Alabast figurer
Fra : Preben Andersen

Dato : 18-07-07 18:24

Hvor kan man købe alabastfigurer i Danmark? Gerne lidt større, græske
figurer, op til 1-1,5 meter høje.

--
Venlig hilsen
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-07 21:16

On Wed, 18 Jul 2007 19:24:10 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Hvor kan man købe alabastfigurer i Danmark? Gerne lidt større, græske
>figurer, op til 1-1,5 meter høje.

Jeg er ikke sikker på hvad alabast-figurer er, men er det noget ala det
som http://www.lahema.dk/ laver?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-07-07 08:10

> Jeg er ikke sikker på hvad alabast-figurer er, men er det noget ala
> det
> som http://www.lahema.dk/ laver?

Det ser ud som om det firma bruger marmorgranulat /-pulver til støbning.
Alabast er kalciumkarbonat, en blød stenart, som kan bruges til at skære
figurer i. http://da.wikipedia.org/wiki/Alabast

mvh/Preben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-07-07 18:24

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev >
> Jeg er ikke sikker på hvad alabast-figurer er, men er det noget ala det
> som http://www.lahema.dk/ laver?

Alabast skulle være en gipssten, og alabast er også brugt om en
gips(kvalitet).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-07-07 11:15

In news:469e4cb9$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Preben Andersen <pranSLETDETTE@privat.dk> typed:
> Hvor kan man købe alabastfigurer i Danmark? Gerne lidt større,
> græske figurer, op til 1-1,5 meter høje.

Du kan da prøve hos forskellige antikvitetshandlere. Jeg tror dog
kun at figurer af alabast findes i meget mindre størrelser end det
du ønsker. Det er et sjældent (og dyrt) materiale.

Jeg har selv et fuglebad på sokkel og en kattefigur at formstøbt
(knust) marmor. Det egner sig ikke til at stå i haven i årevis, da
det bliver mørkt og grimt. Det er umuligt at rense, så det vil jeg
ikke anbefale. Havefigurer i formstøbt beton tror jeg holder længere
pæne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats