Høvlede eller ru brædder?
Fra : peter

Dato : 31-07-07 16:08

Hej
Til brug for f.eks. sommerhus, udhus og lignende, hvad er bedst,
høvlede eller ru brædder? Ru brædder er en del billigere end høvlede
brædder, men er der andre forskelle end prisen?
Mvh og op forhånd tak for svaret

Fra : Ralph

Dato : 31-07-07 16:32

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Til brug for f.eks. sommerhus, udhus og lignende, hvad er bedst,
høvlede eller ru brædder? Ru brædder er en del billigere end høvlede
brædder, men er der andre forskelle end prisen?

Udseenet, forskellige monteringsmetoder.

Mit udhus er beklædt med 3/4*" uhøvlet, en på to forstået således at du
sætter brædder på med ca. 6-7 cm afstand, lodret, så sætter du et brædt på
der dækker mellemrummet, hvorfor man ikke bare støder brædderne sammen (der
er jo vindpap bagved) ved jeg ikke, men mon ikke det har noget med udseenet
at gøre.

Man kan sætte samme type brædder op vandret, start forneden og lad det
øverste bræt ligge 1-2 cm ned ovenpå undeliggeren.

Svenske sommehuse er som regel bygget af høvlede brædder som har en svag
runding og fjer og not der passer som pind i Grethe. Monteret vandret.

Min svoger er tømrer, og han påstår at alle belædninger der udsættes direkte
for varme/kuldpåvirkning skal sømmes sammen (ikke skrues) det har noget at
gøre med at det skal kunne give sig - nogen her der ved om det er
ammestuesnak eller?

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 03-08-07 19:26

Hej Ralph

> [...]
> direkte for varme/kuldpåvirkning skal sømmes sammen (ikke skrues) det
> har noget at gøre med at det skal kunne give sig - nogen her der ved

Det er ikke almuesnak, moderne træskruer er ekstrem hårde og derfor
knækker de når træet giver sig, derimod kan galvaniserede søm give
lidt efter og derfor holder de. Jeg har engang selv skiftet alle skruer ud
i brædderne der sad på en overdækket tørreplads jeg havde lavet. De
knækkede simpelthen, så de blev erstattet af galvaniserede søm der
holdt uden problemer i 20 år, så blev det hele pillet ned, og det kun
på grund af ombygning. Skruerne holdt 2 år.

--
Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 31-07-07 16:36

> [...]
>høvlede eller ru brædder? Ru brædder er en del billigere end høvlede
>brædder, men er der andre forskelle end prisen?

Ru brædder bruger mere maling - ihverfald første gang.

Søren

Fra : OK

Dato : 31-07-07 17:26

Regn med at de ru brædder bliver dyrere pr meter når de er malet, end
høvlede.

mvh Ole

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-07-07 18:57

peter wrote:

> Til brug for f.eks. sommerhus, udhus og lignende, hvad er bedst,
> høvlede eller ru brædder? Ru brædder er en del billigere end høvlede
> brædder, men er der andre forskelle end prisen?

Pt er høvlede 100x19 billigere end de alm brædder her i området
Så jeg har valgt høvlede til mit "lille" hegnsprojekt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 31-07-07 20:39

Peter Lykkegaard wrote:

> Pt er høvlede 100x19 billigere end de alm brædder her i området
> Så jeg har valgt høvlede til mit "lille" hegnsprojekt

for samme kvalitet i træet?? antal knaster osv...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-07-07 22:25

Rasmus M. Jensen wrote:

> for samme kvalitet i træet?? antal knaster osv...

Efter lidt sortering så ja det ser ikke så ringe ud endda
Men nogen af de høvlede brædder var sgu lige til containeren på
genbrugspladsen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 01-08-07 16:24

Peter Lykkegaard wrote:

> Efter lidt sortering så ja det ser ikke så ringe ud endda
> Men nogen af de høvlede brædder var sgu lige til containeren på
> genbrugspladsen
>
> - Peter

så stiger m2 prisen jo også i forhold til de ru brædder du kunne få til
samme pris må antages at være af bedre kvalitet..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-08-07 19:54

Rasmus M. Jensen wrote:

> så stiger m2 prisen jo også i forhold til de ru brædder du kunne få
> til samme pris må antages at være af bedre kvalitet..

Øh jeg sorterede før jeg betalte, så jeg har kun de gode brædder med hjem

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : peter

Dato : 31-07-07 20:10

On 31 Jul., 18:26, "OK" <ol...@tele2adsl.dk> wrote:
> Regn med at de ru brædder bliver dyrere pr meter når de er malet, end
> høvlede.
>
> mvh Ole

Det lyder da voldsomt... Hvor mange procent ekstra maling skal man
regne med? Er det kun ved første maling eller hver gang ud i al
fremtid?

Fra : Kim S

Dato : 01-08-07 13:32

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Det lyder da voldsomt... Hvor mange procent ekstra maling skal man
>regne med? Er det kun ved første maling eller hver gang ud i al
>fremtid?
Jeg vil tro de suger min. 50% mere end glatte brædder. Og de næste
par gange vil forbruget osse være større.... Indtil du har fået jævnet
overfladen med maling.

Mvh, Kim

Fra : peter

Dato : 01-08-07 15:52

> Jeg vil tro de suger min. 50% mere end glatte brædder. Og de næste
> par gange vil forbruget osse være større.... Indtil du har fået jævnet
> overfladen med maling.
>
> Mvh, Kim
Men så må holdbarheden vel også være bedre? Får man intet ud af det
enorme forbrug af maling?

Fra : Filip

Dato : 03-08-07 19:06

>Men så må holdbarheden vel også være bedre? Får man intet ud af det
>enorme forbrug af maling?

Min intuision siger mig at det ikke bliver bedre. Der er jo en meget større
overflade som skal dækkes ved de ru brædder, men tykelsen på det lag af
maling som kommer på træet pr overmaling være ca den samme - uanset trætype.

Filip