Det har i rigtig godt af - Dahlier
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-07-07 21:03

Synd for jer at i ikke har fået øjnene op for Dahliadyrkning. Glæderne er
allerede godt i gang her. Har ca. 30 der er påbegyndt den lange blomstring,
der varer ved til den første frost.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-07 22:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> Glæderne er allerede godt i gang her. Har ca. 30 der er påbegyndt den
> lange blomstring, der varer ved til den første frost.

Så velkommen i klubben, da. Jeg bemærkede i dag, at mine også så småt er
begyndt at blomstre. Jeg har vel en lille snes forskellige.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-07-07 16:30

Preben Riis Sørensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Synd for jer at i ikke har fået øjnene op for Dahliadyrkning.
> Glæderne er allerede godt i gang her. Har ca. 30 der er
> påbegyndt den lange blomstring, der varer ved til den første
> frost.

Det er vi skam mange, der har

Min far havde i mange år, og jeg fik da også en del af ham, som
har stået på rad og række i min have de seneste 10 somre, men jeg
har dog droppet dem i år, da jeg gerne ville prøve "noget andet"
og lavet et mere almindeligt staudebed, hvor alt kan overvintre i
jorden.

Men jeg indrømmer, at de er flotte, når de bomstrer

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-07-07 23:42

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:
>Synd for jer at i ikke har fået
>øjnene op for Dahliadyrkning. Glæderne er
>allerede godt i gang her. Har ca. 30
>der er påbegyndt den lange blomstring,
>der varer ved til den første frost.

Kan man æde dem?

JIB

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-07 13:23

"Jørn Ibsen (slet N2AYP)" <j.ibsen@N2AYPiteration.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man æde dem?

Ja, det var oprindeligt et fødemiddel til (sultne, fattige) mexikanere.
(knoldene).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-07-07 15:11

Preben Riis Sørensen wrote:

> Ja, det var oprindeligt et fødemiddel til (sultne, fattige)
> mexikanere. (knoldene).

Jeg var ellers lige ved at skrive, at alt kan ædes, det er bare virkningen,
der er forskellig.

Men jeg foretrækker nu at kigge på de flotte blomster. Her er resultatet fra
sidste år, siden bliver opdateret i løbet af sensommeren:

http://ginnerskov.dk/dahlia/index.php

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-07 00:07

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev
> Jeg var ellers lige ved at skrive, at alt kan ædes, det er bare
virkningen,
> der er forskellig.

Har selv smagt dem kogt, kan beskrives nogenlunde som kogt majroe
(skrækkelig) med parfumearoma.

Der er et firma der laver et nescaffe-lignende produkt af dem. Det smager
nok ca. af det der er tilsat.

> Men jeg foretrækker nu at kigge på de flotte blomster. Her er resultatet
fra
> sidste år, siden bliver opdateret i løbet af sensommeren:
>
> http://ginnerskov.dk/dahlia/index.php

Vi kigger.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 23-07-07 10:51

> Har selv smagt dem kogt, kan beskrives nogenlunde som kogt majroe
> (skrækkelig) med parfumearoma.

Så skal man godt nok være sulten.

Hvad siger de iberiske til de rå planter?

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-07 22:26

"Poul Erik Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så skal man godt nok være sulten.
>
> Hvad siger de iberiske til de rå planter?

De siger nam-nam, og spiser ikke andet, sålænge der findes Dahlia-guf. Der
er ingen her endnu, men jeg har 9 Dahlier i Varde, de er nu hegnet ind, da
jeg ikke kommer der om aftenen/natten, så jeg kan holde dræberne væk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-07-07 01:50

Erik Ginnerskov wrote:

> Men jeg foretrækker nu at kigge på de flotte blomster. Her er
> resultatet fra sidste år, siden bliver opdateret i løbet af
> sensommeren:
> http://ginnerskov.dk/dahlia/index.php

er det meningen at blomsterne på alle billederne skal være ude af fokus?
jeg vil da kraftigt anbefale dig at tage et kursus i fotografering...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-07 23:13

Rasmus M. Jensen wrote:

> jeg vil da kraftigt anbefale dig at tage et kursus i
> fotografering...

Nok snarere indkøb af et kamera, der kan fokusere på en hvilken som helst
afstand. Det anvendte apparat har fixed focus, så det er hvad det kan
præstere på så kort afstand.

Sådan et apparat har jeg haft kig på i et par år, men det koster 5-6K kr. og
den slags penge har jeg ikke pt. Men du skal da være velkommen til at forære
mig et Canon EOS 350D - bare kamerahuset, jeg har objektiv.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-07-07 01:30

> [...]
forære
> mig et Canon EOS 350D - bare kamerahuset, jeg har objektiv.

Det har du nok ikke, det kører med speciel brændvidde.

Hvis du er blevet 'Dahliaramt' vil jeg anbefale dig et medlemsskab i Dansk
Dahlia Selskab, så kan du købe gode stiklinger billigt og få kontakter/møde
andre lidelsesfæller.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-07-07 14:14

Preben Riis Sørensen wrote:
> Men du skal da være
>
> Det har du nok ikke, det kører med speciel brændvidde.

Jo, et Canon EOS objektiv er et Canon EOS objektiv og så er det ligegyldigt,
om man sætter det på et kamerahus til filmbilleder eller et til digitale
billeder.

> så kan du købe gode stiklinger billigt

Jeg har ikke plads til flere end de ca. 30, jeg har i øjeblikket. Det er jo
både jord til at dyrke dem i om sommeren og opbevaringsplads om vinteren.
Ellers et pænt træk -

> og få kontakter/møde andre lidelsesfæller.

Det var måske en mulighed - hvis jeg kan finde tid.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-07-07 22:17

> [...]

jo
> både jord til at dyrke dem i om sommeren og opbevaringsplads om vinteren.

Det var et lille hint til at få nogle flere waaw-sorter flettet ind....

Kig evt. på http://www.danskdahlia.dk/Forside.htm

> Det var måske en mulighed - hvis jeg kan finde tid.

Man skal hente stiklingerne på bestemte udleveringssteder, og vi vil til at
gøre dette til 'knoldebyttedag', som er et ukendt begreb i hvert fald her i
vestjylland. Håber det breder sig, kjøvenhavnerne har stor succes med det.
En eftermiddag om året kan du vel knibe ud af kalenderen...

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-07 00:22

Preben Riis Sørensen wrote:

> Man skal hente stiklingerne på bestemte udleveringssteder,

Er der nogen steder på (Vest)Fyn? Gerne i nærheden af jernbanen, jeg har
ikke bil.

Der er ret langt til Kjøwenhaunstrup her fra.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-08-07 22:51

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der nogen steder på (Vest)Fyn? Gerne i nærheden af jernbanen, jeg har
> ikke bil.
>
> Der er ret langt til Kjøwenhaunstrup her fra.

Undskyld at jeg ikke fulgte tråden længere. Der er udlevering mange steder,
så der vil næppe blive særligt langt at køre. Husk der skal (indmeldes og)
bestilles inden ca. 1.december. Tror nok man så har betalt kontingent for
følgende år.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-08-07 22:55

> [...]
> bestilles inden ca. 1.december. Tror nok man så har betalt kontingent for

Husker ikke lige stederne på Fyn, det er naturligvis et problem hvis man
ikke har bil. Få en nabo (med bil) til at melde sig ind ligeså

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen