Slibe døre - for langsomt med rystepudser?
Fra : Morten

Dato : 15-07-07 18:08

Hej

Jeg har nogen døre som jeg skal have lakeret, og det involdvere jo en del
slibe arbejde. Jeg har prøvet med een enkelt dør før, hvor jeg brugte en
280w rystepudser. Jeg syntes dog at det gik utrolig langsomt, og jeg havde
tit en følelse af at jeg bare stod og sleb og sleb uden der egentlig skete
noget (selvom jeg brugte forholdsvis lav korn).

I Silvan den kommende uge har de både en 720w båndpudser (med slibebånd) og
en 950w slibe/polermaskine (som ligner meget en vinkelsliber) på tilbud.

Ville en af disse være velegnede til formålet?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-07-07 18:10

Hej!

Morten wrote:
> I Silvan den kommende uge har de både en 720w båndpudser (med slibebånd) og
> en 950w slibe/polermaskine (som ligner meget en vinkelsliber) på tilbud.
>
> Ville en af disse være velegnede til formålet?

En båndpudser er effektiv til dørslibning, men du kan nemt risikere at lave
slibespor i døren. Et alternativ kunne være at fjerne malingen af kemisk vej
(bums), men det er ikke lige noget man laver uden god ventilation og helst udendørs.

Du kunne også købe nye døre - fyrretræsdøre er ikke så dyre endda i f.eks. Jem
og Fix.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten

Dato : 15-07-07 22:08

> [...]
> lave slibespor i døren. Et alternativ kunne være at fjerne malingen af
> kemisk vej (bums), men det er ikke lige noget man laver uden god

De er ikke malede i forvejen, det er de almindelige (kedelige) brune trædøre
med en eller anden form for klar lak ...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-07-07 22:14

Hej!

Morten wrote:
> De er ikke malede i forvejen, det er de almindelige (kedelige) brune trædøre
> med en eller anden form for klar lak ...

Ah, dem kender jeg godt. Smed alle 5 af dem ud i min nye lejlighed INCL.
hoveddøren :)

Jeg gad ikke rode med at gøre dem istand når man kan købe formpressede
fyldningsdøre billigt på tilbud. F.eks. gav jeg 389,- for inderdørene og 499,-
pr. karm. Og så er de nye og hvidmalede :)

Men umiddelbart skal du vel bare have dem renset godt af, slebet glatte og
malet? Det kan vel ikke tage alverden af tid med en excentersliber? Så skal de
bare have et par lag maling med en korthåret rulle og du er done. Nå ja, og så
kan du jo skifte håndtagene.

Hoveddøren er et andet kapitel - det er _ikke_ billigt når vi taler branddør,
Ruko Garant10 låse osv. :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten

Dato : 15-07-07 22:22

> [...]
> fyldningsdøre billigt på tilbud. F.eks. gav jeg 389,- for inderdørene og
> 499,- pr. karm. Og så er de nye og hvidmalede :)

Ja, problemet er bare at det er en lejet lejlighed, og jeg gidder ik smide
ret mange penge i fast inventar når jeg ikke selv får glæde af det efter
flytningen .. jeg ved godt at det prencipielt er ligemeget da jeg nu i
stedet for bruger tid på det, men det føles alligevel lidt bedre :) ..
dertil kommer at den ene af dørene er en 2 delt (hedder der måske en fransk
dør) i stuen, og den er nok dyrere end en alm. standard dør ...

> [...]
> skal de bare have et par lag maling med en korthåret rulle og du er done.
> Nå ja, og så kan du jo skifte håndtagene.

Jeg har godt nok købt en malerpistol da jeg tror jeg vil have nemmere ved
den ..

> Hoveddøren er et andet kapitel - det er _ikke_ billigt når vi taler
> branddør, Ruko Garant10 låse osv. :(

Ja, den tør jeg slet ikke kaste mig ud i ... !

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-07-07 22:43

Hej!

Morten wrote:
> [...]
> dertil kommer at den ene af dørene er en 2 delt (hedder der måske en fransk
> dør) i stuen, og den er nok dyrere end en alm. standard dør ...

Ok, så glem det :) Få dem malet pænt og lev med det. Nu flipper udlejer vel ikke
ud over det (har du undersøgt hvad han mener om sagen)?

> Jeg har godt nok købt en malerpistol da jeg tror jeg vil have nemmere ved
> den ..

HUSK at afdække grundigt. Sådan noget sviner mere end man tror...

> Ja, den tør jeg slet ikke kaste mig ud i ... !

Jeg er heldigvis 99% færdig med det :) Har netop fuget på ydersiden, så der
mangler kun gerigter på indersiden og vupti :)

Den gamle dør kunne åbnes med en lineal e.lign.!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 09:11

Morten wrote:

> Jeg har godt nok købt en malerpistol da jeg tror jeg vil have nemmere
> ved den ..

hvor har du tænkt dig at male med den?
hvis det er indendøre så kan du godt instille dig på at der kommer malerstøv
på ALT i det rum du maler i PLUS de rum der grænser op til...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Morten

Dato : 16-07-07 18:16

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> hvor har du tænkt dig at male med den?
> hvis det er indendøre så kan du godt instille dig på at der kommer
> malerstøv på ALT i det rum du maler i PLUS de rum der grænser op til...

Udendørs på en afdækket græsplæne en solskins dag ... ja, jeg ved at det er
noget skrækkeligt noget der sætter sig over alt !...

Fra : Max

Dato : 15-07-07 19:01

Hej Morten

> Ville en af disse være velegnede til formålet?

Nej, ned og købe en eksentriksliber, den er perfekt til formålet.

--
Mvh Max

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 15-07-07 19:18

> Hej Morten

> Nej, ned og købe en eksentriksliber, den er perfekt til formålet.
>
> --
> Mvh Max

Ja, det vil jeg også anbefale. Den er utrolig god. Køb evt. en i god
kvalitet, så den kan klare opgaven hurtigt og let.

Mvh
Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-07-07 21:22

> Ja, det vil jeg også anbefale. Den er utrolig god. Køb evt. en i god
> kvalitet, så den kan klare opgaven hurtigt og let.

Men stadig ikke så hurtigt som håndkraft. Hvad er der egentlig galt? En
masse støj, men stort set intet sliberi, selv ikke med korn 50, som er
totalt ødelæggende hvis det er på håndkraft. Det er som om energien omsættes
til rystelser i stedet.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 15-07-07 21:40

Hej Maria

> [...]
> som er totalt ødelæggende hvis det er på håndkraft. Det er som om
> energien omsættes til rystelser i stedet.

Der må jeg så sige at du er helt galt på den, hvis du vil påstå
at håndkraft er bedre end en god eksentriksliber, ja så kan
det kun skyldes at du enten ikke har prøvet en, eller også kan
du ikke finde ud af at bruge den.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-07-07 22:01

> [...]
> at håndkraft er bedre end en god eksentriksliber, ja så kan
> det kun skyldes at du enten ikke har prøvet en, eller også kan

Det sidste. Og så er det at jeg spekulerer på hvor svært det kan være at
sætte sandpapir på, tænde og slibe? Altså bortset fra at det ikke helt
lykkes.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 16-07-07 09:08

> Det sidste. Og så er det at jeg spekulerer på hvor svært det kan være at
> sætte sandpapir på, tænde og slibe? Altså bortset fra at det ikke helt
> lykkes.

Jeg har set en have samme problem engang. Det viste sig, at hun satte
papiret på uden at tage hensyn til at støvhullerne i papiret skal passe med
dem i slibesålen. Papiret blev således øjeblikkeligt mættet med slibestøv.

Martin

Fra : Morten

Dato : 16-07-07 18:17

> [...]
> papiret på uden at tage hensyn til at støvhullerne i papiret skal passe
> med dem i slibesålen. Papiret blev således øjeblikkeligt mættet med

Jeg brugte i det skrevne eksempel, faktisk papir uden huller i min
rystepudser, da jeg synes det er nemmere at støvsuge bagefter, end at stå
med slangen ... kunne det være derfor jeg har synes den var så dårlig?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-07-07 20:30

> [...]
> papiret på uden at tage hensyn til at støvhullerne i papiret skal passe
> med dem i slibesålen. Papiret blev således øjeblikkeligt mættet med

Det er ikke fejlen her. Vi har endda en med sug, og støvsugeren har været
sat til uden at det gjorde nogen forskel. Det er som om det ikke bliver til
noget.

Mvh Maria

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 15-07-07 23:54

> [...]
> at håndkraft er bedre end en god eksentriksliber, ja så kan
> det kun skyldes at du enten ikke har prøvet en, eller også kan

Ja der er da gået et eller andet helt galt :)

Fra : Morten

Dato : 15-07-07 22:15

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det vil jeg også anbefale. Den er utrolig god. Køb evt. en i god
> kvalitet, så den kan klare opgaven hurtigt og let.

Det var måske en ide - dog er jeg ikke meget for at købe en i god kvalitet,
da jeg nok ikke får ret meget brug for den udover denne opgave.

Kunne denne ikke gå?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6961&n=20100

Fra : Max

Dato : 16-07-07 07:16

Hej Morten

> Kunne denne ikke gå?
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6961&n=20100

Aner det ikke, men det er med eksenterslibere som med maskinpistoler,
de virker optimalt når de er tunge, det er så nemt af få funktionsfejl på
de lette modeller.

Jeg vil anbefale en BOSCH EXCENTERSL.PEX270AE

varenummer 5496, den koster en lille plovmand og jeg er sikker
på at den virker. Den er mægtig rar at have i værktøjskassen
sammen med en deltasliber..

--
Mvh Max

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-07-07 17:48

> [...]
>
> Aner det ikke, men det er med eksenterslibere som med maskinpistoler,
> de virker optimalt når de er tunge, det er så nemt af få funktionsfejl på

Ha Ha.

Sammenligning med en MP.

Sådan. Så ved man da hvad du snakker om.

Men til Morten - Ja, jeg er nu også glad for billigt værktøj, hvis man ikke
skal bruge det dagligt, og til dit forbrug sker der da ikke noget ved at
prøve den fra Harald. Hvis den går i stykker kan du jo altid bytte den.

Men hvis det er sådan nogle pladedøre, der er hule indeni, så skulle du
måske bare nøjes med lige at gøre overfladen mat med noget korn 120, med let
hånd(!), , vaske overfladen og så rulle det på med en god rulle. Så skal det
have en grunder 1-2 gange og så noget maling. Vi har lige malet alle vores
skabslåger på den måde. Få evt. hjælp til maling og rulle hos et
byggemarked.

Mvh
Mads

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 15-07-07 19:31

Morten wrote:
> [...]
> en 950w slibe/polermaskine (som ligner meget en vinkelsliber) på tilbud.
>
> Ville en af disse være velegnede til formålet?

Jeg brugte en slibemus (multisliber) fra Fakta.
Nu var dørene i Teaktræ og behandlet med linolie og skulle enten males
eller fornys fordi der var nogle skrammer der ikke stod på mangellisten
fra da jeg flyttede ind i lejligheden næsten et kvart århundrede
tidligere. Det kostede kun en brækdel at male dem op fra grunden i
forhold til at købe bare een. - Men det tog enddag nogle aftener med
forarbejdet inden de kunne males.

Well, grundig afrensning i Malerens grundrens fra Borup, derefter
slibning og spartling inden de fik hæftegrunder, mere slibning og flere
lag maling som dog blev rullet på efter at dørene atter var monteret i
dørkarmene. Det er som det antydes en rigtig god ide at tage døren af,
afmontere beslagene og lægge den på et par bukke under de første trin i
processen..

Jeg ved ikke hvordan dine døre er, men multisliberen, evt med en
støvsuger på for at opsamle slibestøvet er drøn effektiv, også selvom du
skal slibe gammel maling af. Pas på at malingen ikke brænder fast i
sandpapiret mens du sliber

/Lars

Fra : Preben Kaas

Dato : 15-07-07 20:57

On Sun, 15 Jul 2007 20:30:30 +0200, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

>skal slibe gammel maling af. Pas på at malingen ikke brænder fast i
>sandpapiret mens du sliber

Man kan købe specielle sliberondeller, hvor malingen ikke brænder
fast.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Morten

Dato : 15-07-07 22:17

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:469a67c3$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg brugte en slibemus (multisliber) fra Fakta.

En slibemus er vel bare en rystepudser i en anden form? .. for så vil
oplevelsen formegentlig ikke blive meget anderledes end med min eksisterende
pudser...

> [...]
> Det er som det antydes en rigtig god ide at tage døren af, afmontere
> beslagene og lægge den på et par bukke under de første trin i processen..

Ok - det er noteret!

> [...]
> gammel maling af. Pas på at malingen ikke brænder fast i sandpapiret mens

Ingen maling på dørene nu, så det burde ikke være noget problem ...

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-07-07 21:17

Morten wrote:
> [...]
> slibebånd) og en 950w slibe/polermaskine (som ligner meget en
> vinkelsliber) på tilbud.
> Ville en af disse være velegnede til formålet?

du skal jo ikke slibe dørerne helt ned... blot gøre overfladen mat og plan
så du kan male/lakere oven på...
pas på med at slibe helt uhæmmet - det giver slibespor og en ujævn overflade
på døren...

Fra : Morten

Dato : 15-07-07 22:19

> du skal jo ikke slibe dørerne helt ned... blot gøre overfladen mat og plan
> så du kan male/lakere oven på...
> pas på med at slibe helt uhæmmet - det giver slibespor og en ujævn
> overflade på døren...

Jaa - joo ... men jeg forsøgte sidst at slibe til jeg kunne se at lakken var
nogenlunde fjernet, og det tog flere timer pr. dør ... og det er efter min
mening ret lang tid at holde en tændt rystepudser, når man har 7 døre ...

Fra : GIlbert....\(5750\)

Dato : 16-07-07 07:59

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbud.
>
> Ville en af disse være velegnede til formålet?
mod nærrighed kæmper selv guderne forgæves,
en exentiksliber koster en plov og det tager ca 10 min pr side.
Husk nu for pokker at male med en _god_ hæftgrunder ( ingen bolig og narko
maling )først, derefter 2 gange slut maling med mellemslibning pr håndkræft
du kan også købe 2 -3 slibeklodser med korn på 4 sider, og slibe med dem det
tager ca 15 min pr side og de koster ca 20,- pr stk.

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Morten

Dato : 16-07-07 18:23

"GIlbert....(5750)" <gilbert@roen[remove]have.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du kan også købe 2 -3 slibeklodser med korn på 4 sider, og slibe med dem
> det tager ca 15 min pr side og de koster ca 20,- pr stk.

I min varden er nærrighed nu når man vil have en god kvalitet, men ikke
betale for den - jeg ønsker ganske enkelt bare en maskine af ringere
kvalitet, da jeg skal bruge den så lidt .. men jeg forstår din pointe..

Ok, det skal siges at jeg ikke brugte grunder til den sidste dør, da jeg
ikke troede det havde betydning for hvor blank den blev, men blot for om man
sparede lidt maling efterfølgende - det kan jeg næsten tolke er forkert...
og så vil jeg følge dit råd om at bruge håndkraft og høj korn mellem
lakeringerne ...

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-07-07 18:38

Morten wrote:
> tolke er forkert... og så vil jeg følge dit råd om at bruge håndkraft
> og høj korn mellem lakeringerne ...

godt.... håber ikke at jeg kommer til at træde dig over tæerne,
MEN
mange der ikke har den store slibe-erfaring tror at det drejer sig om at
"planslibe" f.eks. hele døren...
i dit tilfælde skal du have dørerne malet - derfor er det slet slet ikke
nødvendigt at slibe al lakeringen af - så står du blot med rå træ/finer der
så suger meget mere grunder/maling...
det gælder om at "ridse" tilstrækkeligt meget i lakkens overflade så den nye
grunder kan hæfte - dertil er det ikke nødvendigt at slibe lakken helt af...
jeg vil påstå at når nogle har problemer med at malingen skaller af så er
det ikke på grund af at overfladen ikke har været slebet, men på grund af at
man ikke har rengjort overfladen omhyggeligt nok... grundrens er
supervigtigt... især hvis emnet der skal males har været udsat for tjære og
des lige substanser fra tobak...