Hvordan med tæthed af eternittag
Fra : Lars Hansen

Dato : 30-07-07 19:02

Hej i Gruppen

Jeg fik sidste år lagt helt nyt eternittag og nye lægter af et proffesionelt
tagfirma.
Jeg har ikke siden de lagde taget været oppe på mit loft da det ikke er et
loft der er praktisk muligt at bruge til noget på grund af lav hældning.

Men i dag åbnede jeg så derop til fordi min loftslem skulle males.
Stor var min undren da jeg så at der var temmeligt lyst deroppe, det var der
ikke med det gamle tag.

Jeg kravlede så derop for at kigge nærmere og opdagede til min store gru at
jeg ved ALLE lodrette samlinger samt størstedelen af de vandrette samlinger
kunne se dagslys.
Yderemere kunne jeg ved rigtigt mange skruehuller også se dagslys da den
tynde skumstrimmel ligger henover skruehullet. Ved at par enkelte
skruehuller helt op imod tagryggen kunne jeg kigge direkte op i himlen......
Ved alle samlinger af tagryggene kunne jeg også se dagslys igennem.
Ved de lodrette samlinger ser det, for mig, ud som om de har skullet
"strække" taget lidt så man ikke har lagt tagpladerne helt præcist i buerne
ovenpå hinanden.

Er dette helt normalt eller skal jeg få tagfirmaet til at komme ud at kigge
og eventuelt rette op på det??

Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer.
Det ene billede viser en lodret samling hvor der er ca. 1 cm "gab" imellem
pladerne (02.jpg).
Det andet billede viser et hul hvor man kan se direkte ud i det fri
(07.jpg).

Mvh
Lars Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-07 21:02

Lars Hansen wrote:

> [...]

> Men i dag åbnede jeg så derop til fordi min loftslem skulle males.
> Stor var min undren da jeg så at der var temmeligt lyst deroppe, det

Du har da forhåbentlig en skriftlig garanti fra det firma.

> Er dette helt normalt

Nej, det er ikke normalt. Mit eternittag har ligget i 40 år og der er ikke
problemer med lys nogen steder. Lægger jeg loftlemmen på, er der buldermørkt
på loftet.

> eller skal jeg få tagfirmaet til at komme ud at
> kigge og eventuelt rette op på det??

Absolut. Det er en ommer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 30-07-07 21:31

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> Det ene billede viser en lodret samling hvor der er ca. 1 cm "gab" imellem pladerne
> (02.jpg).
> Det andet billede viser et hul hvor man kan se direkte ud i det fri (07.jpg).

Det er absolut noget rigtig klamp der er lavet på dit tag. Desværre er jeg ikke for
optimistisk på dine vegne. Et firma der finde på at lave sådan noget svineri er som
regel også uvilligt til at rette det.
Vi må bare håbe på det bedste for dig, men i mine øren lyder som et helt nyt tag,
ikke bare lidt plader der skal rettes. Eternittage kræver et ret godt overlap, og er
der først gab i den størrelsesordren tyder det på at taglæggeren har smidt pladerne
op med en kulskovl og ikke har brugt fem minutter på at tilpasse pladerne til et
gammelt hus.
Det skulle ikke undre mig at taget ser meget godt ud, set udefra?

Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 30-07-07 21:39

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> minutter på at tilpasse pladerne til et gammelt hus.
> Det skulle ikke undre mig at taget ser meget godt ud, set udefra?

Hej Peter og Erik

Det var netop det jeg var bange for at I ville sige, for jeg synes ikke det
ser for godt ud.
Hvis jeg kigger på lægterne og skruerne er der absolut heller ikke målt
ordentligt ud. Nogle af skruerne peger meget den ene vej for at nå en lægte,
andre peger meget den anden vej for at nå en lægte.

Vi ragede desværre lidt uklar med tagfirmaet allerede den dag de skulle
starte med at lægge nyt tag fordi jeg selv, efter aftale med tagfirmaet,
havde afmonteret det gamle eternittag.
Ejeren af firmaet havde været på ferie da jeg bad om tilbud, men manden jeg
snakkede med i telefonen lavede et fint tilbud til mig som jeg godtog.
Ifølge ejeren måtte ham den anden "ejer" ikke lave tilbud da det plejede at
gå galt........ Vist nok et anpartsselskab...

Så de mente at vi skulle have en efterregning på 15.000 kroner da de var
færdige. Efter en lang snak med ejeren blev vi enige om at holde os til den
pris vi i forvejen havde aftalt da han ellers måtte diskutere videre med min
advokat.

Nå, jeg må vist ringe til dem og få en snak. Heldigvis er de med i
byggaranti...... (hvis det kan bruges til noget).

Med hvilken viden udtaler I jer egentlig, er I "tagfolk" eller
gør-det-selv´ere??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-07 00:02

> [...]
at
> gå galt........ Vist nok et anpartsselskab...

Ammestuesnak.

> [...]
den
> pris vi i forvejen havde aftalt da han ellers måtte diskutere videre med

Det var blevet en meget kort snak med mig.

> Nå, jeg må vist ringe til dem og få en snak. Heldigvis er de med i
> byggaranti...... (hvis det kan bruges til noget).

Du kan bare meddele dem, at du ønsker fuld erstatning. Din advikat kan nok
hjælpe dig med at skaffe den fornødne ekspertudtalelse om, at de kan komme
og pille det ned igen. Lad dem endelig ikke få lov til at lappe på noget,
endsige lade samme klamphuggerfirma lægge det om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 31-07-07 00:03

> [...]
> byggaranti...... (hvis det kan bruges til noget).
>
> Med hvilken viden udtaler I jer egentlig, er I "tagfolk" eller

Jeg kan ikke svare for de 2, men jeg er tømrermester, og jeg kan sige dig at
et eternittag skal være tæt. Du skal ikke kunne se lys igennem nogen steder,
hverken ved overlap eller ved skruer.

Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-07 23:29

Lars Hansen wrote:

> Med hvilken viden udtaler I jer egentlig, er I "tagfolk" eller
> gør-det-selv´ere??

Husejer, gds'er. Har ikke lagt taget, jeg købte huset for 4 år siden.

Men jeg har en fortid i byggebranchen og den slags klamp ville jeg aldrig
lægge navn til endsige tage penge for.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 31-07-07 01:01

Lars Hansen wrote:

> [...]
> imellem pladerne (02.jpg).
> Det andet billede viser et hul hvor man kan se direkte ud i det fri

jeg kan ikke se billederne... æv!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-07-07 09:21

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> jeg kan ikke se billederne... æv!

Vær du kun glad for det.
Du var løbet skrigende bort.

--
mvh Uffe

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 31-07-07 11:37

Uffe Bærentsen wrote:

> Vær du kun glad for det.
> Du var løbet skrigende bort.

tak for billederne Uffe... ja... gys...

Fra : Lars Hansen

Dato : 31-07-07 07:11

> [...]
> pladerne (02.jpg).
> Det andet billede viser et hul hvor man kan se direkte ud i det fri

Jeg kom for øvrigt lige til at tænke på lægterne.
Der er jo noget med nogle nye regler for størrelsen på lægterne.
Hvornår trådte de i kraft og gælder de kun ved nybyggeri??

På omtalte tag er der blevet brugt en skøn blanding af den gamle type og den
nye type.......

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-07-07 15:16

> [...]
> Hvornår trådte de i kraft og gælder de kun ved nybyggeri??
>
> På omtalte tag er der blevet brugt en skøn blanding af den gamle type og

Skæringsdatoen er 1. jan 2006, så det er også en ommer. Jeg er i øvrigt
tømmer og kan støtte de andres indlæg om at et eternittag skal være lystæt.

- Martin

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-08-07 20:57

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skæringsdatoen er 1. jan 2006, så det er også en ommer. Jeg er i øvrigt
> tømmer og kan støtte de andres indlæg om at et eternittag skal være

Hej Martin

Ved du om det kun gælder ved nybygning, eller om det også gælder
renovering??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-07 21:12

> "Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Martin
>
> Ved du om det kun gælder ved nybygning, eller om det også gælder
> renovering??

Det gælder ved alt byggeri. Der står lidt her:
http://www.tun.dk/nyhederuddyb.asp?artikelnavn=1327

- Martin

Fra : Kim S

Dato : 31-07-07 15:55

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen

> [...]
> loft der er praktisk muligt at bruge til noget på grund af lav hældning.

Du vil muligvis (sansynligvis) få problemer med, at du ikke har checket
arbejdet da det blev afsluttet, men har ventet 1 år (!).

Mvh, Kim

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-08-07 13:19

> [...]
> pladerne (02.jpg).
> Det andet billede viser et hul hvor man kan se direkte ud i det fri

Hejsa

Så har jeg i dag været både på taget og på loftet og få taget en masse
billeder og mål.
I dk.binaer ligger der en lille beskrivelse af fejlene.
Overskriften er Eternittag.

Er der en af jer (der ved lidt om det) der vil give jeres besyv med ud fra
min beskrivelse??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-08-07 15:34

> [...]
> Overskriften er Eternittag.
>
> Er der en af jer (der ved lidt om det) der vil give jeres besyv med ud fra

Kan kun sige at det lyder som en rigtig gang klamp. Du er i din fulde ret
til alle krav du stiller. Jeg ville dog forlange at få et helt andet firma
til at rette tingene op.

Du skriver at tagfladen buer. Rettede de ikke spærene?

- Martin

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-08-07 18:13

> [...]
> til at rette tingene op.
>
> Du skriver at tagfladen buer. Rettede de ikke spærene?

Det jeg mener med at taget buer er at hvis man står i den ene ende og kigger
langs de vandrette samlinger er der på midten en bue nedad (Se billede lagt
i dk.binaer under overskriften "buet eternit".

Jeg vil som udgangspunkt også helt klart kræve at det bliver et andet firma
der lægger nyt tag. Jeg stoler ikke på dem mere. De prøvede jo, som skrevet
andetsteds også at sende mig en endnu større regning end aftalt....

Mvh
Lars Hansen

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-08-07 20:25

> [...]
> firma der lægger nyt tag. Jeg stoler ikke på dem mere. De prøvede jo, som
> skrevet andetsteds også at sende mig en endnu større regning end

Nu er der lige en der har skrevet i min tråd i dk.binaer at taghætterne
vender forkert. Hvad siger I til det???
Er det mon endnu en fejl??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 04-08-07 21:05

> Nu er der lige en der har skrevet i min tråd i dk.binaer at taghætterne vender
> forkert. Hvad siger I til det???
> Er det mon endnu en fejl??

Om det er fejl er vel en smagssag, men underligt ser det da ud. Jeg har kun set at de
er tørnet 180 grader rundt, og med "taget" parallelt med tagfladen. Men der kan da
være noget om det manden påstår, nemlig snepåvirkning bagfra. Jo mindre vinkel er, jo
mere bræk kommer der på hætten.

Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-08-07 21:19

> [...]
> tagfladen. Men der kan da være noget om det manden påstår, nemlig
> snepåvirkning bagfra. Jo mindre vinkel er, jo mere bræk kommer der på

Det har du nok ret i, men det vil jeg nu ikke klage over. For det er da
trods alt en enkelt ting hvor de har fulgt leverandørens vejledning......

Lars Hansen

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 04-08-07 17:12

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> I dk.binaer ligger der en lille beskrivelse af fejlene.
> Overskriften er Eternittag.

I princippet beder du jo om nyt tag. - Hvilket jeg også gjorde dig opmærksom på var
det som skulle til. Som udgangspunkt ville jeg da også starte her.
Men min erfaring med den slags firmaer, samt dine egne problemer med at fastholde dem
til kontrakten, gør mig ikke særlig optimistisk.
Alle dine punkter er berettigede klager og jeg håber at du vil følge denne tråd op
således at vi kan få at vide om garantien reelt er noget værd.
For der er ingen tvivl om at firmaet skal en tur ind over "Byggegaranti", hvis det
skal realiseres.

Jeg har spurgt et familiemedlem som bla. beskæftiger sig med taglægning, og er medlem
af "Byggegarant" hvad det er værd. Han havde aldrig haft brug for det, og var derfor
også lidt spændt på hvordan det fungerer i dit tilfælde, men er for øvrigt enig med
mig i at vi snakker om et nyt tag.
Så jeg vil derfor sætte stor pris på om du vil holde gruppen orienteret om din sag.
Jeg følger den med spænding, og håber det bedste for dig.

Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-08-07 18:17

> [...]
> Så jeg vil derfor sætte stor pris på om du vil holde gruppen orienteret om
> din sag. Jeg følger den med spænding, og håber det bedste for dig.

Selvfølgelig beder jeg om et nyt tag, jeg finder mig ikke i at de "vil prøve
at rette det op".

Jeg skal lige informere om at jeg endnu ikke har fremlagt alle fejl for
firmaet endnu. De kommer forbi her når deres sommerferie er afsluttet. Så må
vi jo se hvad de siger til mine krav...
Ender det med en byggaranti-sag, tjaaaaa så ender det med det. Med den
omgang klamp er jeg ikke bange for at tage en sådan sag op.

Ingen tvivl om at jeg følger op her i dk.fritid.hus-og-have.

Vi må se....

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-08-07 16:59

3"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> omgang klamp er jeg ikke bange for at tage en sådan sag op.
>
> Ingen tvivl om at jeg følger op her i dk.fritid.hus-og-have.

Noget nyt? Man er vel nysgerrig. :)

- Martin

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-08-07 20:54

> Noget nyt? Man er vel nysgerrig. :)
>
> - Martin

Ikke noget nyt endnu. Tagfirmaet holder sommerferie og de "gad" ikke lige at
informere mig om hvor længe.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-08-07 18:52

> Ikke noget nyt endnu. Tagfirmaet holder sommerferie og de "gad" ikke lige
> at informere mig om hvor længe.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage fat i BYG. De må have interesse i at høre
om deres medlemmers opførsel/arbejde.

- Martin

Fra : Lars Hansen

Dato : 11-08-07 14:19

> "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var dig, ville jeg tage fat i BYG. De må have interesse i at høre
> om deres medlemmers opførsel/arbejde.
>
> - Martin

Hej Martin

Hvem er BYG??
Jeg kan finde mange der kalder sig BYG på nettet, både fagforeninger,
forbund og lign.... hvilken mener du??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-08-07 16:19

> [...]
>>>

> Hej Martin
>
> Hvem er BYG??
> Jeg kan finde mange der kalder sig BYG på nettet, både fagforeninger,

Jeg syntes at have læst at firmaet var medlem af Dansk Byggeri. Så kan der
klages her:
http://www.byggaranti.dk/web/BygGaranti/BygGaranti.nsf/27c211940f5e318dc1257202002d90a5/2406c6ded05d9c7fc125723c00363a0a!OpenDocument

Ved ikke om jeg har læst forkert. Kan ikke lige finde det igen. :)

- Martin