akrylfuger revner/krakelerer
Fra : Jens Johansen

Dato : 19-07-07 19:12

Mine fuger i vinduerne ser ret trælse ud. (det er grå akryl fuger)
De krakelerer og smuldre, til trods for de kun er ca. 7 år gamle.

Hvis jeg skal fuge det om, hvad er så bedst at gøre?
- Hvordan får jeg bedst de gamle fuger ud?
- Jeg har set der findes noget til at opløse fugemasse, men er det
effektivt? eller er det bedre at kradse dem ud?
- Kan jeg reparere fugerne, ved at ligge et lag uden på de gamle?

- Hvilken fugemasse skal man bruge som holder i mange år? (Silikone/akryl
eller noget helt tredje)
- Hvad med fugebånd?

Bruger man samme fugetype i bund og top af vinduet? måske lyder det lidt
dumt, men jeg synes på et tidspunkt at have hørt noget om forskellig
fugetype i top/bund.

Og til sidst vil jeg høre om projektet er dumt at forsøge sig med som "gør
det selv"?
Jeg er rimelig omhyggelig og har kun 2 tommelfingre men er ikke erfaren
ud i "fuge-kunsten"

Fugerne ligger mellem vinduerne som er Maghoni og murværket

Vh. Jens

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 20-07-07 01:03

"Jens Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:469fa944$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> - Hvordan får jeg bedst de gamle fuger ud?
> - Jeg har set der findes noget til at opløse fugemasse, men er det effektivt? eller er

Glem alt om kemiske genveje - du kan kun fjerne det mekanisk.

> - Kan jeg reparere fugerne, ved at ligge et lag uden på de gamle?

Det vil jeg ikke mene er noget problem, hvis ellers fugerne kun har
kosmetisk revner og overfladefejl.
Afhængig af forholdene kan du måske nøjes med at påføre så tyndt
et lag, at det kun er ujævnhederne der udfyldes. Ved at påføre et
tyndt lag kan du med en pensel og vand udglatte en acrylfuge til
ingenting om nødvendigt. Det vil så dog nok kræve at fugen males,
men de fleste maler vist også en acrylfuge - jeg gør i hvert fald.
Har du mahogni til den ene side og blank facademur til den anden
er det spørgsmålet om ovennævnte vil være en acceptabel løsning
rent udseendemæssigt, da det måske kan være lidt uhensigtsmæssigt
at skulle male fugen så.

Lad være med at købe de billige, som er kommet frem gennem årene
i konkurrencens hellige navn. De er elendige og kun beregnet til
udfyldning i lukkede rum. Det er med acrylmasse som med så meget
andet, du får hvad du betaler for.

De anerkendte fabrikater har som regel min. en god fugemasse og
nogle også en dårlig - i hvert fald til dit formål.

> - Hvilken fugemasse skal man bruge som holder i mange år? (Silikone/akryl eller noget
> helt tredje)

Akrylmasse i god kvalitet bruges normalt, men der er vel ikke noget i vejen
for at bruge en byggesilicone eller lign.
Fosroc bla. laver gode fugemasser :
http://www.fosroc.com/menuContentDisplay.aspx?ExpandItem=203&Item_ID=209&CatVisible=1&Menu_ID=2&set=one

eller Dana
http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/fugemasser/

ovenst. er bare 2 eks.

> Bruger man samme fugetype i bund og top af vinduet? måske lyder det lidt dumt, men jeg
> synes på et tidspunkt at have hørt noget om forskellig fugetype i top/bund.

Det har jeg aldrig hørt om, men generelt er det udvendig man kan bruge
fugebånd.

> Og til sidst vil jeg høre om projektet er dumt at forsøge sig med som "gør det selv"?
> Jeg er rimelig omhyggelig og har kun 2 tommelfingre men er ikke erfaren ud i
> "fuge-kunsten"

Det kræver øvelse at fuge pænt og ikke mindst godt værktøj, men du kunne
jo selv lave forarbejdet, så koster det faktisk ikke meget pr. m at få et
fugefirma til at lave resten.

Fra : Jens Johansen

Dato : 20-07-07 19:29

"Jørgen Andersen" <joergen_ilse@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse

Hej Jørgen

Tak for hjælpen, jeg vil i første omgang forsøge mig med rep. af det
kosmetiske, som du foreslår.

Vh. Jens