Nogen herinde der har erfaring med "renov~
Fra : Thomas

Dato : 27-07-07 16:24

Hej NG

Er der nogen i dette forum som har fået deres gamle eternittag renset og
malet og som evt. vil dele ud af deres erfaringer?

I mit område er der en del der har fået det gjort og det ser også ret flot
ud. Jeg har overvejet at opsøge nogle af dem, både mht pris men også hvad
de mener om resultatet, men vil nu hellere høre det fra nogle "anonyme"
kilder som fx herinde fra. Hvis folk lige har smidt 20.000 kr eller
whatever ud af vinduet, får man måske et farvet svar, enten at det er skide
godt, eller at håndværkeren var en amatør.

Jeg ved godt at man ikke får et nyt tag, men nu kan jeg ikke lige kravle op
på andres tage og kigge nærmere med en lup, så kommentarer modtages gerne

På forhånd tak

Thomas

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 27-07-07 19:43

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt at man ikke får et nyt tag, men nu kan jeg ikke lige kravle op på
> andres tage og kigge nærmere med en lup, så kommentarer modtages gerne

Hej Thomas

Jeg har den slags tag der hedder "skiffereternit". Det er flade plader på 30x60
centimer som er lappet over hinanden.
Taget er fra 1962, altså den gode gamle med asbest. Så den smuldrer ikke som den nye
type.
For tre år siden fik jeg det renoveret af et proff. firma i Århus. Jeg har 174 kvm.
og det kostede 16.300 inkl.. moms at få taget renset, reparerert og malet. Det var
inkl.. ca. 10 nye plader og enkelte topafdækninger af aluminium.

I dag er taget som da det blev renoveret for tre år siden. Ingen spor af afskallinger
overhovedet. Der er 10 års garanti på maling, 16 år hvis jeg tegner et abonnement på
årlig afrensing (hvilket jeg fravalgte)
Taget er tæt (jeg fravalgte indv. behandling, som skulle gøre det mere tæt), og
generelt er jeg meget tilfreds. Jeg valgte renovering på trods af advarsel fra en
kammerat som desværre var endt op med et utæt tag.

Vi er en seks stykker i vores udstykning som har valgt denne løsning, og vi er alle
meget tilfredse med valget.
Jeg tror at det er vigtigt at det er et ældre tag med stærke tagplader. Jeg tror ikke
at de nye eternitplader kan klare den hårdhændede afrensning.
Yderligere tror jeg at det er vigtigt at du vælger det rigtige firma til jobbet. Der
er efter sigende mange fuskere på markedet.

Håber at du kan bruge ovenstående til noget.

Peter

Fra : Thomas

Dato : 27-07-07 19:49

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jobbet. Der er efter sigende mange fuskere på markedet.
>
> Håber at du kan bruge ovenstående til noget.

hej

Mange tak for dit indlæg. Mit er fra 1977 og den gode gamle asbesttype ;)

Min nabo (vi er 3 rækkehuse) har en tilbygning, så hans er omkring 120 m2 i
grundareal, mener at han havde fået et tilbud på omkring de 20 tusinde. Jeg
har selv 76 i grundareal, det er vel en 80-85 m2 i tag eller noget.
Mit tag ser ud som nyt indvendigt, men slidt og grimt udvendigt, så derfor
har jeg overvejet denne løsning

Glæder mig at høre at resultatet kan blive som "reklamerne" fortæller.......
men så skal man altså bare lige finde den rigtige udøver ;)

Mvh

Thomas, Odense

Fra : Puk Tutein

Dato : 28-07-07 08:45

> Glæder mig at høre at resultatet kan blive som "reklamerne"
> fortæller....... men så skal man altså bare lige finde den rigtige udøver
> ;)

Vi er også meget tilfredse med vores tagrensning og maling. Vores blev
lavet sidste sommer og vores tag er et eternittag fra 1971.

Jeg mener, vi gav lige omkring 23.000 kr for det og det var inklusiv
udskiftning af 2 plader og tætning af tagryggen.
Jeg tror nok de regnede vores tag ud til at være ca. 140 kvm.

Der var noget ventetid på at få det lavet, da der var rigtig mange kunder,
og det skete over 2 omgange. Altså et hold kom ud og rensede taget en dag
og tog så afsted igen. Herefter ventede vi så i ca. 3 uger (tror jeg det
var) på at andet hold kom og malede taget. Ventetiden skyldtes, at malingen
jo kun kan foretages i tørvejr og at renseholdet altså var kommet forud.

En ting du skal være opmærksom på, er at selvom du har et forholdsvis tæt
tag, så vil der muligvis komme vand ind under taget. Når taget renses sker
det med meget højt vandtryk og vi oplevede at der kom lidt gråt beskidt vand
ind på loftet. Vi havde bare loft på den anden side af taget, ingen
undertag og ingen isolering, så det tørrede lynhurtigt væk og vi var på
forhånd advaret om, at der kunne komme lidt vand ind.

I en rækkehusbebyggelse ikke langt herfra fik de også renset tagene (dog for
mange år siden). For dem endte det i en "oversvømmelse" af lofterne med
vandskader på lofter og ødelagte genstande til følge. Mig bekendt blev der
kørt sag, men jeg ved ikke, hvad det endte med.

Mit forslag ville måske være at få en uvildig part til at gennemgå taget,
inden man skriver under på noget og få en vurdering af, om taget kan holde
til behandlingen. Altså om det vil resultere i en masse vand på loftet.
Firmaerne der renser og maler, kommer ud og går taget efter, inden de
renser, men de er jo nok ikke så uvildige.

Mange hilsner
Puk

Fra : Thomas

Dato : 29-07-07 19:17

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> wrote in message
> [...]
> Firmaerne der renser og maler, kommer ud og går taget efter, inden de
> renser, men de er jo nok ikke så uvildige.

Jeg takker

Interessant at høre om, og især om vandgennemtrængningen, men jeg har
heldigvis heller ikke noget undertag, så det vil også tørre hurtigt her

Mvh

Thomas

Fra : Heidi

Dato : 30-07-07 09:53

Thomas wrote:
> Hej NG
>

> Er der nogen i dette forum som har fået deres gamle eternittag renset
> og malet og som evt. vil dele ud af deres erfaringer?

Vi fik det gjort for snart 2 år siden (eternit med asbest fra 1972), og
vi er meget tilfredse. Nu har vi godt nok ikke været oppe og inspicere
taget fornylig, men umiddelbart vil vi mene at det stadig ser ud som da
det lige var blevet malet.
Vi havde 4-5 firmaer ude for at give et tilbud, og vi valgte ikke de
allerbilligste, men heller ikke de dyreste. Vi valgte dem hvor der var
en god kontakt med personerne, og hvor vi fik nogle ting med i prisen,
herunder et par nye tagrygninger og nye taghætter. Jeg mener vi gav
omkring 26.000 for ca. 200 m2.

Vi havde selv ryddet terrasser osv. for ting så de ikke blev sprøjtede
til, men det ville firmaet have gjort for os, hvis ikke vi havde gjort
det selv. Der kom noget vand ind på loftet, men de havde dækket af
deroppe, så jeg har ikke indtryk af at det var det store problem. Og
generelt gjorde de rigtigt pænt rent efter sig (sådan en tagrensning
sviner!)

Firmaet var fra Århus-området, men nu ved jeg jo ikke hvor du bor, så
det kan være det ikke er relevant for dig at vide hvem det var

--
Heidi

Fra : Thomas

Dato : 30-07-07 16:24

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message

> [...]
>
> Firmaet var fra Århus-området, men nu ved jeg jo ikke hvor du bor, så det
> kan være det ikke er relevant for dig at vide hvem det var

Hej

Jeg bor i Odense og håber selvfølgelig på at finde et selskab / få et
selskab der ikke bare er godt, men også vil give lidt rabat, hvis vi bliver
3 i række der er klar på at få det gjort samtidig. Min ene nabo er
klar..............

Jeg synes det er pænest at beholde det originale tag. Skal man gøre det op
i penge pr år, så går det vel lige op , uanset valg af tag ? Hvis jeg
ca skal give 20.000 kr for en renovering der giver mit tag 10-15 år endnu
( i pæn stand, ville sikkert også klare en del år uden renovering) eller
give 40.000 kr for at få lagt en Decra lignende tag ( det fik mine forældre
lagt til den pris for en del år siden) og så holder det i 30 år, så ved jeg
ikke om man økonomisk kan foretrække det ene fremfor det andet. Men
personligt synes jeg at et Decra smidt ovenpå vil skille sig gevaldigt ud
fra alle de andre i området, med eternittage

Mvh

Thomas