Finér skuffeforkanter
Fra : HvB

Dato : 24-07-07 15:20

Hej

Jeg har en gammel kommode som er fineret på skuffernes forkanter. Det bobler
og er i stykker - så jeg har fået den ide at skifte fineren.

jeg har fundet noget mahognifinér i 1,5 mm som skal limes på de svag buede
skuffer. Men det skal også skæres ud, sådan lidt intarsia... agtigt.

Er der nogle der har erfaring og råd og tips?

Først og fremmest til hvordan jeg får det gamle finer helt af (heatgun?) og
dernæst hvilken lim jeg skal bruge til min finér? endelig vil det være rart
hvis der er nogle forslag til hvordan jeg skærer det ud. Jeg forestiller mig
noget med en hobbykniv.

På forhånd tak

Hans

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 24-07-07 15:45

"HvB" <baldrian**@@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der har erfaring og råd og tips?

Det er svært at rådgive on den specifikke opgave når man ikke kan se kommoden. (Har
den buet forkant?)
Hvis du aldig har prøvet den slags arbejde skal du holde det grove værktøj (heatgun
og hobbykniv) langt væk fra din kommode.
Jeg vill nok vælge at bløde den gamle finer op med cellolosefortynder og brække så
meget som muligt af med en sløv kniv. Derefter ville jeg slibe resterne væk med
sandpapir (i hånden, ingen slibemaskine).
Den nye liste skal limes på med kontaktlim. Smør det på begge flader og lad det tørre
(ca. 10 minutter). Når den nye liste er sat på (Du har kun et forsøg), så skær ikke
for tæt på kanten. Hold en kant på ca. 1 mm. som du, når limen er tør, (24 timer)
sliber ned med silbepapir på en pudsekolds.

Ovennævnte burde give et rimeligt resultat, selv for en amatør.

Peter
(Som også er amatør, men laver en del husfild arbejde som hobby)

Fra : HvB

Dato : 24-07-07 15:58

> Det er svært at rådgive on den specifikke opgave når man ikke kan se
> kommoden. (Har den buet forkant?)

Ja, den buer 2,5 cm over ca. 60 cm.

> Hvis du aldig har prøvet den slags arbejde skal du holde det grove værktøj
> (heatgun og hobbykniv) langt væk fra din kommode.

Hobbykniven var nu til at skære den nye finer ud "som puslespil"

> Jeg vill nok vælge at bløde den gamle finer op med cellolosefortynder og
> brække så meget som muligt af med en sløv kniv. Derefter ville jeg slibe
> resterne væk med sandpapir (i hånden, ingen slibemaskine).

God ide med cellulosefortynder

> [...]
> et forsøg), så skær ikke for tæt på kanten. Hold en kant på ca. 1 mm. som
> du, når limen er tør, (24 timer) sliber ned med silbepapir på en

Fin plan! og ja, jeg ved god at det er i "første huk" - jeg vil bare være
sikker på en lim der kan klare
at bue finéren.

> Ovennævnte burde give et rimeligt resultat, selv for en amatør.

Tak for gode råd - og jeg er ganske vidst amatør, men vant til patchwork
(stor præcision) og snedkerarbejder
så jeg har mod på at prøve!

Lige nu er fineren malet "bæ-brun" og jeg vil gerne tilbage til det som der
oprindeligt var lavet, nemlig
en finer, med en "harlekintern" på 5 mm omkring midten i en lidt mørkere
træfarve. Det mørke vil jeg lave
med bejdse af de tynde finerlister. Jeg vil dog nok bejdse før jeg tilskærer
fineren for at undgå at den krummer.

Mvh

Hans

Fra : HvB

Dato : 24-11-07 16:56

> Ja, den buer 2,5 cm over ca. 60 cm.

> God ide med cellulosefortynder

Fik et tip fra en fagmand.

Jeg løftende den gamle finer af med et stemmejern - aldrig sandpapir så
bliver kanterne let runde.

Alm. træliing og præs med en krydfinersplade.

Det gik helt fint og var meget lettere end jeg troede.

HvB