Frugt på æbletræ
Fra : Dorthe.Valsted@gmail~

Dato : 13-07-07 22:18

Hvornår skal man regne med, at der kommer frugt på et æbletræ?

Vi har købt et Sunrise, som har stået med masser af blomsster her i
forsommeren, men der er ikke et eneste æble at spotte. Træet er, så
vidt jeg husker, 3 år gammelt.
Der er flere æbletræer i området, så det burde ikke være pga.
manglende bestøvning, at det ikke giver frugt.

Håber, i kan hjælpe

/Dorthe

Fra : Kate

Dato : 13-07-07 22:25

Dorthe.Valsted@gmail.com wrote in

> [...]
> vidt jeg husker, 3 år gammelt.
> Der er flere æbletræer i området, så det burde ikke være pga.
> manglende bestøvning, at det ikke giver frugt.

Ikke at jeg har nogen forstand på træer overhovedet, men sidste år fik
jeg to æbletræer af naboen, som så skulle flyttes. De blomstrede fint
kort tid efter, men der kom ikke et æble på dem. Nu i år bugner det ene
med æbler af forskellige størrelser og det andet har også en hel del
æbler. Hvornår de modnes ved jeg ikke, for vi kender ikke sorten.
Træerne stod i naboens have da hun flyttede ind og da de stod dumt
ville hun gerne have dem flyttet, samtidig var hun faktisk slet ikke
interesseret i dem, derfor fik jeg dem mod selv at grave dem op.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-07-07 00:02

Hver sort bestøves bedst af bestemte sorter. Selvom der er æbletræer i
nærheden er det jo ikke sikkert at der er gode bestøvere til Sunrise i
nabolaget. Så vidt jeg husker, blomstrer Sunrise også tidligt og er dermed
mere udsat for at få frostskader på blomsterne, så de ikke kan befrugtes.
Der er også mange sorter der kræver udtynding for ikke at komme ud i en ond
cirkel med kun at bære frugt hver andet år, så alt i alt kan der være mange
grunde til at der ikke er nogen æbler på træet. Prøv evt. at plante en
bestøver til Sunrise i nærheden og se om ikke det hjælper

Med venlig hilsen
Gainsbourg