Maling af pudset væg
Fra : Thomas

Dato : 24-07-07 18:30

Er nu blevet færdig med at pudse en indvendig murstensvæg således at
murstenene nu er skjult.

Jeg har pudset med en fin sandmørtel og har fået en rigtig fin glat
overfalde. Denne skal nu males men hvordan skal der grundes på et puds
lag og hvordan skal der males.

Venlig Hilsen

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-07 18:43

Thomas wrote:
> Jeg har pudset med en fin sandmørtel og har fået en rigtig fin glat
> overfalde. Denne skal nu males men hvordan skal der grundes på et puds
> lag og hvordan skal der males.

Det skal have noget mikrodispenser, og når det er tørt maler du bare løs.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-07-07 08:16

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> wrote in message
> [...]

> Jeg har pudset med en fin sandmørtel og har fået en rigtig fin glat
> overfalde. Denne skal nu males men hvordan skal der grundes på et puds

Nu skriver du sandmørtel, og ikke sandspartel, så jeg går ud fra at der også
er iblandet cement. Hvis der er det, skal der vist (jeg er ikke sikker) gå
et stykke tid, inden man må overmale muren. Måske andre kan be/afkræfte
dette.

Bjarne K.

Fra : TT

Dato : 26-07-07 13:16

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> [...]
> også er iblandet cement. Hvis der er det, skal der vist (jeg er ikke
> sikker) gå et stykke tid, inden man må overmale muren. Måske andre kan

Det skal være fuldstændigt gennemtørt 14 dage til en måned normalt.

-TT

Fra : CAH

Dato : 26-07-07 18:08

On 24 Jul., 19:30, Thomas <Thomas.Hauga...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har pudset med en fin sandmørtel og har fået en rigtig fin glat
> overfalde. Denne skal nu males men hvordan skal der grundes på et puds

Hvis der er tale om sandspartel - så skal du bare male det og ikke
tænke på noget af det som står her.

Hvis det er mørtel : Uden at være ekspert på nogen måde, så har jeg
hørt at man skal bruge mikrodispenser inden man maler, og at du med
fordel male med silikat maling hvis du ikke vil vente 14 dage på at
væggen er helt tør. Personligt må jeg indrømme at jeg har gjort
følgende, jeg købte en billig maling fra jem og fix, og det føste lag
tynder jeg så op med 10 procent vand (max iflg producentens
oplysninger), den tynde maling har langt nemmere ved at trænge ind i
mørtel der er ujævn, dvs. korn 1 mm og derover, og den følger ikke med
rullen, så at sige maling på mørtel kan godt have en tendens til ikke
at ville binde til mørtlen, derfor mikrodispenseren. Efterfølgende lag
er så bare almindelig maling. Da vi taler indendørs, så skal det jo
bare se pænt ud og blive hængende

Hvis det er helt sindsygt, så vil jeg da gerne høre kritik af mit
snyd...

God arbejdslyst

Fra : TT

Dato : 27-07-07 13:06

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

bare se pænt ud og blive hængende

Hvis det er helt sindsygt, så vil jeg da gerne høre kritik af mit

Hmm. har jo ikke prøvet men de siger (prducenterne) at man ikek må male med
silikatmaling før overfladen er helt tør 1 - 2 år ved nyt murværk (ikke
uger)

Jeg tror nu indvendig kan man male når det ser tørt ud - dvs farven er helt
lys (med mindre der er farve i mørtlen) Hvis man ikke har microdispers, kan
man grunde med tynd maling.

-TT

Fra : Thomas

Dato : 26-07-07 21:10

> [...]
>
> Jeg har pudset med en fin sandmørtel og har fået en rigtig fin glat
> overfalde. Denne skal nu males men hvordan skal der grundes på et puds

Takker for de mange og gode svar og jo det var en sandmørtel. Venter
nu på at det tørrer helt igennem og går så igang med dispenser og
maling, på vej til verdens lækreste stue

Venlig Hilsen

Thomas

Fra : Kasper

Dato : 27-07-07 19:55

Takker for de mange og gode svar og jo det var en sandmørtel. Venter
nu på at det tørrer helt igennem og går så igang med dispenser og
maling, på vej til verdens lækreste stue

Hej

er der ikke stor mulighed for små revner i sådan en væg??

Måske man kunne overveje glasfilt??

Kasper

Fra : CAH

Dato : 27-07-07 15:27

On Jul 27, 2:05 pm, "TT" <trp@(fjern)hajq.dk> wrote:
> [...]
> lys (med mindre der er farve i mørtlen) Hvis man ikke har microdispers, kan

Hej TT

Tak for uddybning, efter min opfattelse er det faktisk bedre at grunde
med tynd maling, særlig når det en lidt ru overflade. Men udendørs
skal man nok ikke springe mikrod over.