Rødbeder, der er over jorden
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-07-07 20:16

Hej

Mine rødbeder ligger mere eller mindre over jorden. Er det fordi jeg
ikke har sået dem dybt nok eller hvad?

Kan de bruges, selvom de har fået sollys?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Thomas

Dato : 23-07-07 20:24

On 23 Jul., 21:16, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:
> [...]
> Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
> Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Ja det kan fint bruges. Grunden til at de ligger oven på jorden kan
være flere. For det første har vi haft en meget våd sommer og hvis du
i forevejen har en meget leret jord uden nok muld i så kan den være
klasket helt sammen således at de har svært ved at trænge ned. En
anden grund kan være at din jord ikke har været gravet ordentligt.

Hvis du fremover sørger for massere af kompost til din køkkenhave og
ellers får gravet det godt igennem så skulle det ikke gentage sig.

Venlig Hilsen

Thomas

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 23-07-07 21:04

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> klasket helt sammen således at de har svært ved at trænge ned. En
> anden grund kan være at din jord ikke har været gravet ordentligt.

Det tror jeg ikke er rigtigt.
De "lange" rødbeder ligger normalt med det meste af knolden over jorden. Så
der er slet ingen grund til at gøre noget som helst.
Det er altså noget genetisk - heldigvis. Ellers var de da ikke til at hive
op.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-07-07 21:13

"Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> writes:

> "Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det tror jeg ikke er rigtigt.

Jeg synes også min jord var så utrolig godt gravet igennem. Faktisk
var jeg helt bekymret for om den var alt for løs. Og kompost havde den
også fået masser af.

> De "lange" rødbeder ligger normalt med det meste af knolden over jorden. Så
> der er slet ingen grund til at gøre noget som helst.

Det er netop "lange" rødbeder jeg har, så er de nemmere at koge ens
til syltningen.

> Det er altså noget genetisk - heldigvis. Ellers var de da ikke til at hive
> op.

Nej, det kan du egentlig have ret i. :)

Mvh Trine

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 23-07-07 23:05

> Det er netop "lange" rødbeder jeg har, så er de nemmere at koge ens
> til syltningen.

Helt enig.
Vi sår dem ret tæt. Når knoldene er på størrelse med små kartofler, tynder
vi dem. Dem vi hiver op, skyller vi og koger dem møre i olje eller smør på
pande, med rod og blade (!). Det smager pragtfuldt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-07 23:52

"Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi dem. Dem vi hiver op, skyller vi og koger dem møre i olje eller smør på
> pande, med rod og blade (!). Det smager pragtfuldt.

Rå rødbede kan man også spise, noget ala kålrabi, men det ætser
stemmebåndene, og man tisser rødt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-07-07 07:37

On Tue, 24 Jul 2007 00:51:39 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
klip

>Rå rødbede kan man også spise, noget ala kålrabi, men det ætser
>stemmebåndene, og man tisser rødt.

Det gør man også af de kogte. Men kogte rødbeder i småstykker
blandet med rå løg, som salat med lidt olie på, evt. et drys
koriander, uhm uhm
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-07 21:39

On Mon, 23 Jul 2007 22:04:20 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<33@gvdnet.invalid> wrote:

> [...]
>der er slet ingen grund til at gøre noget som helst.
>Det er altså noget genetisk - heldigvis. Ellers var de da ikke til at hive

Andre typer af roer har jo også ret meget af deres knolde over jorden.
Selv de runde rødbeder har ca. lige så meget over jorden som under.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/