Visne agurker
Fra : Hauge

Dato : 15-07-07 09:48

Hejsa

Jeg har et drivhus med skoleagurker, alm. agurker, peber, chilli og flere
typer tomater.

Har lige høstet de første skoleagurker. Det er kun 2 måneder siden det hele
er plantet, det er derfor det er lidt sent.

Men.. På skoleagurkplanterne er der nogle af agurkerne der kun når at blive
2-3 cm. lange, så visner de bare og bliver gule, også selve stinglen som
agurken hænger på bliver gul. Nogle få af bladene har også antydning af at
blive gule.
Alle planterne er i plantesække der bliver vandet hver aften, hvis altså de
trænger til det.
Jeg har ikke brugt gødning.

Er der nogen der kender grunden til mine falmede planter? Og selvfølgelig
hvad jeg kan gøre. Selve drivhuset trænger til at blive renoveret, da der
mangler nogle glas, så det er ikke overophedning af planterne.
Der er både tomater og agurker i de samme sække, har det nogen betydning?

Mvh Hauge, der for første gang har eget drivhus.
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-07 10:04

On Sun, 15 Jul 2007 10:47:31 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>
>Har lige høstet de første skoleagurker. Det er kun 2 måneder siden det hele
>er plantet, det er derfor det er lidt sent.

Jeg plukkede de første agurker ca. en måned efter mine var sat.

> [...]
>blive gule.
>Alle planterne er i plantesække der bliver vandet hver aften, hvis altså de

Det er en fejl - agurker kræver en del gødning, de vokser meget stærkt.
Umiddelbart lyder 'ingen gødning' og 'gule blade' i hvert fald som
gødningsmangel. Men så kommer det også lidt an på hvordan bladene bliver
gule. Hvis bladnerverne er grønne, men felterne mellem nerverne gullige,
så er det gødningsmangel. Er det derimod en masse små bitte gullige
prikker på bladene, så er det nok spindemider.

Det er også meget normalt at en agurk smider nogle af frugterne mens de
er små - der er altid massevis af små agurker på vej, planten har bare
ikke kræfter til at lade dem alle blive store, så den smider nogle af
dem.

I dit tilfælde er jeg dog sikker på at gødning vil gøre underværker.

> [...]
>mangler nogle glas, så det er ikke overophedning af planterne.
>Der er både tomater og agurker i de samme sække, har det nogen betydning?

Det kan godt lade sig gøre, men det er tit nemmere at have dem hver for
sig. Agurkerne kræver f.eks mere vand end tomaterne gør - ligeledes vil
agurker gerne have mere sol end tomater.

>Mvh Hauge, der for første gang har eget drivhus.

Nyd det - både agurker og tomater plukket direkte fra planten og spist,
smager SÅ meget bedre end det man kan købe.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hauge

Dato : 15-07-07 10:12

Hejsa
Mads Lie Jensen wrote:
> Jeg plukkede de første agurker ca. en måned efter mine var sat.

Nu har jeg jo været så uheldig at ramle ind i den kølige periode, lige efter
jeg plantede..

> I dit tilfælde er jeg dog sikker på at gødning vil gøre underværker.

Det kan jeg også udlede af det du skriver.

> Det kan godt lade sig gøre, men det er tit nemmere at have dem hver
> for sig. Agurkerne kræver f.eks mere vand end tomaterne gør -
> ligeledes vil agurker gerne have mere sol end tomater.

Ok, jeg ændrer lidt på strukturen næste år.

> Nyd det - både agurker og tomater plukket direkte fra planten og
> spist, smager SÅ meget bedre end det man kan købe.

Jeg "hjalp" også mine grå med drivhuset, da jeg boede hjemme i sin tid, men
nu da jeg selv er flyttet tilbage til mine grås hus, vil jeg da bruge
drivhuset igen.
Men ja, smagen af udbyttet fra eget drivhus overgår langt det oppumpede fra
Føtex og lign.

Glæder mig til at tomaterne bliver røde, så skal der noget godt kød på
grillen, stegte tomater og hjemmebrygget øl

Men mange tak for hjælpen, skal på indkøb i morgen.
Vil hoppe over i mad+drikke for at forhøre mig om afprøvede ideer til
syltning af de overskydende agurker.

Mvh Hauge

Fra : TDN

Dato : 15-07-07 10:41

> [...]
>
> Nyd det - både agurker og tomater plukket direkte fra planten og spist,
> smager SÅ meget bedre end det man kan købe.

Er det noget specielt gødning man skal bruge? Jeg har plænegødning, rosen-
og rodendenrongødning, samt potteplantegøsning på lager, er der noget af det
der dur ? Det er i øvrigt en frilandsagurk.

Mvh
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-07 12:27

On Sun, 15 Jul 2007 11:40:41 +0200, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

>Er det noget specielt gødning man skal bruge? Jeg har plænegødning, rosen-
>og rodendenrongødning, samt potteplantegøsning på lager, er der noget af det
>der dur ? Det er i øvrigt en frilandsagurk.

Der er uden tvivl noget som er bedre end andet - i første omgang er det
vigtigste at de får noget gødning.

Af det du nævner ville jeg nok mest hoppe på potteplantegødningen. Så
kan du næste gang købe noget drivhusgødning og bruge det til
potteplanterne. Det er ofte billigere.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 15-07-07 10:39

On 15 Jul., 10:47, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> [...]
>
> Mvh Hauge, der for første gang har eget drivhus.
> --
> Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.

Agurkerne skal plukkes løbende hvis de skal blive ved med at færdig
udvikle nye agurker og så skal de naturligvis have gødning.

Jeg synes selv at kapilær kasser er den bedste måde at dyrke agurker
på i drivhus

VH

Thomas

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-07-07 07:46

Hauge wrote:
> [...]
> blive 2-3 cm. lange, så visner de bare og bliver gule, også selve
> stinglen som agurken hænger på bliver gul. Nogle få af bladene har

En af mine kolleger siger, at netop den beskrivelse med de gule selvdøde
babyagurker passer til angreb fra bænkebidere. Har samme problem i mit
drivhus, og de mangler ikke gødning. Kender ikke forsvarsvåben, men klipper
de gule sataner af. De nye ser fine ud.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-07-07 13:13

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> [...]
> mangler nogle glas, så det er ikke overophedning af planterne.
> Der er både tomater og agurker i de samme sække, har det nogen betydning?

Kender intet til drivhuse, men faldt tilfældigvis over denne artikel i JP
(fpn) idag.

http://fpn.dk/bolig/have/article1010049.ece

Bjarne K.

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-07-07 13:33

In news:469b60dd$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Bjarne K. <nej@niet.ne> typed:
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Kender intet til drivhuse, men faldt tilfældigvis over denne
> artikel i JP (fpn) idag.
>
> http://fpn.dk/bolig/have/article1010049.ece

Da vi dyrkede tomater og agurker i drivhuset, havde vi også
fænomenet med små visne agurker. Vi tog det ikke så tungt, for der
kom efterfølgende masser af store agurker alligevel. Vi brugte så
ikke kapillærkasser men bede med jord, og ikke tomater og agurker
blandet sammen. Jeg ved dog ikke hvorfor de små agurker visnede, der
var ikke tegn på sygdom eller mangel på gødning. Vi fjernede bare
det visne og evt. hvis der var visne blade. Vi havde altid så mange
agurker, så vi forærede en stor del af dem væk til naboer og
familien.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats