for - 20 år siden - hvor der ikke var
skyggen af dræbersnegle her i DK..??
et andet grelt eksempel er de tåber der er i gang med at udsætte bævere i
danmark - for de har jo engang været her... jamn så skal de sørme også være
her igen... de idioter fatter bare ikke hvor mange skader de dyr udretter på
naturen som den er nu...
skal vi også udsætte ulve og vildsvin i skovene?

Fra : V Hansen

Dato : 03-08-07 13:41

..

> stop nu da...
> hvordan tror du al den slags foregik for - 20 år siden - hvor der ikke var
> skyggen af dræbersnegle her i DK..??

åh ja hvor er vi mennesker kloge.
selvfølgelig skal vi have det snegleproblem løst;
førhen kalkede man hvis der var for mange snegle,
fordi de kan lide et surt,vådt miljø.

Men at sige som Preben, at snegle er overflødige i den store sammenhæng, er
for
overmodigt, synes jeg.

Naturlige planter, har man forsket sig frem til, udsender efter 17 timers
angreb af feks larver nogle stoffer, der tiltrækker larvernes fjender,
hvorefter problemet løser sig af sig selv.
Men det kræver at planterne stadigvæk har den egenskab i sit dna materiale,
altså ikke er for kultiverede; ligesom man p.t undersøger gamle hønseracer
for arvelig resistens for influenza.

jeg har lige haft et myreproblem i mit drivhus,
og pludselig kom der vipstjerter, rødstjerter og spurve ind i huset,
og nu er myrerne væk.

Så vi må finde ud af at arbejde sammen med og ikke gøre vold på naturen.

Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-07 18:07

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev>
> Men at sige som Preben, at snegle er overflødige i den store sammenhæng,
> [...]

Jeg skrev 'lige med det første'. Det var for at understrege at det ikke er
noget, jeg mener bør ske.
Jeg er kun modig....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben

Dato : 03-08-07 17:51

> [...]
> der æder de små snegle og mennesker der klipper de røde djævle i 2 og smider

Så vidt jeg har fået fortalt (måske kun en skrøne, måske ikke), så er
den danske skovsnegl også en importeret snegleart som ikke forekommer
naturligt herhjemme, men blot har været her i mange år.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-08-07 08:33

Preben wrote:

> Så vidt jeg har fået fortalt (måske kun en skrøne, måske ikke), så er
> den danske skovsnegl også en importeret snegleart som ikke forekommer
> naturligt herhjemme, men blot har været her i mange år.

Det gælder sådan set hele den danske fauna og flora, de har ikke været
her altid.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben

Dato : 04-08-07 17:28

> Det gælder sådan set hele den danske fauna og flora, de har ikke været
> her altid.

Ja okay, men mere korrekt kan det nævnes at den sorte skovsnegl vist nok
"altid" har været her, men at den røde skovsnegl og vinbjergsneglen blev
indført:

"Vinbjergsneglen og den røde skovsnegl er eksempler på dyr, der med
vilje er indført til Danmark af mennesker. Vinbjergsnegl menes at være
bragt hertil af middelalderens munke, mens rød skovsnegl blev indført og
udsat i 1913 ved Silkeborg. Mens vinbjergsneglen sandsynligvis er
indført, fordi den kunne spises, blev rød skovsnegl nok snarere indført,
fordi man mente, at den var flot."

Citeret fra: http://obsnatur.dk/index.php?content_id=7

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-08-07 21:08

Preben wrote:

> Ja okay, men mere korrekt kan det nævnes at den sorte skovsnegl vist
> nok "altid" har været her, men at den røde skovsnegl og
> vinbjergsneglen blev indført:

Tja, og det er så det jeg mener er noget sludder. Der er intet som altid
har været her, uanset om du bruger gåseøjne, smileys eller hvad du nu
kan finde på.

Fra : Preben

Dato : 04-08-07 22:31

> Tja, og det er så det jeg mener er noget sludder. Der er intet som altid
> har været her, uanset om du bruger gåseøjne, smileys eller hvad du nu
> kan finde på.

Nej, men fra mit link opfatter jeg "altid" som værende så lang tid man
har kendskab til - dvs. et godt stykke tid før vinbjergsnegle!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-08-07 07:59

Preben wrote:

> Nej, men fra mit link opfatter jeg "altid" som værende så lang tid man
> har kendskab til - dvs. et godt stykke tid før vinbjergsnegle!

Ja, og man kan sætte en helt vilkårlig tidsgrænse for at tilpasse
udsagnet.

Fra : Preben

Dato : 05-08-07 08:47

> Ja, og man kan sætte en helt vilkårlig tidsgrænse for at tilpasse
> udsagnet.

Sådan er det jo med alting!
Der kommer jo også nye grundstoffer til engang imellem. Og spørgsmålet
er så om de egentlig har været der tidligere ??? Big bang har måske
gjort meget!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 10:21

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev> Der kommer jo også nye
grundstoffer til engang imellem. Og spørgsmålet
> er så om de egentlig har været der tidligere ??? Big bang har måske
> gjort meget!

Ikke i dannelsen af stoffer. Det foregik/foregår i stjernerne og derefter i
supernovaerne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 11:20

> [...]
> grundstoffer til engang imellem. Og spørgsmålet
>
> Ikke i dannelsen af stoffer. Det foregik/foregår i stjernerne og derefter

Øheeh?
Er "Big Bang" ikke den ultimative supernova?

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 14:47

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Øheeh?
> Er "Big Bang" ikke den ultimative supernova?

Nej, det er en foreløbig ret dårlig forklaring på det uforklarlige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 16:39

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Nej, det er en foreløbig ret dårlig forklaring på det uforklarlige.

Hæ!
Jeg elsker din selvsikkerhed når du udelukker at "Big Bang" kan have skabt
grundstoffer på samme måde som supernova'erne gør, og det næsten i samme
åndedrag som du erklærer "braget" for kun at være et forklaringsforsøg på
det uforklarlige

Supernova'er er der vel heller ingen der ligefrem harstået ved siden af og
betragtet - Er dé ikke også blot (velfunderede) teorier??

Jorden var flad som en pandekage til andet blev bevist - Det samme forhold
gælder også fysikernes p.t. værende opfattelse af situationen :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 18:24

> [...]
> åndedrag som du erklærer "braget" for kun at være et forklaringsforsøg på

Jeg var der ikke selv, men de videnskabsmænd der forfægter teorien taler om
strålings gradvise omdannelse til stof i første omgang kun byggestenen
Brint, der i stjerner tygges sammen til noget større, sluttende med jern der
er den tungeste stjerne-aske. Derefter dannes de tungere grundstoffer i et
hult drøn, en supernova.

> Supernova'er er der vel heller ingen der ligefrem harstået ved siden af og
> betragtet - Er dé ikke også blot (velfunderede) teorier??

Jo, netop vi står heldigvis tilpas langt ved siden af, til - med
spektroskopisk analyse - at iagttage hvad der er dannet i supernovaen.

> Jorden var flad som en pandekage til andet blev bevist - Det samme forhold
> gælder også fysikernes p.t. værende opfattelse af situationen :-|

Korrekt, men så er Big Bang p.t. en meget flad pandekage.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 11:11

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Ja, og man kan sætte en helt vilkårlig tidsgrænse for at tilpasse
> udsagnet.

Hæ!
Og omkring indeværende emne kan man jo bevæge sig tilbage til seneste istid,
hvorefter alt må anses for at være indvandret - Selv vi beboere!

Jeg husker en sekvens fra en af Troels Kløvedal -serierne på TV: Skipper
Kløvedal anfægtede den indonesiske skovafbrænding til fordel for landbrug
over for en lokal høvding og fik svaret: "Du kommer jo fra et land med stort
landbrug - Har det altid været sådan?" Fandeme et svært argument at
denattere videre på :-|

--
Armand.
(der ikke hylder afbrændingen af regnskoven)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-08-07 11:55

Armand wrote:

> [...]
> fra et land med stort landbrug - Har det altid været sådan?" Fandeme
> et svært argument at denattere videre på :-|

Klog man den høvding, meget klog :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-08-07 19:58

V Hansen wrote:

> og hvad sker der så med naturens balance, hvis vi udrydder alle
> snegle i et område ?

Hvad sker der med balancen hvis dræbersneglen "udrydder" den sorte
skovsnegl?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-08-07 12:50

[...]

Der er forskellige gode ideer her:
http://www.snegleforum.dk/shop/frontpage.html

Moskusænder skulle være gode, de rapper ikke, og så smager de godt

mvh/Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-07 14:40

On 2 Aug., 13:42, Mogens <mogensnom...@web.dk> wrote:

> [...]
> til en indsamling. Hans idë må vel vist siges at være agurketidens
> værste gang agurkesalat, så kunne han jo passende servere til sneglesuppen.

Ha Ha ja det er nok rigtigt.

Vi lukker nok vores høns derud noget mere, og se rom vi kan lokke
naboens derover også.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-08-07 14:43

On Thu, 02 Aug 2007 03:15:17 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>marker til 2 sider og hvis naboen ikke gør noget ?
>Vil en omfattende spredning af Ferramol hjælpe noget synderligt ?

En tynd stribe salt vil stoppe dem, også NPK gødning, men det
skal jo nok fornyes temmelig tit.
mvh Ebbe

NB: der er vist en saltskinne på vej, der er søgt patent

Fra : Cindy

Dato : 02-08-07 17:33

wrote:

> En tynd stribe salt vil stoppe dem, også NPK gødning, men det
> skal jo nok fornyes temmelig tit.
> mvh Ebbe

Hvis salt virkelig stopper dem, må man da være godt på vej. Men for øvrigt,
når man nu siger at de bare æder løs af alt, kunne jeg godt lide at vide om
det er helt rigtigt. Hvad med f.eks. brændenælder, spiser de virkelig dem?

Er der slet ikke nogen almindelig plante, som de virkelig afskyr. Eller ikke
tåler?

Cindy

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-08-07 17:39

Cindy wrote:
> [...]
> øvrigt, når man nu siger at de bare æder løs af alt, kunne jeg godt
> lide at vide om det er helt rigtigt. Hvad med f.eks. brændenælder,
generelt ja, men brændenælder er det ikke så glade for, så er der andet
tager de det først...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-07 18:28

On Thu, 02 Aug 2007 15:42:59 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>En tynd stribe salt vil stoppe dem, også NPK gødning, men det
>skal jo nok fornyes temmelig tit.

Begge dele vil også stoppe plantevækst hvor det ligges ud i striber,
gentagne gange. Så kan man lige så godt først som sidst asfaltere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-08-07 19:13

On Thu, 02 Aug 2007 19:27:32 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Begge dele vil også stoppe plantevækst hvor det ligges ud i striber,
>gentagne gange. Så kan man lige så godt først som sidst asfaltere.

Indrømmet, det er ikke alle steder at det er velegnet, jeg bruger
det uden for hækken på en grusvej, hvor det tilsyneladende kun er
lidt ukrudt der tager skade. Jeg har meget få snegle i forhold
til naboer, som bruger for 500 kr ferromol om året. om min
grøntsagshave har jeg et sneglehegn, som helt sikkert er det mest
effektive
mvh Ebbe

Fra : Kim2000

Dato : 02-08-07 20:44

[...]

SVAR:

Ifølge min kollega så kan man lave et omvendt syvtalsskinne og sætte ned,
knækket skulle de ikke kunne komme rundt om, det skulle vist være af zink,
men det er selvfølgelig også en stor investering og meget arbejde.
mvh
Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-08-07 07:59

On 2 Aug., 15:42, Ebbe Hansen <eb...@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> En tynd stribe salt vil stoppe dem, også NPK gødning, men det
> skal jo nok fornyes temmelig tit.

Men der er nogle ulemper ved bare at strø NPK gødning, allerførst vil
græs og ukrudt vokse helt vildt, og med tiden vil næringsstofferne
udvaskes til grundvandet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-08-07 08:05

On 2 Aug., 18:33, "Cindy" <Engkabbel...@Wiese.dk> wrote:

> [...]
> det er helt rigtigt. Hvad med f.eks. brændenælder, spiser de virkelig dem?

Det virker ikke som om de æder så meget, det er mest det ulækre i at
de er overalt, ca. 50 / kvm.

Fra : Jesper Jørgensen

Dato : 03-08-07 23:01

Bestemt kan man da gøre noget.
vi slog alle dem ihjel vi kunne i starten og efterflg. lagde vi
gift ud, små blå korn der efter de er strøet ud har fjernet alle
snegle. Det er meget effektivt og dobbelt så dyrt i DK som i D..
grotesk men sådan er det med alt.. åbenbart.
God jagt.
/Jesper

JJ

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-08-07 00:13

Jesper Jørgensen (slet R4SOM) wrote:
> [...]
> snegle. Det er meget effektivt og dobbelt så dyrt i DK som i D..
> grotesk men sådan er det med alt.. åbenbart.

det kan du såmen blot takke Svend Auken og det "hold" for... :-/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 09:04

On 4 Aug., 00:00, Jesper Jørgensen <annieogjes...@R4SOMpost.tele.dk>
(slet R4SOM) wrote:
> [...]
> snegle. Det er meget effektivt og dobbelt så dyrt i DK som i D..
> grotesk men sådan er det med alt.. åbenbart.

Men de kan købes til ca. 1000 kr for 25 kg ved foderstof forretningen.