Hvid blomst
Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 31-07-07 14:38

Hej
Jeg har postet to billeder af en hvid blomst i dk.binaer. Jeg er
nysgerrig efter at høre om der er nogle der kender den.

Det er 23 år siden jeg sidst så den, og jeg har alle dage syntes at den
er smuk.

Den er busket, ikke så høj. Jeg vil tro omkring 20-30 cm. selve blomsten
er hvid med gult støvfang, og størrelsen er vel ca. 10 mm i diameter og
måske 5-6 mm høj. Bladene er let savtakkede og omkring 5 cm lange og 1
cm bred. Det er Ikke en marguerit.

Planten gror ikke i sand som de 2 første billeder ellers kunne antyde.
Det var blot et mislykket forsøg på at få en rolig baggrund.

Jeg håber selvfølgelig på et positivt svar.

Med venlig hilsen og ønsket om en god resterende sommer
Benjamin R. Giversen

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-07-07 17:34

In news:46af3b3d$0$17774$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Benjamin R. Giversen <garfield_killer@yahoo.dk> typed:
> [...]
> baggrund.
>
> Jeg håber selvfølgelig på et positivt svar.
>
> Med venlig hilsen og ønsket om en god resterende sommer

Jeg har desværre ikke svaret, men hvis man ser på de grønne blade,
så ligner det til forveksling de grønne blade på en marguerit. Jeg
kan godt se, at det ikke er en traditionel marguerit, men den kan
evt. høre til margueritfamilien vil jeg skyde på.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-07 21:06

On Tue, 31 Jul 2007 15:38:09 +0200, "Benjamin R. Giversen"
<garfield_killer@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>er hvid med gult støvfang, og størrelsen er vel ca. 10 mm i diameter og
> måske 5-6 mm høj. Bladene er let savtakkede og omkring 5 cm lange og 1

Det er en nyserøllike, Achillea ptarmica. I hvert fald den i krukken,
den er jeg helt sikker på. Den i sandet .... er jeg lidt i tvivl om, men
mest fordi jeg ikke kan sammenligne størrelsen af blomst og blade med
noget. Og jeg har aldrig nærstuderet selve blomsten, den er jo ret
lille. Er de fra samme plante, så er der ingen tvivl - det er en
nyserøllike.

>Med venlig hilsen og ønsket om en god resterende sommer

Jotak i lige måde. Og ville det da bare holde op med at blæse hele tiden
- jeg hader blæsevejr.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 31-07-07 21:42

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> noget. Og jeg har aldrig nærstuderet selve blomsten, den er jo ret
> lille. Er de fra samme plante, så er der ingen tvivl - det er en

Den i sandet er fra den anden plante. Det var blot et forsøg på at få et
bedre billede, men det lykkedes desværre ikke rigtigt.

Men mange tak for svaret. Det er altid lettere at finde noget man ved
hvad er for noget.

Med venlig hilsen
Benjamin