Gulvvarme i køkken og bad
Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 12-07-07 23:26

Hej

Jeg er ved at ligge nyt trægulv m. varme i køkkenet. Jeg ligger 20mm
pex i varmefordelingsplader. Jeg skal på et tidspunkt også lave nyt
badeværelse, og trækker derfor rør op til badeværelset i samme omgang.

Så er spørgsmålet om jeg skal køre de to kredse på samme system.
Gulvvarmen i køkkenet skal styres af en shunt som kan begrænse
fremløbstemperaturen til ca. 27 grader. Der er en, der har foreslået
mig at nøjes med at sætte en returventil på kredsen til badeværelset,
så det kun er køkkenet jeg styrer fremløbstemperatur på. Så kan jeg
nøjes med at købe en minishunt til køkkenet og en returventil. Hvad
mener I?

Mvh Lars

Fra : Optimus Prime

Dato : 13-07-07 10:03

Lars Lienhøft Larsen (slet 1RUAI) skrev:
> [...]
> så det kun er køkkenet jeg styrer fremløbstemperatur på. Så kan jeg
> nøjes med at købe en minishunt til køkkenet og en returventil. Hvad

Hvis det er fjernvarme vand du bruger kan det være over 70 grader -
eller i hvert fald langt over hvad gulvet kan tåle... Derfor skal
fremløbet blandes med returvandet under alle omstændigheder for at få
vandet i gulvslangerne ned på en temperatur gulvet kan tåle...

Hvis rummene ligger tæt på hinanden ville jeg brugen en shunt med 2
kredse på og dække begge rum med samme kredsløb.
Returventilen bruges til at regulere temperaturen på returløbet - og
altså hvor varmt der skal være i rummet