Hvor finder man skabaloner til vægmaling
Fra : Carina Laursen

Dato : 30-07-07 19:25

Hej

Vi vil gerne have malet vores soveværelset og i den forbindelse kunne vi
godt tænke os at dekorere den ene væg med nogle skabaloner ( f.x kinesiske
tegn), men vi har ikke været heldige at finde nogle endnu... Vi har bl.a.
spurgt i Flügger og Bauhaus men ingen af disse havde nogle..... Nogle
forslag til hvor vi finder disse skabaloner henne i Aalborg området???

Fra : Armand

Dato : 30-07-07 19:55

"Carina Laursen" <cl1980xxx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi vil gerne have malet vores soveværelset og i den forbindelse kunne vi
> godt tænke os at dekorere den ene væg med nogle skabaloner ( f.x kinesiske
> tegn), men vi har ikke været heldige at finde nogle endnu...
Der MÅ ligge andre farvehandler i Aalborg end Flügger og Bauhaus - Slå op i
fagbogen og se hvor. Og ét af stederne har de givetvis skabelonerne!

Men lige et tip:
Skabeloner er beregnet til at farve "igennem" v.h.a. noget voks-agtigt
maling og en tæt "duppe"-børste, alternativt: at spray'e igennem. Men har i
savsmuldstapet som på 90% af alle danske vægge er det næsten umuligt at
holde konturerne skarpe p.g.a. at skabelonen rider på toppene af savsmuldet
og derved ikke ligger tæt til tapetet. Min maler-frue følte sig engang
inspireret til en sådan kreeret vin-blads frise, og endte med blot at bruge
skabelonen til at tegne efter med en tynd tryk-blyant og efterfølgende
fin-male konturer og slutteligt udfylde samme - Et hulens arbejde i forhold
til hvad forventet =

--
Armand.

Fra : Lars

Dato : 30-07-07 19:59

Carina Laursen skrev:
> [...]
> spurgt i Flügger og Bauhaus men ingen af disse havde nogle..... Nogle
> forslag til hvor vi finder disse skabaloner henne i Aalborg området???

Malerforretninger (ofte dem der også har stort udvalg af tapet) og
hobbyforretninger.

Denne er ikke lige i nærheden af Aalborg, men de har vist et pænt udvalg
og sender gerne:

http://www.max-horsens.dk/side2554-scatid-257.html

Man kan i øvrigt nemt lave dem selv (print/kopi på overheadfilm og skær
ud med skalpel el lign.). Søg eventuelt efter "stencils" på Google - så
dukker der en masse muligheder op.

Her er lidt at begynde med:
http://www.spraypaintstencils.com/alphabetstencils/stencilindex.html

Fra : Marianne

Dato : 30-07-07 20:08

> [...]
> spurgt i Flügger og Bauhaus men ingen af disse havde nogle..... Nogle
> forslag til hvor vi finder disse skabaloner henne i Aalborg området???

jeg har lavet skabeloner ved at finde et motiv på nettet, skalere det op i
passende størrelse, og så printe det ud på en overhead-transparent. Så
skærer man de overflødige dele bort, og 'stoftrykker' motiverne der, hvor de
skal være. Dvs bruger maling og en svamp.

mvh
marianne

Fra : Carina Laursen

Dato : 30-07-07 20:50

ok.... tak for svar

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 30-07-07 20:55

"Carina Laursen" <cl1980xxx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> godt tænke os at dekorere den ene væg med nogle skabaloner ( f.x kinesiske tegn)

Det lyder ikke som skabelon arbejde. Jeg går ud fra at du vil skrive et tekst, og
bare 1,2 eller tre forskellige tegn.
Du må i gang med en pensel, og det er faktisk ikke så svært. (Ingen kan jo alligevel
kontroller om du skriver rigtig, eller har den rigtige skrifthældning.

Jeg har en japansk font. Den kan jeg lægge op på dk.binaer. Skriv din tekst på dansk
og lav fonten om til Japansk. Print det ud og gå i gang med en pensel.

Peter