Tvungen Naturgas - nybyggeri
Fra : SB

Dato : 20-07-07 19:58

Hejsa

Vi skal til at bygge hus og der er selvfølgelig tilslutningspligt til
naturgas, medmindre man isolerer sig op i energiklasse 2 (250.00 -
300.000 ekstra!). Vi havde ellers tænkt på jordvarme, men
"Energimafiaen" har gjort det ganske urentabelt.

Men, hvis nu vi installere et naturgasfyr som vi skal, men ikke bruger
det - hvad er så den årlige udgift på det? Man betaler vel en eller
anden tilslutningsafgift - blot for at være koblet på?

Ved godt det virker lidt molboagtigt at installere naturgassen uden at
bruge det som primær opvarmning, men jeg er stor fan af jordvarme og
tænker da klart på energipriserne i fremtiden!

//Søren

Fra : Max

Dato : 20-07-07 21:16

Hej Søren

> Ved godt det virker lidt molboagtigt at installere naturgassen uden at
> bruge det som primær opvarmning, men jeg er stor fan af jordvarme og
> tænker da klart på energipriserne i fremtiden!

Hvorfor i alverden bygger du så et sted med naturgaspligt ?

--
Mvh Max

Fra : SB

Dato : 20-07-07 22:27

Max skrev:
> Hej Søren

> Hvorfor i alverden bygger du så et sted med naturgaspligt ?

Det ligger i en kommunal udstykning - og i det område vi gerne vil bo.
Vil ikke "helt ud på landet"

//Søren

Fra : Max

Dato : 21-07-07 22:30

Hej Søren

> Det ligger i en kommunal udstykning - og i det område vi gerne vil bo.
> Vil ikke "helt ud på landet"

Så må du jo give afkald på en af tingene.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 22-07-07 02:02

> Hej Søren

> Så må du jo give afkald på en af tingene.
>
> --

Hvad med at svare på det manden spørger om eller starte en
ny tråd med dine holdninger !

Fra : Max

Dato : 22-07-07 08:22

Hej Jørgen

> Hvad med at svare på det manden spørger om eller starte en
> ny tråd med dine holdninger !

Hvad med at du passede dit og jeg passede mit ?

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 20-07-07 22:33

SB skrev:

> jeg er stor fan af jordvarme

Hvorfor er du det?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : SB

Dato : 20-07-07 22:45

Ivar skrev:

> Hvorfor er du det?
>

> Ivar Magnusson

Det er godt for miljøet - og min pengepung

På sigt kunne det give "gratis" varme, da vi ville have forberedt til
solcelleanlæg...

//Søren

Fra : Ivar

Dato : 20-07-07 23:10

SB skrev:

> Det er godt for miljøet

Er du sikker på det? Du skal medregne virkningsgraden for elværket.
Jeg ved ikke hvad virkningsgraden er i dag, men for et rent elværk
var den tidligere ca. 33%. Hvis jordvarme anlægget giver 3 gange
så meget varme i forhold til elforbrug, er nul og niks til miljøet.
Talene er måske lidt anderledes, men miljøgevinsten er minimal, hvis
den overhovedet findes.

> - og min pengepung

Er du sikker? Har du lavet en ordentlig beregning?

> På sigt kunne det give "gratis" varme, da vi ville have forberedt til
> solcelleanlæg...

Problemet med solvarme er at det kun findes de tider af året hvor
man har begrænset brug for varme. Du kan forøvrigt også kombinere
naturgas med solvarme.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : SB

Dato : 21-07-07 08:50

Ivar skrev:

> [...]
> så meget varme i forhold til elforbrug, er nul og niks til miljøet.
> Talene er måske lidt anderledes, men miljøgevinsten er minimal, hvis

I dag leveres noget el til DK da heldigvis fra møller. Min plan er, at
om en årrække når solcellepaneler bliver billigere, (eksperterne siger
6-7 år) at opsætte sådan nogle. Når man overproducerer strøm, må man
levere til det fælles elnet, og når det er mørkt trækker man strømmen
"tilbage", til samme pris som man fik da man leverede den. Selvfølgelig
kun op til den mængde man selv har leveret.

Det vil da give en lille miljøfordel!

> Er du sikker? Har du lavet en ordentlig beregning?

Nej! Men hvis jeg tænker lidt langsigtet, tror jeg energipriserne vil
stige. Et umiddelbart overslag, siger at vi sparer ca. 10.000 på varmen,
men skal bruge 4-6.000 ekstra på strøm!

> Problemet med solvarme er at det kun findes de tider af året hvor
> man har begrænset brug for varme. Du kan forøvrigt også kombinere
> naturgas med solvarme.

Den tanke har også strejfet mig. Har ladet mig fortælle at sådan et
anlæg kan levere ca. 70% af en hustands brugsvand.

//Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-07-07 20:18

> Er du sikker? Har du lavet en ordentlig beregning?

Det har jeg, og det kan godt betale sig - faktisk er det en god forretning
selv med de tårnhøje investeringsomkostninger. Tvangstilslutning til
naturgas ødelægger dog regnskabet.

Mvh Maria

Fra : Lars

Dato : 20-07-07 23:05

SB skrev:
> [...]
> 300.000 ekstra!). Vi havde ellers tænkt på jordvarme, men
> "Energimafiaen" har gjort det ganske urentabelt.

Energiklasse handler jo om energiforbrug, så hvis du har nok "gratis"
alternativ energi kan du kompensere for isoleringskravene.

> Men, hvis nu vi installere et naturgasfyr som vi skal, men ikke bruger
> det - hvad er så den årlige udgift på det? Man betaler vel en eller
> anden tilslutningsafgift - blot for at være koblet på?

Det kommer an på leverandøren - det "administrative" mindsteforbrug (som
du jo lige så godt kan bruge, f.eks. til komfur) varierer fra område til
område. Så du må spørge dit områdes leverandør.

> Ved godt det virker lidt molboagtigt at installere naturgassen uden at
> bruge det som primær opvarmning, men jeg er stor fan af jordvarme og
> tænker da klart på energipriserne i fremtiden!

Jeg ville nok hive den store lommeregner frem og regne lidt på, hvad
forrentningen af sådan et anlæg er, når du nu alligevel skal betale for
et vist naturgasforbrug samt installation af naturgas.

Mit (lægmands-) gæt er, at går nok en del år før der er økonomisk fidus
i at have et ekstra opvarmningsanlæg (levetid godt 20 år) til
85.000-100.000 kr. kørende selv om det i princippet giver gratis varme
(der skal stadig en del el til at drive det).

Lars

Fra : Holst

Dato : 21-07-07 07:25

SB wrote:

> Men, hvis nu vi installere et naturgasfyr som vi skal, men ikke bruger
> det - hvad er så den årlige udgift på det? Man betaler vel en eller
> anden tilslutningsafgift - blot for at være koblet på?

Prøv at ring til naturgasselskabet.

Fra : Flemming

Dato : 21-07-07 23:13

SB wrote:

> [...]
> det - hvad er så den årlige udgift på det? Man betaler vel en eller
> anden tilslutningsafgift - blot for at være koblet på?

Jeg mener faktisk ikke engang du skal have fyret, men blot være tilsluttet.

Mvh. Flemming

Fra : Michael Lund Milo

Dato : 26-07-07 16:02

"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener faktisk ikke engang du skal have fyret, men blot være
> tilsluttet.

Det er jeg ikke sikker på. Vi fik bygget vores hus sidste år, og pludselig
fandt vi ud af af DONG ville have ca. 12.000,- i tilslutningsafgift hvis vi
blev tilsluttet efter 1. april 2006. VVS manden fortalte mig at så snart der
var forbrug på installationen var vi tilsluttet, så hvis han kunne nå at
lave installationen færdig og trykprøve inden 1. april var det ikke et
problem. Han nåede det omkring den 26. marts

Måske opfatter selskabet det som om tilslutning er foretaget, så snart der
har været forbrug. Derudover er dersomandre skriver sandsynligviset
minimumsforbrug, som der alligevel skal betales for, så det kan man lige så
godt udnytte. Det er jo i princippet "gratis" varme, da prisen ikke ændrer
sig om man bruger det eller ej.

Mvh.

Michael Lund Milo

Fra : Kåre

Dato : 22-07-07 11:19

"SB" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge det som primær opvarmning, men jeg er stor fan af jordvarme og
> tænker da klart på energipriserne i fremtiden!

Nu ved jeg ikke hvordan det er der hvor du bor, men hos mit gas selskab
(midt-nord) skal jeg minimum aftage 300 m3 om året.
Jeg har pillefyr udover gasfyret, så jeg bruger bare gassen til sommerbrug,
og ellers til nødbrug om vinteren hvis jeg er løbet tør for piller en dag
hvor jeg ikke gider hente flere...

Men prøv at ringe til gasselskabet og spørg om hvad du er forpligtet til.

mvh
Kåre

Fra : Lene Sørensen

Dato : 22-07-07 20:53

> [...]
> naturgas, medmindre man isolerer sig op i energiklasse 2 (250.00 - 300.000
> ekstra!). Vi havde ellers tænkt på jordvarme, men "Energimafiaen" har

Er der ikke noget med, at det ikke er alle steder man kan få lov at lave et
jordvarme anlæg, der skal jo graves mange meter kabel ned. Kender nogle der
købte en grund på 2000m2 de kunne ikke få lov, kender andre der bor uden
naboer tæt på, de har lige fået lavet jordvarme anlæg, så måske værd at
undersøge om i kan få lov, der hvor i skal bygge.

Vi har en kombination af Oliefyr og solfangeranlæg, vi bruger ikke 1000L
olie om året, og man får altså også glæde af anlægget om vinteren, hvis
ellers solen titter frem

VH Lene

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-07-07 18:00

SB wrote:
> [...]
> 300.000 ekstra!). Vi havde ellers tænkt på jordvarme, men
> "Energimafiaen" har gjort det ganske urentabelt.

Er det muligt at få underkendt den tilslutningspligt ved en retsinstans?
Det er jo det samme som hvis man var forpligtet til dyr El-varme.
Jeg kunne forstå tilslutningspligten til fjernvarme hvis der var
fjernvarme i området men det er der jo ikke.

Den ekstra isolering tjener sig før eller siden ind og sikkert førend du
aner hvis energipriserne bliver ved med at stige. Et grovestimat siger
20 år. Had kan du forrente den ekstra iaolering til?

/Lars

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-07-07 14:36

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote in message
> [...]
> Jeg kunne forstå tilslutningspligten til fjernvarme hvis der var
> fjernvarme i området men det er der jo ikke.

Grunden til at tvinge folk til naturgas er den samme som at tvinge folk til
fjernvarme. Hvis det skal være rentabelt at etablere skal man sikre at alle
i et område er med. Jeg tror derfor ikke det er muligt at slippe ud af
kniben med mindre man køber grund et andet sted...

Keller