Montageskruer - igen
Fra : N. Foldager

Dato : 28-07-07 04:11

Man har tidligere diskuteret forskellige montageskruer her i NG; men
jeg kunne tænke mig at høre, hvad I andre gør (med succes), når I
arbejder i gammelt murværk.

Jeg skal sætte hylder op på en gammel murstensmur. Når jeg rammer
mursten, har jeg intet problem. Jeg borer for med 6 - 6,5 mm og
indsætter en 7,5 mm x 115 mm betonskrue direkte.

Men af og til rammer jeg jo en fure, og visse steder er der
tilsyneladende repareret større områder med mørtel. Dér får skruerne
naturligvis overhovedet ikke fat.

Hvad kan man med held banke/skrue/lime i? Der er jo allerede 6,5+ mm
hul.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Q

Dato : 28-07-07 18:44

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturligvis overhovedet ikke fat.
>
> Hvad kan man med held banke/skrue/lime i? Der er jo allerede 6,5+ mm

Hilti, Fischer etc. sælger flere løsninger:

1: Hilti Klæbemørtel.. Kommer i fugepatron og koster vist omkring en 100-lap
+ moms hos Stark..

2: Fischer laver nogle kemiske murplugs.. Lille glasampul du skubber ind i
hullet, indsæt skrue / bolt, giv den et gok med en hammer så ampullen går i
stykker og limen løber ud..

Begge løsninger hærder på 5-20 minutter og kræver at du renser borestøv ud
af hullet først..

Du skal i et rigtigt byggemarked, altså der hvor håndværkerne handler.. Jeg
har ikke set disse produkter hos Silvan etc.

/peter

Fra : Bent

Dato : 29-07-07 22:01

Du Kan vel nøjes med noget tyndere montageskruer. 5,3 mm kan holde meget -
nok lige så meget som stenene. Hvis du ikke rammer en sten borer du bare
skråt nedad eller til siden. Boret skal kun være 4 mm, så det er let at
bore skråt. Jeg har brugt metoden mange gange og der er ikke faldet noget
ned Skruerne fås i 4,2 - 5,3 og 6 mm i flere længder.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-07 21:59

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev
> Men af og til rammer jeg jo en fure,

Der er et stykke tilspidset, trekantet træliste banket i et for lille hul
sagen. Derefter bores passende for i listen, så den ikke klemmer for
voldsomt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 03-08-07 05:31

Mange tak for svarene.

---

Jeg får pludselig følgende erindring fra min barndom:

Jeg var på hyttetur med de andre ulveunger. Førerne planlagde et
spøgelsesløb til om natten, hvorfor de skulle bruge én, der kunne
levere et ordentligt rædselsskrig til at vække ulveungerne og starte
løbet med.

Jeg blev taget ind til hemmelig prøve og skreg af mine lungers fulde
kraft. Hvorved en hylde i den anden ende af lokalet faldt ned med
bøger, konkylier og det hele.

Jeg blev antaget. Men vil altså gerne undgå lignende fremover.

Venlig hilsen

Niels Foldager