Edderkopper indendørs skulle være sundt
Fra : Brian Søgaard

Dato : 28-07-07 13:59

Vi overtog et hus lige nord for Trelleborg for et par mdr siden og har
oplevet RIGTIG MANGE edderkopper inde i huset. Så hører man fra
forskellige steder at det skulle være sundhedstegn.
Hvorfor?
Er der nogen der kan forklare hvorfor det er et sundhedstegn?
--
Brian
....fat people are harder to kidnap

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-07 14:04

Brian Søgaard wrote:
> [...]
> Hvorfor?
> Er der nogen der kan forklare hvorfor det er et sundhedstegn?

Så vidt jeg har hørt kommer edderkopperne kun ind de steder hvor der er et
godt indeklima, dvs. ingen edderkopper skulle være en indikation på at man
har et dårligt indeklima.

Louise

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 28-07-07 18:36

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> dvs. ingen edderkopper skulle være en indikation på at man har et dårligt
> indeklima.

Så skal vi da lige have defineret et dårligt indeklima !
Hjemme hos mig er det sådant at vi ikke har edderkopper i rene og tørre rum, mens vi
det vrimler med dem i f.eks mit værksted og i min garage. Jeg vil nu fortrække det
indeklima jeg har i min stue frem for det jeg har i mit værksted.
På støvede og snavsede steder, f.eks bag møbler der sjældent flyttes, og oppe under
gardinerne kan der forekomme edderkopper, mens de sjældent vover sig ud på rene
arealer.

Jeg tror at mine observatioener er ret almindelig, så det sludder med indeklima tror
jeg ikke på. Edderkopper er for øvrigt også fredet hjemme hos mig da de hører til
biotopen i mit hjem og æder en masse irriterrende kryb.

Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-07 22:51

Peter Albrecthsen wrote:

> Edderkopper er for øvrigt også fredet hjemme hos mig da de hører til
> biotopen i mit hjem og æder en masse
> irriterrende kryb.
Med en bagkrop på størrelse med en femmer der satte jeg altså grænsen da der
var forbud med husdyr i lejligheden :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-07-07 10:34

In news:46abba46$0$47581$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> typed:

> Med en bagkrop på størrelse med en femmer der satte jeg altså
> grænsen da der var forbud med husdyr i lejligheden :)
>
> - Peter

LOL Min ældste datter myrder dem i sit hus. Hun påstår at de
tramper i gulvet når hun skal sove.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-07 14:10

>Vi overtog et hus lige nord for Trelleborg for et par mdr siden og har
>oplevet RIGTIG MANGE edderkopper inde i huset.

Ja jeg havde så solgt huset igen...

Har hørt det samme..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-07 14:26

In news:90gma3dvp79pqpaurapvh9nltgu114h72m@4ax.com,
Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> typed:

> Ja jeg havde så solgt huset igen...
>
> Har hørt det samme..

Jeg er faktisk ret glad for mine edderkopper. Der er i hvert fald
indført "dødsstraf" her i huset for at slå dem ihjel. De snupper alt
det andet småkravl siges der.

Med hensyn til indeklimaet, så har der tidligere været vild
diskussion her i gruppen. Nogle siger at det er fordi der er fugtigt
i huset, andre siger at hvis der er tørt er der ingen edderkopper.
Jeg har desværre ikke "de vises sten", så jeg aner ikke hvad der er
rigtigt af de to hypoteser.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-07-07 19:15

> Med hensyn til indeklimaet, så har der tidligere været vild diskussion her
> i gruppen. Nogle siger at det er fordi der er fugtigt i huset, andre siger
> at hvis der er tørt er der ingen edderkopper.

Vi har edderkopper i brusenichen med jævne mellemrum, hvilket taler for
fugtighed. Beklageligvis har vi også edderkopper i stuen om vinteren, hvor
luftfugtigheden er under 30.
Jeg støvsuger mine edderkopper, fluerne får et passende dask på ryggen og
flyvemyrerne får en håndfuld forbandelser med på vejen (de af dem, der
overlever). Gemmer de sig ordentligt, får de lov til at være.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 18:13

> Vi har edderkopper i brusenichen med jævne mellemrum, hvilket taler for
> fugtighed.

Vi har stort set også kun besøg af dem på badeværelset...

/SWP

Fra : Kåre

Dato : 29-07-07 21:43

> Jeg er faktisk ret glad for mine edderkopper. Der er i hvert fald indført
> "dødsstraf" her i huset for at slå dem ihjel. De snupper alt det andet
> småkravl siges der.

Der er så nogen der foretrækker "det andet småkravl"...

> [...]
> at hvis der er tørt er der ingen edderkopper. Jeg har desværre ikke "de
> vises sten", så jeg aner ikke hvad der er rigtigt af de to hypoteser.

Mit hus er rigeligt stort, hvilket har resulteret i at jeg har et værelse
jeg stort set ikke har betrådt i 2 år..
Det vil sige ekstremt lidt udluftning og ingen støvsugning og anden
rengøring.
Oveni så ligger væreslet et sted i huset hvor fugerne har det rigtig skidt.
Der er altså også fugt i væggene, hvilket kan ses tydeligt på tapetet.
Rummet bruges pt. kun til opmagasinering/roderum, og det er så fyldt man kun
tager det ud man kan nå fra døren
Dvs en masse rod som ikke er gjort rent længe.
Og altså et dårligt indeklime i væsentlig grad.

Jeg har så lige været nødsaget til at gå derind og få ryddet op, da
ombygning andetsteds i huset kræver mere plads til midelrtidig
opmagasinering.

Og mon der var edderkopper?
JEPS!
Så specielt kræsne er de altså ikke!

mvh
Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-07 22:53

> [...]
>Der er altså også fugt i væggene, hvilket kan ses tydeligt på tapetet.

Det lyder lidt som min garage..

>Og mon der var edderkopper?
>JEPS!
>Så specielt kræsne er de altså ikke!

Enig - de elsker også min garage...

De satans kræ...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-07-07 18:13

Brian Søgaard wrote:
> [...]
> Hvorfor?
> Er der nogen der kan forklare hvorfor det er et sundhedstegn?

Mange edderkopper = meget mad....
Glæd dig. De spiser en masse af det småkravl der ellers ville forstyrre dig.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Brian Søgaard

Dato : 29-07-07 11:52

Carsten Finn Rasmussen skrev:
> Mange edderkopper = meget mad....
> Glæd dig. De spiser en masse af det småkravl der ellers ville forstyrre dig.

Hmm mine edderkopper forstyrer mit øje! Hvad jeg ikke ser har jeg ikke
ondt af. En edderkop på 3-4-5cm over mit hoved i soveværelset....så
hellere et par fluer!

Men tak for de forskellige indspark alle sammen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-07-07 12:29

Brian Søgaard wrote:

> Hmm mine edderkopper forstyrer mit øje! Hvad jeg ikke ser har jeg ikke
> ondt af. En edderkop på 3-4-5cm over mit hoved i soveværelset....så
> hellere et par fluer!

Må jeg anbefale denne udmærkede film?
http://www.haushoej.dk/product.asp?product=27176&sub=93&page=1

Filmen sætter tingene lidt i relief :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : CAH

Dato : 01-08-07 22:16

On Jul 28, 2:59 pm, Brian Søgaard <vir...@ikke.dk> wrote:
> [...]
> Hvorfor?
> Er der nogen der kan forklare hvorfor det er et sundhedstegn?

jeg har fået at vide af en VVS mand, at gamle spindelvæv på et loft
kan være et sundhedstegn, men jeg kan ikke huske hvorfor. Jeg tror
måske at det skyldes, at hvis taget er utæt, så river det
spindelvævene i stykker.