Padderokke.
Fra : B & O

Dato : 30-07-07 08:39

Hej NG.

Er der mon nogen der i sommerens løb har fundet de vise sten til udryddelse
af padderokke? Denne totalt sejlivede plante er landet i min have og i løbet
af de sidste 3 år bredt sig 5-6 meter ind!

MV
B&O

Fra : Lars

Dato : 30-07-07 18:30

B & O skrev:
> [...]
> af padderokke? Denne totalt sejlivede plante er landet i min have og i løbet
> af de sidste 3 år bredt sig 5-6 meter ind!

Det er da muligt, at en har fundet på noget nyt henover sommeren, men
ellers lyder det gamle trick på god tålmodighed og sort plastik - dvs.
afdækning af området i tre-fire år.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-07 18:57

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da muligt, at en har fundet på noget nyt henover sommeren, men
> ellers lyder det gamle trick på god tålmodighed og sort plastik - dvs.
> afdækning af området i tre-fire år.

Symptombehandling hører til i politik.

Padderokker trives i våd og sur jord, så det er det, der skal ændres. En
'her og nu' - kur er at sprøjte med en blanding af Roundup og Toxan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Is

Dato : 30-07-07 20:12

> [...]
ændres. En
> 'her og nu' - kur er at sprøjte med en blanding af Roundup og Toxan.

Mon ikke det er Toxan mere end Roundup der virker. (plænerens)

Erik Isager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-07 00:09

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev

> Mon ikke det er Toxan mere end Roundup der virker. (plænerens)

Du kan jo prøve. De har udløbere, og disse overlever sikkert, og så er du
ret hurtigt lige vidt. Men intens fjernelse af enhver grøn spire er der
ingen planter der overlever, men så er der jo en milliard sporer der kommer
igen senere, Så på lang sigt skal du kalke og dræne dem væk.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-07 07:00

On Mon, 30 Jul 2007 21:11:49 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>ændres. En
>
>Mon ikke det er Toxan mere end Roundup der virker. (plænerens)

Jeg har nu god erfaring med roundup (glyphosat). Tilsætter et
sprede/klæbemiddel for at få det til at hæfte bedre på planterne. De dør
af det, men der går laaang tid. Op til 2 måneder inden man kan se en
effekt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : B & O

Dato : 31-07-07 17:20

Hej igen,
mener I så at bede og lignende så ryddes og dækkes med sort plastik. Har
godt hørt at sort plastik kan hjælpe, men det var før at vores bede også
blev oversået af det skidt......!!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-07 20:47

On Tue, 31 Jul 2007 18:19:36 +0200, "B & O" <ofh@email.dk> wrote:

>mener I så at bede og lignende så ryddes og dækkes med sort plastik. Har
>godt hørt at sort plastik kan hjælpe, men det var før at vores bede også
>blev oversået af det skidt......!!

Hvis planterne ikke får lys, så dør de. Dvs. at hvis metoden med sort
plastik skal virke, så må _ingen_ padderokke stå udenfor hvor de får
lys. Hver padderokkerod har flere 'toppe'.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-07 14:49

"B & O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen,
> mener I så at bede og lignende så ryddes og dækkes med sort plastik. Har
> godt hørt at sort plastik kan hjælpe, men det var før at vores bede også
> blev oversået af det skidt......!!

Altså hvert 3.år skal din have ligne lort? Mærkværdig løsning, synes jeg, og
så en masse spildt arbejde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-07 20:53

Preben Riis Sørensen wrote:

> Padderokker trives i våd og sur jord, så det er det, der skal ændres.

En løsning må så være at tilsætte grus og kalk for at forebygge.

> En 'her og nu' - kur er at sprøjte med en blanding af Roundup og
> Toxan.

Jeg ville nu foreslå den mere miljøvenlige metode med en spade og godt med
sved på panden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk