Effektivt økologisk middel mod dræbersnegl~
Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-07 11:30

Min svigermor har afsindigt mange dræbersnegle i sin have. Så mange, at man
ved aftentide slet ikke kan færdes i haven uden at træde på dem. Hun har
store tætbevoksede bede med bunddække, hvor sneglene holder til i
dagtimerne, men sidst på eftermiddagen kryber de frem og besætter hele
haven. Hun går så rundt og indsamler dem med en tang og opsamler dem i en
spand. Men det er selvsagt et meget omstændigt arbejde og hun får på den
måde kun fat på en meget lille brøkdel af sneglene.

I går lavede jeg et forsøg: (Tak til Preben Riis Sørensen)

Jeg tog nogle skiver rugbrød, som jeg lagde på plænen udfor bedene. Det
viste sig at være et særdeles effektivt lokkemiddel. Sneglene valfatede mod
brødskiverne og efter en times tid var der mellem 30 og 50 snegle på hver
skive brød. Så nu går jagten ind! Planen er, at omkranse bedene med
brødskiver og simpelthen "høste" sneglene. På den måde undgås det også at
sneglene kommer helt ud på plænen, de tiltrækkes af brødskiverne og bliver
der til de indsamles og aflives. Der kan anslået ligge 200 skiver brød rundt
om bedene. Hvis hver skive brød gennemsnitligt tillokker 40 snegle vil man
altså på omkring en time kunne indsamle 8000 snegle! Og det med en minimal
arbejdsindsats og aldeles økologisk. Hvis proceduren foretages 2 gange på
samme aften giver det 16000 snegle. Processen vil vi fortsætte med, til vi
er sneglene kvit.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-07 12:06

> [...]
> det 16000 snegle. Processen vil vi fortsætte med, til vi er sneglene kvit.

Jeg tror godt nok det er en meget matematisk opstilling Men hvis det
virker bare nogenlunde som du skriver, så er det jo en rigtig god måde at få
nedbragt antallet af snegle på. Jeg tror dog ikke det vil udrydde dem. Der
er sikkert også mange på nabo grunden. Men jeg så en opfinder fra Fyn har
udviklet en såkaldt saltrende, som ikke bliver tømt for salt når det
regner... det var et godt supplement.
Den sneglegift man kan købe i Tysklnad er iøvrigt langt mere effektiv end
den danske - og til halv pris. Men det er ihvertfald ikke økologisk!

Lader du os vide, hvordan projektet skrider frem?

Mvh Tommy

Fra : Holst

Dato : 20-07-07 12:15

TBJ wrote:

> [...]
> nedbragt antallet af snegle på. Jeg tror dog ikke det vil udrydde dem. Der

Hvis han på en aften har fået indsamlet 16.000 snegle, så er der
givetvis heller ikke nogen tilbage på nabogrunden.

Men er den lovlig at anvende i Danmark?

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-07 12:23

> Hvis han på en aften har fået indsamlet 16.000 snegle, så er der givetvis
> heller ikke nogen tilbage på nabogrunden.

Det skal du ikke være sikker på. Omfanget af plagen kan være overordentligt
stort. Det dokumenteres f.eks i denne case, som tilfældigvis er fra vores
egn af landet:

http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/Dyrearter/Iberisk/Bekaempelse/Case_Story.htm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Holst

Dato : 20-07-07 12:45

Martin Bak wrote:

> [...]
> stort. Det dokumenteres f.eks i denne case, som tilfældigvis er fra vores

Det er godt nok mange. Men trods alt på et helt år. Det giver dem
mulighed for at komme frem langvejsfra.

Sneglene vil simpelthen være nødt til at udvikle ben for at kunne komme
hurtigt nok hen til grunden, hvis han skal formå at indsamle 16.000 på
én aften.

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-07 13:01

> [...]
>
> Sneglene vil simpelthen være nødt til at udvikle ben for at kunne komme
> hurtigt nok hen til grunden, hvis han skal formå at indsamle 16.000 på én

Jeg tiltror dem da lidt af hvert

Sagen er, at de allerede befinder sig på grunden. De bor ganske hyggeligt
under det bunddække som er i alle hendes store bede. En indsamling på normal
vis uden lokkemad er derfor ikke god, idet den overvejende del af sneglende
stadig er i bedene og indsamlingen kun kan foregå på plænen, hvor sneglene
begiver sig ud sidst på eftermiddagen og først på aftenen. Det er en
langsommelig, besværlig og ineffektiv metode. Min "høst-metode" vil
effektivisere indsamlingen med mange hundrede %. Om vi kommer op på så stort
et antal som regnestykket gør muligt ved jeg ikke. Men det vigtigste er jo
også at slippe af med bæsterne.
Jeg skal prøve at vurdere hvor stor høsten bliver.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Holst

Dato : 20-07-07 13:24

Martin Bak wrote:

> [...]
> også at slippe af med bæsterne.
> Jeg skal prøve at vurdere hvor stor høsten bliver.

Hvis de kan tælle til 50.000 på Bornholm, kan I vel også.

Men bunddække er vel også et ganske fortrinligt tilholds- og ynglested
for sneglene. Vil man dem til livs, vil det vel være en fordel at fjerne
dette bunddække.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-07-07 15:37

On Fri, 20 Jul 2007 14:23:56 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Men bunddække er vel også et ganske fortrinligt tilholds- og ynglested
>for sneglene. Vil man dem til livs, vil det vel være en fordel at fjerne
>dette bunddække.

Man får en ret kedelig have hvis man skal til at fjerne alt det som
sneglene kan gemme sig i.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-07-07 19:25

> Man får en ret kedelig have hvis man skal til at fjerne alt det som
> sneglene kan gemme sig i.

Ja, det vil jeg da nok sige.
Jeg har vel "høstet" 5000-6000 i min bette have i år - er nabo til et grønt
område og
Men jeg ser flere og flere tudser og frøer i mine bunddækkeplanter og færre
og færre små snegle, så det går vel den rigtige vej.
Fangstmetode: Nogle bøtter med en opløsning af gær og sukker i vand, da
ølfælderne efterhånden blev lidt for dyre.
Suppleret af noget Sneglefri, men det andet er billigere og mere effektivt.
Nogle af sneglene kravler selv derop, andre bliver hjulpet ved aftenstide.

Men jeg må indrømme, at den aften, jeg så en dræbersnegl i vindues-falsen...
da røg de øverste 50 cm af den brogetbladede benved nedenunder!

Hilsen Inger

Fra : Danny Nielsen

Dato : 21-07-07 15:16

On 21 Jul., 14:47, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Dræbersnegle foretrækker faktisk anderledes solid kost. Hundelorte og døde
> dyr kaster de sig glubske over, -ligesom altså rugbrød (og svampe iøvrigt).
> Men de er så godt som altædende, så hvis der mangler deres foretrukne ret på
> menukortet, så vælger de det næstlækreste osv. Så at dine snegle ikke spiser
> dine planter kan bare skyldes, at de kan finde føde nok i noget de synes
> bedre om.
> For at stille en nogenlunde sikker indentifikation på dine snegle, kan du
> [...]

jeg har forsøgt med sneglenøglen, men den spørger vist om antallet af
snegle pr m2, og der kan sneglene i min have ikke følge med. Der er
for få, selv om jeg synes at der er mange.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-07-07 19:40

Danny Nielsen wrote:

> jeg har forsøgt med sneglenøglen, men den spørger vist om antallet af
> snegle pr m2, og der kan sneglene i min have ikke følge med. Der er
> for få, selv om jeg synes at der er mange.

Prøv at lægge lidt squash ud i haven det elsker de lømler
Før vi startede en køkkenhave op med et bed med squash havde vi stort set
nul snegle
Efter to år med squash er haven tæt besat
Jeg har opgivet køkkenbedet indtil bedre tider

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henning

Dato : 21-07-07 19:49

On Sat, 21 Jul 2007 20:39:39 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>nul snegle
>Efter to år med squash er haven tæt besat
>Jeg har opgivet køkkenbedet indtil bedre tider

Hm, det må kunne overføres til mange andre ting? Et par af vores
bekendte havde ingen dræbersnegle for tre år siden. Nu har de fået en
datter og samtidig er haven fyldt med snegle...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-07-07 21:58

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev>
> Hm, det må kunne overføres til mange andre ting? Et par af vores
> bekendte havde ingen dræbersnegle for tre år siden. Nu har de fået en
> datter og samtidig er haven fyldt med snegle...

Hmmm, ja eller drikker ti bajere i rap. Begynder at blive svimmel. Tager en
sodavand og bliver læsterligt fuld. Konklusion: Sodavand skal man holde sig
langt fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-07 22:01

In news:b7l4a3tnbdhdsjsi1gtntbk6cvuj6u6sds@4ax.com,
Henning <no.mail@all.invalid> typed:

> Hm, det må kunne overføres til mange andre ting? Et par af vores
> bekendte havde ingen dræbersnegle for tre år siden. Nu har de fået
> en datter og samtidig er haven fyldt med snegle...

LOL Så kunne det være at de i stedet for at få flere børn
foreløbig, skulle anskaffe en flok moskusænder. Jeg har lige læst,
at de er vilde med at spise dræbersnegle.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-07-07 23:26

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev:

> LOL Så kunne det være at de i stedet for at få flere børn
>foreløbig, skulle anskaffe en flok moskusænder. Jeg har lige
læst,
>at de er vilde med at spise dræbersnegle.

Well, pindsvin er lige så gode - og dem kan man faktisk købe sig
til. 2 pindgrise og en hyggelig hule, og efter en uge har man
ingen snegle.

JIB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-07-07 23:00

Henning wrote:

> Hm, det må kunne overføres til mange andre ting? Et par af vores
> bekendte havde ingen dræbersnegle for tre år siden. Nu har de fået en
> datter og samtidig er haven fyldt med snegle...

Jeg håber ikke at de spiser af datteren på samme måde som de squash blev
molestreret
Det ville være en styg oplevelse :(

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jacob

Dato : 20-07-07 14:02

> [...]

> Hvis proceduren foretages 2 gange på samme aften giver det 16000 snegle.
> Processen vil vi fortsætte med, til vi er sneglene kvit.

Tak for tippet! Jeg vil selv prøve det i aften.

Mvh Jacob

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-07 21:43

"Jacob" <Jacob@[nospam]goatstorm.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for tippet! Jeg vil selv prøve det i aften.

Seneste nyt fra svigermor have: I aften har hu for første gang kunne gå i
sin have uden at træde i snegle over det hele. Metoden virker. Hun kan
genbruge brødskiverne, idet hun skraber sneglene af ( det ville jeg dog nok
ikke selv gøre)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Linde

Dato : 21-07-07 00:21

> [...]
> sin have uden at træde i snegle over det hele. Metoden virker. Hun kan
> genbruge brødskiverne, idet hun skraber sneglene af ( det ville jeg dog

Hvor stor var høsten så pr skive?

Mvh
Linde

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-07-07 16:30

Martin Bak skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvis proceduren
> foretages 2 gange på samme aften giver det 16000 snegle.
> Processen vil vi fortsætte med, til vi er sneglene kvit.

Den virker sikkert OK - men tiltrækker sikkert snegle fra hele
kvarteret, så I ikke bliver dem kvit alligevel

Jeg ved ikke om det er indbildning, men jeg synes, at jo flere
man fjerner, jo flere nye kommer til.

Men metoden er da ikke så tosset - en lignende metode bruges i
akvarier - man sætter en underkop ned på bunden med et par skiver
kartoffel og slukker lyset - hvis man så et par timer senere
tager underkoppen med kartoffelskiverne op, så har der samlet sig
en masse snegle til guffegilde - lige til at smide ud sammen med
kartoffelskiverne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-07 19:06

In news:f7q2r9$1bie$1@newsbin.cybercity.dk,
Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> typed:
> [...]
> foretages 2 gange på samme aften giver det 16000 snegle. Processen
> vil vi fortsætte med, til vi er sneglene kvit.

Det lyder da som en rigtig god og effektiv metode, men husk nu at I
ikke skal komme salt på dem som nogle gør, det er en langsom og
pinefuld død. Spilkogende vand dræber dem øjeblikkeligt. Der er jo
ikke nogen grund til sadisme selvom det er skadedyr.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-07-07 01:56

Tove Krieger wrote:

> [...]
> pinefuld død. Spilkogende vand dræber dem øjeblikkeligt. Der er jo
> ikke nogen grund til sadisme selvom det er skadedyr.

nej hvor er det synd for den lille snegl...
go'morgen...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 26-07-07 18:53

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
Der er jo

> nej hvor er det synd for den lille snegl...
> go'morgen...

det er da mere synd for den sadist, der kun kan finde en stakkels snegl at
udføre sine lyster på
og så er de skide svære at binde til sengestolperne, de slimede bæster.

Jens

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 21-07-07 00:33

On Jul 20, 8:25 pm, "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDE...@hotmail.com>
wrote:

> Jeg har vel "høstet" 5000-6000 i min bette have i år - er nabo til et grønt
> område og

Det lyder næsten som om, det ville kunne betale sig for dig at
investere i et sneglehegn.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Danny Nielsen

Dato : 21-07-07 09:28

On 21 Jul., 01:32, edelv...@gmail.com wrote:

> Det lyder næsten som om, det ville kunne betale sig for dig at
> investere i et sneglehegn.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

hej

[...]

mvh Danny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-07 13:26

Fra : Martin Bak

Dato : 21-07-07 13:48

> [...]
bedre om.
For at stille en nogenlunde sikker indentifikation på dine snegle, kan du
http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/Dyrearter/Iberisk/Sneglenoegle/

Martin

Martin

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-07-07 23:11

> Hundelorte og døde dyr kaster de sig glubske over, -

Det er vel fordi de æder døde dræbersnegle, at de har fået det dumme navn.

Ser man iberiske skovsnegle i færd med at æde andre iberiske skovsnegles
afsjælede legemer, vil man som oftest se dem i selskab med almindelige
agersnegle og hussnegle. De har ikke noget at lade hinanden høre

Men muligvis har de iberiske en veludviklet lugtesans. Da jeg i år (vi har
lige fået dem) startede med at slå dem ihjel, lod jeg ligene ligge på
jorden. I løbet af kort tid indfandt andre iberiske sig (ofte tilsyneladende
fra naboen) for at mæske sig.
Nu graver jeg de døde ned (bare i et lille hul), klapper jorden til og så
synes tilstrømningen ikke så stærk.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-07-07 13:39

> [...]
> minimal arbejdsindsats og aldeles økologisk. Hvis proceduren foretages 2
> gange på samme aften giver det 16000 snegle. Processen vil vi fortsætte

Hvor er jeg dog glad for 'vores' pindsvin

--
mvh Uffe

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-07 13:48

In news:46a1fe53$0$25399$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Uffe Bærentsen <leitiFJERNES@hotmail.com> typed:

> Hvor er jeg dog glad for 'vores' pindsvin

Hvis man læser sidste afsnit i denne artikel, er der vist delte
meninger om hvorvidt pindsvinene bryder sig om spise dræbersneglene:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7645866.html

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-07-07 15:26

> [...]
>
> Hvis man læser sidste afsnit i denne artikel, er der vist delte meninger
> om hvorvidt pindsvinene bryder sig om spise dræbersneglene:

Jeg kan kun sige at vi har pindsvin, men få eller ingen snegle.
Når jeg går tur i nabolaget, kan jeg se masser af snegle ved andre.
Om der er sammenhæng mellem pindsvin og snegle?
Jeg tror det selv, ud fra hvad jeg ser

--
mvh Uffe

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-07 15:41

In news:46a21769$0$25435$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
> Når jeg går tur i nabolaget, kan jeg se masser af snegle ved
> andre.
> Om der er sammenhæng mellem pindsvin og snegle?

Det er da også højst sandsynligt at det hænger sådan sammen. Vi har
hverken pindsvin eller dræbersnegle, så jeg har ikke så meget at
sammenligne med. Vi har dog en del andre snegle i haven (altså dem
med hus på ryggen) Jeg elsker forøvrigt pindsvin. Det er nogle
søde små fyre.

Fra : Armand

Dato : 23-07-07 22:33

> [...]
> har ikke så meget at sammenligne med. Vi har dog en del andre snegle i
> haven (altså dem med hus på ryggen) Jeg elsker forøvrigt pindsvin.
En biolog i TV forleden brugte effektivt vinbjergsnegle til bekæmpelse: De
guffer vellystent af dræbersneglenes æg og han havde en god sans for hvor
sneglene havde lagt æg og placerede så blot et par af hans, ca. 100
nummererede, Vinbjergsnegle på stedet!
Frøer, til de tidlige/unge snegle der alligevel blev udklækket og pindsvin
til de lidt større var step 2 & 3 i háns kombinationsbekæmpelse!

--
Armand.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-07-07 23:28

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:

> [...]
>gennemsnitligt tillokker 40 snegle vil man
>altså på omkring en time kunne
>indsamle 8000 snegle! Og det med en minimal

Det lyder godt. Det er 5,8 mio snegle om året, eller knap 300
mio på et helt liv. Gå til den!

JIB

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-07-07 22:50

"Jørn Ibsen (slet 8UPJ1)" <j.ibsen@8UPJ1iteration.dk> skrev i en
meddelelse news:11850572360.3098446172989@dtext.news.tele.dk
> Det lyder godt. Det er 5,8 mio snegle om året, eller knap 300
> mio på et helt liv. Gå til den!

Så er det jo lige før det er en truet dyreart