Træbeskyttelse på terrasse
Fra : bil.til.salg@gmail.c~

Dato : 16-07-07 16:56

Hej NG

Sidste år byggede jeg en høj terrasse af trykimprægneret fyrretræ.
Hvornår bør den træbeskyttes, og hvilken type træbeskyttelse vil I
anbefale?

På forhånd tak

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 18:39

bil.til.salg@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Sidste år byggede jeg en høj terrasse af trykimprægneret fyrretræ.
> Hvornår bør den træbeskyttes, og hvilken type træbeskyttelse vil I

så hurtigt som muligt.. gori 88 - en velkendt gammel klassiker...
start evt. med en grunder...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-07 19:43

Rasmus M. Jensen wrote:

> så hurtigt som muligt.. gori 88 - en velkendt gammel klassiker...
> start evt. med en grunder...

Gori 88 er bare noget dyrt, opreklameret møg desværre. Køb noget med mere
olie i.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 21:09

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Gori 88 er bare noget dyrt, opreklameret møg desværre. Køb noget med
> mere olie i.

LOL... er vi ude i noget religion her?
et produkt der har været på markedet i 25-30 år eller mere skulle altså være
elendigt? vrøvl...

Fra : Leonard

Dato : 16-07-07 21:29

On Mon, 16 Jul 2007 22:09:17 +0200, Rasmus M. Jensen wrote:

> LOL... er vi ude i noget religion her?
> et produkt der har været på markedet i 25-30 år eller mere skulle altså være
> elendigt? vrøvl...

Der findes da masser af eksempler på produkter, der har været på
markedet i rigtigt mange år, og er førende indenfor området, men det er
da absolut ikke det samme som, at det er det bedste til prisen.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 21:44

Leonard wrote:

> Der findes da masser af eksempler på produkter, der har været på
> markedet i rigtigt mange år, og er førende indenfor området, men det
> er da absolut ikke det samme som, at det er det bedste til prisen.

det gør det vel stadig ikke til noget "opreklameret møg"???

Fra : Leonard

Dato : 17-07-07 07:47

On Mon, 16 Jul 2007 22:44:22 +0200, Rasmus M. Jensen wrote:

> det gør det vel stadig ikke til noget "opreklameret møg"???

Jo, da det kun er p.gr.a. reklamerne, at det sælger så godt. Hvis det
ikke var opreklameret ville det bedste produkt til prisen være det mest
solgte.

Fra : Max

Dato : 16-07-07 20:36

Hej

> Hvornår bør den træbeskyttes, og hvilken type træbeskyttelse vil I
> anbefale?

Nu, giv den en gang Demidek, så behøver du ikke tænke på det
de næste 10-15 år.

--
Mvh Max

Fra : Mads

Dato : 16-07-07 21:19

On Mon, 16 Jul 2007 08:56:05 -0700, bil.til.salg@gmail.com wrote:

>Hej NG
>
>Sidste år byggede jeg en høj terrasse af trykimprægneret fyrretræ.
>Hvornår bør den træbeskyttes, og hvilken type træbeskyttelse vil I
>anbefale?

Den bør have træbeskyttelse snarest muligt.

Og jeg ville anvende en oliebaseret fra Træ Nord
http://www.trae-nord.dk/
Selv foretrækker jeg en olie-lazur som er gennemsigtig,
så man stadig kan se træets årer, men det er jo et
spørgsmål om smag.

Jeg har brugt Træ Nord's produkter i mange år og
mit træværk er stadig flot.

( og så er det billigt ifht. f.eks. Gori )

mvh Mads

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 21:43

Mads wrote:

> [...]
>
> Jeg har brugt Træ Nord's produkter i mange år og
> mit træværk er stadig flot.
>
> ( og så er det billigt ifht. f.eks. Gori )

kan det godt være det er billigt, men i følge deres eget produktblad:
"Der stilles større krav til vedligeholdelse, når man anvender transparente
produkter til behandling af sit træværk. Disse produkter har, i forhold til
de heldækkende produkter, en tynd film, som gør det vanskeligere at
vedligeholde. Derfor skal man påregne, at overfladen kræver afvaskning 1 - 2
gange årligt. Dertil benyttes et middel, f.eks. TRÆ-NORD Universalrens, der
dræber og fjerner overfladebegroning.

Hvis træet er nedbrudt behandles det derefter med TRÆ-NORD Trægrunder
og 1 - 2 gange OLIE-LAZUR.

Overholder man ikke disse vedligeholdelses terminer, vil der altid
være en øget risiko for, at overfladebegroning sætter sig og dermed giver
anledning til svampeangreb og misfarvning af træet, som efterfølgende kan
være meget vanskeligt at fjerne. Det er derfor en generel misforståelse, at
en behandling med tynde produkter holder i længere perioder uden
vedligeholdelse, med bliver træværket med jævne mellemrum afvasket og
vedligeholdt, står det til gengæld meget smukt.

"

så kræver det da en del mere arbejde end med Gori 88...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-07-07 22:08

Rasmus M. Jensen wrote:

> kan det godt være det er billigt, men i følge deres eget produktblad:
> "Der stilles større krav til vedligeholdelse, når man anvender
> transparente produkter til behandling af sit træværk.

Det gælder alle transparente midler

> så kræver det da en del mere arbejde end med Gori 88...

Heldækkende eller?

Fra dyrup.dk:
"Transparent træbeskyttelse har pigment, men skjuler ikke træet helt.
Åretegningen træder frem. Vækst af mug og skimmel i overfladen hæmmes.
Vælger man transparent træbeskyttelse, må man vedligeholde forholdsvis
hyppigt, typisk med 1-4 års mellemrum."

Endvidere under dækkende træbeskyttelse:
"Uanset valg af træbeskyttelsetype skal man altid kigge sit træværk grundigt
efter en gang om året og fjerne snavs, alger og skimmel samt udbedre evt.
skader."

Jeg kan ikke se den store forskel?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 22:26

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> "Uanset valg af træbeskyttelsetype skal man altid kigge sit træværk
> grundigt efter en gang om året og fjerne snavs, alger og skimmel samt

jeg gentager gerne fra det produkt som Mads henviste til:
"Derfor skal man påregne, at overfladen kræver afvaskning 1 - 2
gange årligt."

kan du stadig ikke se den store forskel?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-07-07 22:45

Rasmus M. Jensen wrote:

> jeg gentager gerne fra det produkt som Mads henviste til:
> "Derfor skal man påregne, at overfladen kræver afvaskning 1 - 2
> gange årligt."
>
> kan du stadig ikke se den store forskel?

Hmm hvordan vil du fjerne snavs, alger og skimmel (som Dyrup anbefaler) uden
at foretage en afvaskning?
Nej jeg kan faktisk ikke se den store forskel

Er det afvaskning 1-2 gange årligt versus fjerne snavs, alger og skimmel en
gang årligt du mener udgør den store forskel?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 00:12

Peter Lykkegaard wrote:

> Er det afvaskning 1-2 gange årligt versus fjerne snavs, alger og
> skimmel en gang årligt du mener udgør den store forskel?

korrekt...
men du mener måske ikke der er den store forskel på 2 afvaskninger pr. år og
så 1 afvaskning pr. 4. år?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-07 06:00

Rasmus M. Jensen wrote:

> men du mener måske ikke der er den store forskel på 2 afvaskninger
> pr. år og så 1 afvaskning pr. 4. år?

Hvor læser du afvaskning per 4 år?
Begge producenter anbefaler afvaskning mindst 1 gang årligt ved brug af
transperant træbeskyttelse

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 06:25

Peter Lykkegaard wrote:

> Hvor læser du afvaskning per 4 år?
> Begge producenter anbefaler afvaskning mindst 1 gang årligt ved brug
> af transperant træbeskyttelse
>
> - Peter

LOL
citat fra dit indlæg d. 16-07-07 kl. 23:08:
[...]

gentager: "typisk med 1-4 års mellemrum."

Fra : Leonard

Dato : 17-07-07 07:53

On Tue, 17 Jul 2007 07:24:34 +0200, Rasmus M. Jensen wrote:

> gentager: "typisk med 1-4 års mellemrum."

Mon ikke det ser pænest ud, hvis der bliver rengjort hver 2. uge?
Uanset hvilket produkt, der smøres på, kommer der jo snavs alt efter
omgivelserne, så det interval kan alligevel ikke bruges til noget i
praksis.
Spørgsmålet er hvor ofte der skal genbehandles og det afhænger igen af
hvordan den direkte påvirkning er fra sol, vind og regn.

Fra : marlene

Dato : 16-07-07 23:02

<bil.til.salg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

< synes du skal væk fra de nedenstående ideer om hel og halvdækkende
produkter, de duer kun på rækværk og div. sider.
der er slid på et terrassegulv, det ser herrens ud.

synes du skal igang med en terrasseolie, den er klar, mener du kan få den en
smule farvet,
og jo den skal have hver anden år, men det er rasende nemt at anvende.
maleren

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 00:17

marlene wrote:

> < synes du skal væk fra de nedenstående ideer om hel og halvdækkende
> produkter, de duer kun på rækværk og div. sider.
> der er slid på et terrassegulv, det ser herrens ud.

enig ja... det var også rækværk og sider jeg tænkte på da jeg skrev
tidligere...

> synes du skal igang med en terrasseolie, den er klar, mener du kan få
> den en smule farvet,
> og jo den skal have hver anden år, men det er rasende nemt at anvende.

bør man ikke også bruge en grunder først på gulvet eller?

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 08:56

Rasmus M. Jensen wrote:

> bør man ikke også bruge en grunder først på gulvet eller?

Hvad skal grunderen gøre godt for?

Giv det linolie med fungicid. Det er bedst og billigst.

Stig Bang-Mortensen

Fra : marlene

Dato : 17-07-07 18:36

> Hvad skal grunderen gøre godt for?
>
> Giv det linolie med fungicid. Det er bedst og billigst.
> --

grunder behøves ikke ved oliebehandling

linolie er noget skidt, hvor der let kan overdoseres, detklistre og tørre
meget langsomt.
er lagene for tykke igennem gentagen beh. skaller det.

alm. olie trækker ned i træet, og brænder af med tiden, ofte over et par år.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 19:39

marlene wrote:

> grunder behøves ikke ved oliebehandling
>
> linolie er noget skidt, hvor der let kan overdoseres, detklistre og
> tørre meget langsomt.

24 timer hvis det er påført ordentligt

> alm. olie trækker ned i træet, og brænder af med tiden, ofte over et
> par år.

Du tager fejl. Det er opløsningsmidlet i Gori der trænger ned i træet.
Bagefter fordamper det og gør ingen nytte. 70% af Gori fordamper i den fri
luft.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 22:18

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Du tager fejl. Det er opløsningsmidlet i Gori der trænger ned i træet.
> Bagefter fordamper det og gør ingen nytte. 70% af Gori fordamper i
> den fri luft.

tørstoffet fordamper da ikke... det er terpentinen der fordamper...

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 07:28

Rasmus M. Jensen wrote:

> tørstoffet fordamper da ikke... det er terpentinen der fordamper...

Det er rigtigt. Der er kun 30% tørstof i Gori mod 100 i linolie. Hvis du
regner på det er linolie så også billigere.

Stig Bang-Mortensen

Fra : .J.S...

Dato : 18-07-07 17:07

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> wrote in message

> Det er rigtigt. Der er kun 30% tørstof i Gori mod 100 i linolie. Hvis du
> regner på det er linolie så også billigere.

Hvad er det som holder olien flydende hvis det hele er tørstof ??

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 19:48

..J.S... wrote:
> "Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> wrote in message

> Hvad er det som holder olien flydende hvis det hele er tørstof ??

Godt spørgsmål. Det gør olien selv. Tørstoffet opstår når linolien går i
kemisk forbindelse med luften (det er den samme reaktion der kan få det til
at selvantænde). I realiteten udvider det sig og slutresultatet er 120%
tørstof.

Stig Bang-Mortensen

Fra : marlene

Dato : 17-07-07 22:34

> [...]

> Mvh
>
> Stig Bang-Mortensen
>
>Det lader til at du har meget imod gori, der er altså andre produkter på
jeg har brugt gori´s terasseolie, som er ret fed, med godt resultat,
jeg har også brugt B&J den virker også fornuftig
pt. anvender jeg nordsjös udeolie, den klager jeg heller ikke over

venligst maleren

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 17-07-07 11:42

Rasmus M. Jensen" wrote:

> [...]
> Åretegningen træder frem. Vækst af mug og skimmel i overfladen hæmmes.
> Vælger man transparent træbeskyttelse, må man vedligeholde forholdsvis

Ja, det er korrekt citeret
Mon ikke der menes vedligehold/efterbehandling med et nyt lag træ
beskyttelse?

> gentager: "typisk med 1-4 års mellemrum."

Det bliver ikke mere rigtigt af at gentage udsagnet

Dyrup skriver klart på deres side:

"Uanset valg af træbeskyttelsetype skal man altid kigge sit træværk
grundigt
efter en gang om året og fjerne snavs, snavs, alger og skimmel samt
udbedre evt. skader."

Det kan jeg stadig ikke få til at afvaskning kan vente 4 år
Du får lige hele smørren så trænger det måske bedre ind?

"Hvor ofte skal udvendigt træ behandles?

Det afhænger af, hvilken type træbeskyttelse man vælger og hvilken
klimapåvirkning, overfladen udsættes for. Der findes forskellige typer
af træbeskyttelsesmidler til overfladebehandling. De kan være olie-
eller vandbaserede, og de kan være dækkende i forskellig grad.

[...]

Dækkende træbeskyttelse indeholder mere pigment end transparent
træbeskyttelse. Der dannes mere 'overflade' på træet, som derfor
beskyttes i længere tid, typisk helt op til 10 år afhængig af
træbeskyttelsestype og klimapåvirkninger. Træets åretegning skjules,
men selve træstrukturen bevares. Også her hæmmes vækst af mug og
skimmel i overfladen. Uanset valg af træbeskyttelsetype skal man altid
kigge sit træværk grundigt efter en gang om året og fjerne snavs,
alger og skimmel samt udbedre evt. skader."

http://www.dyrup.dk/servlet/Satellite?cid=1112093157344&pagename=Internet%2FPage%2FGenericPageNL&c=Page

----

Til inspiration kan nævnes kulturarvstyrelsen pjecer vedr materialvalg
til udvendig træbeskyttelse
http://www.kulturarv.dk/tjenester/publikationer/emneopdelt/bygninger/byggeblade/11_overfladebehandling/07_udvendigt_traevaerk/index.jsp

Det bedst egnede træbeskyttelsesmidler er:
a) linoliemaling
b) lim- og temperafarver

I bunden finder du halvdækkende (vandig træbeskyttelse og
terpentintræbeskyttelse) hvor den terpetinbaserede er den dårligste

Længere nede i artiklen finder en beskrivelse af de forskellige midler
til behandling af udvendigt træværk
Læg specielt mærke til de produkter der _ikke_ kan anbefales

Hvis du stadig hælder til Gori efter gennemlæsningen så er du i det
mindste klar over konsekvenserne :)

- Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 15:20

plykkegaard@gmail.com wrote:

[SNIP]
en religionslektion i linolie...

jeg trækker mig ud af denne diskussion - jeg kan jo se at alle linolie
fanatikerne holder til her i gruppen...
men alle de mange træhuse der står rundt omkring med mørke fugt/svampe
skader skal vi måske ikke høre noget om?
det er jo alle blevet behandlet med linoliemaling...

nu har jeg søgt på google groups og i 116 poster hvor gori 88 er der kun i 2
indlæg omtalt negativt...(af linolie fanatikere)...
hovedparten af indlæggene skriver at de er meget tilfredse og vil anbefale
gori 88...

prøv at lav samme søgning på linolie og di vil se hvor mange der har
problemer med skidtet...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 16:07

Rasmus M. Jensen wrote:
> [...]
> anbefale gori 88...
>
> prøv at lav samme søgning på linolie og di vil se hvor mange der har

Du må jo selv om hvad du smører dit træværk ind i. Der er bare lavet
temmelig mange øvelser der viser at linolie er Gori og andet overlegent.
Forskellen på linolie og Gori er at Gori kun indeholder 30% linolie mens
linolie indeholder nær 100%. Religionskrige handler om tro. Jeg tror ikke
linolie er bedre, jeg ved at linolie er bedre.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 22:29

Stig Bang-Mortensen wrote:

> [...]
> 30% linolie mens linolie indeholder nær 100%. Religionskrige handler
> om tro. Jeg tror ikke linolie er bedre, jeg ved at linolie er bedre.

hvad så med de mange linolie behandlede træhuse der står med store skimmel
plamager?

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 07:23

Rasmus M. Jensen wrote:

> hvad så med de mange linolie behandlede træhuse der står med store
> skimmel plamager?

Da man genopfandt linolien for 10-15 år siden troede alle at man havde
fundet de vises sten. I dag ved man at der skal svampedræber i. Jeg har selv
måtte ommale fordi der kom skimmelsvamp. Nu er der ingen problemer.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-07-07 18:39

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Da man genopfandt linolien for 10-15 år siden troede alle at man havde
> fundet de vises sten.

Det kan også skyldes at linolien er fejlbehandlet fra producentens side
Rå ubehandlet linolie er en lækkerbidsken for skimmelsvamp

Det Rasmus har henvist til omhandler linolieprodukter fra Wolfs
http://www.wolfs.dk/

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 19:46

Peter Lykkegaard wrote:

> Det kan også skyldes at linolien er fejlbehandlet fra producentens
> side Rå ubehandlet linolie er en lækkerbidsken for skimmelsvamp

For 10 år siden solgte en kendt farvehandel i København koldpresset linolie
som svaret på alt (jeg har stadig anvisningsbladene et sted). Jeg fik malet
en del vinduer som efterfølgende blev sorte i løbet af 2 år. Efterfølgende
skete der en voldsom produktudvikling så nu er der forskel på linoliefarve
udendørs og indendørs

> Det Rasmus har henvist til omhandler linolieprodukter fra Wolfs
> http://www.wolfs.dk/

Wolf har jeg mistænkt for at komme lugtfri petroleum i linoliefarven. Den er
let at stryge på, men dufter "sjovt" lige når dåsen er åbnet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-07 21:32

Rasmus M. Jensen wrote:

> en religionslektion i linolie...

Det er blot kulturarvsstyrelsens anbefalinger vedr overfladebehandling af
bevaringsværdige bygninger

> [...]
> kun i 2 indlæg omtalt negativt...(af linolie fanatikere)...
> hovedparten af indlæggene skriver at de er meget tilfredse og vil

Hmm, en søgning på web efter "Gori 88" giver 577 hits i alt - ikke meget
Hvordan er Gori egentlig repræsenteret i udlandet i forhold til de store
udenlandske koncerner som fx Dulux?

Anyway hvis jeg skulle vælge mellem usenet og Teknologisk Institut som
informationskanal så ville usenet ikke være mit første valg

Facts om linolie og linoliemaling
http://www.teknologisk.dk/byggeri/1962,2

> prøv at lav samme søgning på linolie og di vil se hvor mange der har
> problemer med skidtet...

En søgning på
"linolie udendørs træværk" giver 12 hits
"linolie træbeskyttelse" giver 100 hits
På den sidste søgning gik jeg fire sider frem uden at finde noget relevant
mht problemer med linolie
Har du en søgning der dur?

Jeg kan forstå at du ikke har læst pjecen på kulturarv.dk?
Den forklarer ellers ret dybgående hvordan man skal gribe behandling af
udendørs træværk an - hvis man vel at mærke har noget træværk der gerne
skulle bevares i en længere årrække

Bryder dig ikke om at bruge maling baseret på linolie så står det dig frit
for at bruge tempera- eller limfarve
Disse typer giver næsten samme beskyttelse som linoliemaling men stadig
bedre beskyttelse end Gori giver
Svensk slamfarve (limfarve) kan bruges udendørs på uhøvlet træ og har en
holdbarhed på 10-15 år ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 22:38

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> meget Hvordan er Gori egentlig repræsenteret i udlandet i forhold til
> de store udenlandske koncerner som fx Dulux?

jeg søgte kun på google groups - "Gori 88" og sprog = dansk
hvordan produktet er repræsenteret i udlandet er vel ret ligegyldigt i den
her sammenhæng...
det giver f.eks ikke meget mening at behandle med gori 88 i syd spaninen...
tror du?

> [...]
> "linolie udendørs træværk" giver 12 hits
> "linolie træbeskyttelse" giver 100 hits
> På den sidste søgning gik jeg fire sider frem uden at finde noget

har ikke lige søgt specifikt - da jeg i forvejen har læst en del steder om
folk med problemer med deres linoliebehandlede huse...
bl.a. på www.handyman.dk er der mange med problemer...

> [...]
> stadig bedre beskyttelse end Gori giver
> Svensk slamfarve (limfarve) kan bruges udendørs på uhøvlet træ og har

artiklen virker meget "farvet" og har mange "statements" uden egentlige
beviser...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-07 23:15

Rasmus M. Jensen wrote:

> det giver f.eks ikke meget mening at behandle med gori 88 i syd
> spaninen... tror du?

Hvad med de nordiske lande, England, Australien - dvs sammelignelige lande
Hvis Gori er så fantastisk synes det underligt at det ikke er mere udbredt?

> artiklen virker meget "farvet" og har mange "statements" uden
> egentlige beviser...

Jeg vil formode at kulturarvstyrelsen har deres bagland i orden

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-07-07 22:13

Peter Lykkegaard wrote:

> Hvad med de nordiske lande, England, Australien - dvs sammelignelige
> lande Hvis Gori er så fantastisk synes det underligt at det ikke er
> mere udbredt?
nææ... det er et dansk produkt...
hvis rugbrød er så fantastisk er det så ikke underligt at det ikke er mere
udbredt?
i de nævnte lande har de sikkert deres egen gori...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-07-07 22:45

Rasmus M. Jensen wrote:

> nææ... det er et dansk produkt...

Der er mange danske produkter der er eksportvare

> hvis rugbrød er så fantastisk er det så ikke underligt at det ikke er
> mere udbredt?

Man bruger rugmel når man laver svensk slamfarve ...

Men ellers er rye bread udbredt i det meste af Europa og Rusland og
pumpernickel (en tysk variant af rugbrød) sælges i USA
Jeg kan nævne at brødtyper lavet af rugmel er mere populært end hvidt brød i
Finland

> i de nævnte lande har de sikkert deres egen gori...

Sjovt du nævner der er et par udenlandske producenter af maling der leverer
til det meste af verden

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : marlene

Dato : 17-07-07 22:40

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre beskyttelse end Gori giver
> Svensk slamfarve (limfarve) kan bruges udendørs på uhøvlet træ og har en

der er vist noget jeg er gået glip af i min sammenlagte 6 årige uddannelse
som malersvend/mester,
i min lærdom er limfarve en udmærket valg til indendørs ikke berørte og
tørre emner,
det er afsmittende og tåler dårlig afvaskning, f.eks efter børne-
fedtfingre,
godt jeg snart går igang med yderligere videreudd. som restaureringsmaler,
for der er åbenbart noget jeg ikke fik lært som maletekniker,

malene

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-07 22:57

marlene wrote:

> der er vist noget jeg er gået glip af i min sammenlagte 6 årige
> uddannelse som malersvend/mester,

Tjek lige de røde træhuse i Sverige :)
http://www.farvemageren.dk/falurod.htm

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 17-07-07 23:07

Hej Peter

> Tjek lige de røde træhuse i Sverige :)

Som ville rådne op i det danske klima :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-07 23:22

Max wrote:
> Hej Peter

> Som ville rådne op i det danske klima :)

Sydsverige får mere vand fra oven end Danmark

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 18-07-07 00:01

Hej Peter

> Sydsverige får mere vand fra oven end Danmark

Det er ikke et spørgsmål om regnmængde der
gør at vi bygger huse af sten i danmark.

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-07-07 00:32

Max wrote:

> Det er ikke et spørgsmål om regnmængde der
> gør at vi bygger huse af sten i danmark.

Tømmer har været relativt dyrt i Danmark og desuden har det være forbudt at
bruge bærende trækonstruktioner i boliger med mere end to etager siden
starten af 1900 tallet - bygningsreglementet er ændret
http://www.trae.dk/index.asp?page=/TemaKampagne/Tema.asp%3FTemaID%3D10%26MenuID%3D

Der bliver bygget flere træhuse i dag end nogensinde
Ca 25% af nybyggede parcelhuse bliver udført i træ (forventet antal i 2003)

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 08:46

marlene wrote:
> [...]
> og tørre emner,
> det er afsmittende og tåler dårlig afvaskning, f.eks efter børne-

Limfarve smitter ikke af hvis forholdet mellem farve og binder er rigtigt,
men børnefingre er ikke godt.

> godt jeg snart går igang med yderligere videreudd. som
> restaureringsmaler, for der er åbenbart noget jeg ikke fik lært som
> maletekniker,

God fornøjelse. Det er et spændende område. Se
http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=190

Stig Bang-Mortensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-07-07 23:22

> Det er blot kulturarvsstyrelsens anbefalinger vedr overfladebehandling af
> bevaringsværdige bygninger

Uden at vide en bønne om maling, (selvom jeg bor i træhus) så bruger jeg
oftest et heldækkende mærke i den farve jeg nu lige vil have.
Jeg har brugt 3 forskellige mærker, inkl linolie og jeg bemærker at på
sydsiden skal alle mærker males hvert andet år. Og der kommer alger på
nordsiden på alle produkter.
Det eneste sted der aldrig er noget ballade er på min skur, det er fra 66'
og har været "dyppet" i noget giftigt fra den tid, det stinker langt væk af
et tjæreprodukt.

Men for at komme tilbage til kulturarvstyrelsen, kan de så tænkes at de
spekulerer i hvad div. bygninger har været behandlet med fra starten af
???????

Jeg tænker også, at det er jo ikke uden grund at man nu bruger
grundingsolie, endelukningsgrunder og hvad der nu lige finder på.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:00

Leon Hulstroem wrote:

> Jeg tænker også, at det er jo ikke uden grund at man nu bruger
> grundingsolie, endelukningsgrunder og hvad der nu lige finder på.

Jeg tror at "hvad de nu lige finder på" er tæt på sagens kerne. Alkydmaling
blev opfundet fordi lønningerne steg og linoliemaling blev for langsomt.
Alkydmaling er det samme som linoliemaling bare bremset med opløsningsmidler
et stykke henne i hærdeprocessen. Malernes hjerner skrumpede og man opfandt
vandbaserede malinger. Det gik galt da man begyndte at komme ting i olien
for at holde den letflydendemest af hensyn til påføringshastighed og
tørretid. Heldækkende malinger er ofte ensbetydende med et (forholdsvist)
tyk lag.

Stig Bang-Mortensen

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 19-07-07 09:22

Rasmus M. Jensen" wrote:

> tørstoffet fordamper da ikke... det er terpentinen der fordamper...

Mjahh det er opløsningsmidlerne der fordamper
Gori kan indeholde op til 80% opløsningsmidler

Ved fordampningen trækkes træets egne naturlige olier med ud
I stedet for at øge olieindholdet i træet sænkes det og træet tørrer
hurtigere ud

- Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-07-07 10:17

> [...]
>
> Ved fordampningen trækkes træets egne naturlige olier med ud
> I stedet for at øge olieindholdet i træet sænkes det og træet tørrer

det er da noget sludder... i følge dyrups mærkeblad for gori 88 står der:
Tørstofindhold Standard: 35,6 - 53,3 W/W%. Baser: 46,0 - 55,4 W/W%.

så vil du have at en del af tørstoffet er opløsningsmidler eller?

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 10:59

Rasmus M. Jensen wrote:

> det er da noget sludder... i følge dyrups mærkeblad for gori 88 står
> der: Tørstofindhold Standard: 35,6 - 53,3 W/W%. Baser: 46,0 - 55,4
> W/W%.

Det er stadig lavt sammenlignet med linolie. Som jeg læser det du skriver er
der indtil 53,3 % tørstof i en stadard Gori.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-07-07 22:47

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Det er stadig lavt sammenlignet med linolie. Som jeg læser det du
> skriver er der indtil 53,3 % tørstof i en stadard Gori.

ja men så er der så meget andet godt i...
og under alle omstændigheder så syns jeg bare vi skal forholde os til de
rigtige tal og ikke postulater...
det kan da godt være at der findes gori produkter der _kan_ indeholde op til
80 % opløsningsmidler, men nu var det altså Gori 88 jeg anbefalede!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-07-07 21:39

Rasmus M. Jensen wrote:

> det er da noget sludder...

Næh

> i følge dyrups mærkeblad for gori 88 står der: Tørstofindhold Standard:
> 35,6 - 53,3 W/W%. Baser: 46,0 - 55,4 W/W%.

Jeg skrev Gori ...

Fx
Gori 99 extreme har 28 - 32% tørstof
Gori Spray har 17% tørstof
Gori 2in1 har 16% tørstof
Gori 44+ har ca 17% tørstof

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-07-07 22:45

Peter Lykkegaard wrote:

> Næh

> Jeg skrev Gori ...
>
> Fx
> Gori 99 extreme har 28 - 32% tørstof
> Gori Spray har 17% tørstof
> Gori 2in1 har 16% tørstof
> Gori 44+ har ca 17% tørstof
>
> - Peter

ja.. men dikussionen må antages at handle om Gori 88, da det var det produkt
jeg foreslog, ikke alle mulige andre Gori'er, og det som alle i "frelste"
opponerede i mod... det er vel fuldstændig ligegyldigt hvor meget tørstof
der er i produkter der ikke er skrevet noget om her i tråden før eller som
ingen har anbefalet...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-07-07 23:19

Rasmus M. Jensen wrote:

> ja.. men dikussionen må antages at handle om Gori 88

Tråde har det med at udvikle sig
Stig har skrevet om Gori generelt i flere omgange

Hvis ikke træet er blevet trykimprægneret så er behandling med Gori 88 ikke
nok
Dyrup skriver at træet så skal grundes med Gori 22
For Gori 22 er tørstoffet nede på 6-10%
Du kan jo regne tørstofindholdet ud for en behandling med Gori 22 + Gori 88

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-07-07 08:25

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> For Gori 22 er tørstoffet nede på 6-10%
> Du kan jo regne tørstofindholdet ud for en behandling med Gori 22 +

prøv at læs det allerførste indlæg igen...
hvis og hvis og hvis...
i det her tilfælde vil en behandling med gori 88 være nok... er vi enige??

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-07 07:05

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> hvor meget tørstof der er i produkter der ikke er skrevet noget om
> her i tråden før eller som ingen har anbefalet...

"Frelste" må retfærdigvis siges at kunne vende begge veje. Der er dem der
hælder til linolie og dem der hælder til Gori 88.

Stig Bang-Mortensen

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 19-07-07 09:24

Leon Hulstroem wrote:

> Jeg tænker også, at det er jo ikke uden grund at man nu bruger
> grundingsolie, endelukningsgrunder og hvad der nu lige finder på.

Det er for at kompensere for den moderne malings dårlige egenskaber

- Peter

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 19-07-07 13:01

mr_nob wrote:

> Hvad er det som holder olien flydende hvis det hele er tørstof ??

Linolie adskiller sig fra andre olier og malinger ved, at det optages
og går i kemisk forbindelse med træet. Når det iltes under hærdningen,
udvider det sig.
Det betyder at træ, der er behandlet med linolie gennem mange år,
bliver helt hårdt og meget modstandsdygtigt. Selv træ, der er blevet
blødt af at have været opfugtet, kan reddes med linolie.

- Peter

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 20-07-07 10:56

Rasmus M. Jensen wrote:
> i det her tilfælde vil en behandling med gori 88 være nok... er vi enige??

Jow da - hvis vi er enige om at behandlingen med Gori 88 er for syns
skyld og ikke for at beskytte træet mod nedbrydning

- Peter

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-07-07 11:23

plykkegaard@gmail.com wrote:

> Jow da - hvis vi er enige om at behandlingen med Gori 88 er for syns
> skyld og ikke for at beskytte træet mod nedbrydning
>
> - Peter

du quote-fucker mit indlæg..!
oprindeligt spørges der til behandling af - ja nu kommer det -
TRYKIMPRENERET træ....
du skriver - citat:
"Hvis ikke træet er blevet trykimprægneret så er behandling med Gori 88 ikke
nok"

her er der altså tale om trykimpreneret træ... altså må man udfra
ovenstående antage at behandling med Gori 88 er nok...

og så lige for at kommentere din kommentar ang. forbehandling - så hæver du
da kun tørstoffet hvis du først grunder med gori 22 og dernæst maler med
gori 88... så hvad skulle problemet være??
6 - 10 % + 35 - 53 % = 41 - 63 %

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-07-07 20:02

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> hæver du da kun tørstoffet hvis du først grunder med gori 22 og
> dernæst maler med gori 88... så hvad skulle problemet være??

Dvs maler jeg tre gange med linoliemaling så har jeg 360% tørstof?
Interessant :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!