Flise lægning
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-07-07 19:32

Hej.

Jeg skal, for første gang, til at lægge fliser.

Der er tale om de alm. herregårdsfliser.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg starter osv. Vi har en eksisterende
terresse hvorfra der går en lille sti (med sving) ned til et havehus. Foran
havehuset skal der ligge en cirkelformet terresse.

Jeg går ud fra, at det nemmeste er, at starte fra den terresse vi har i
forvejen, og arbejde ned ad stien til den anden terresse? Konen vil dog
gerne have at den cirkelformede terresse foran havehuset bliver lavet som en
lille cirkel i midten, og derefter med "stråler" ud mod kanten af cirklen.
Men hvordan dælen gør jeg lige det med firkantede sten?

Håber nogen forstår min lidt håbløse forklaring og at nogen måske kender
et sted på nettet med en begyndervejlledning eller lign.?

Mvh

Jasper

--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-07 21:22

On Wed, 18 Jul 2007 20:31:41 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

>Jeg skal, for første gang, til at lægge fliser.
>
>Der er tale om de alm. herregårdsfliser.

Det er også de sjoveste at lægge
Ikke som de 100 m2 gamle fortovsfliser jeg gerne vil have lagt .... :-/

> [...]
>lille cirkel i midten, og derefter med "stråler" ud mod kanten af cirklen.
>Men hvordan dælen gør jeg lige det med firkantede sten?

Det er nu ikke så svært at lave noget rundt med de sten, men forbered
dig på en hel masse tilskæring.
Jeg ville nok også starte med at lave den runde terasse først, og så
bagefter lave stien der forbinder de to. Men dog sørge for at have
nogenlunde styr på hvordan stien skal laves for at se ordenltig ud.

>Håber nogen forstår min lidt håbløse forklaring og at nogen måske kender
>et sted på nettet med en begyndervejlledning eller lign.?

http://www.klitgaards-brolaegning.dk/inspiration/ kan du i hvert fald
se en del billeder af hvordan det kan laves - rundt, bugtende osv.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 19-07-07 09:36

Hej Jasper

I kataloget på sidste side, er der meget kort, hvordan man opbygger
underlaget for stenene.
http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/Belaegning_nye/IBF_Belaegning.pdf

I dette katalog er der en læggevejledning for cirkler. Du skal blandt andet
bruge cirkelsten til de inderste cirkler.
http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/Belaegning_nye/ibf_sf_holmegaard.pdf

Især det sidste katalog har jeg brugt meget.

Jeg tror også det bliver pænest med at lave terassen først og så lave stien
derned til. Så får du kun tilskæring på stien.

Mvh
Mads K