Plante kirsebærtræer
Fra : Bjarne K.

Dato : 11-07-07 12:44

Regner med at det som andre løvtræer er bedst at plante kirsebær træer om
efteråret eller ?
Hvis ja, hvornår er det så allerbedst sep, okt eller nov eller er der et
eller andet med vejret der skal være opfyldt ?

Har en mark, hvor der er plads til en del træer, men hvilke sorter skal jeg
vælge. Elsker den der er er gule og røde (er det moreller), men hvilke andre
gode spise kirsebær findes der.

Kan man tillade sig at klippe toppen af træerne engang om året, så det ikke
bliver kæmpe store, eller skal de bare have lov til at vokse ?

Som i sikkert kan høre, aner jeg ikke ret meget om frugttræer, så jeg håber
i kan hjælpe mig.

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-07 13:16

On Wed, 11 Jul 2007 13:44:14 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
>Hvis ja, hvornår er det så allerbedst sep, okt eller nov eller er der et
>eller andet med vejret der skal være opfyldt ?

Fra omkring starten af september vil være fint nok, såfremt der ikke er
tørke ......
Du kunne somend sagtens plante nu, men du risikerer at skulle vande en
del hvis vi får en varm og tør sensommer (det håber vi jo på , så
hvis det er mange træer er det bedst at vente til efteråret.

>Har en mark, hvor der er plads til en del træer, men hvilke sorter skal jeg
>vælge. Elsker den der er er gule og røde (er det moreller), men hvilke andre
>gode spise kirsebær findes der.

Der er flere sorter som er gule/røde. En af dem er 'Merton Glory'.
Fordelen ved en gul/rød er at man ofte får flere bær til sig selv på
sådan et træ. De helt røde æder fuglene i samme øjeblik de er røde.

Men af røde sorter er 'Sunburst' ret god - den får nogle ret store bær.
Skal du have flere sorter, så kig efter hvornår de modner - det vil jo
være rart at kunne strække sæsonen i lang tid.

>Kan man tillade sig at klippe toppen af træerne engang om året, så det ikke
>bliver kæmpe store, eller skal de bare have lov til at vokse ?

Man kan godt beskære træerne så de ikke bliver så høje, så vidt jeg ved.
Men bare at klippe toppen af hvert år, det vil ende med at blive noget
rod.
Lån/køb en god bog om beskæring.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 11-07-07 13:44

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> del hvis vi får en varm og tør sensommer (det håber vi jo på , så
> hvis det er mange træer er det bedst at vente til efteråret.

Fint. Har tidligere plantet lidt hegn mm om foråret, og fik da træer fra
kølerum.

> [...]
> Skal du have flere sorter, så kig efter hvornår de modner - det vil jo
> være rart at kunne strække sæsonen i lang tid.

Prøvede lige at søge på Merton Glory, of fandt en side hvor der også er en
lille beskrivelse af forskellige arter (også sunburst, som du også nævner)
Der står også lidt om hvornår de modner mm.

´

Vil jeg gøre.

Tak for (endnu et) godt svar.

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-07 15:34

On Wed, 11 Jul 2007 14:44:01 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

>Fint. Har tidligere plantet lidt hegn mm om foråret, og fik da træer fra
>kølerum.

Frugttræer får du sandsynligvis i en potte. Planter i potter kommer
sjældent fra kølerum, det er mest barrodstræer.

>Prøvede lige at søge på Merton Glory, of fandt en side hvor der også er en
>lille beskrivelse af forskellige arter (også sunburst, som du også nævner)
>Der står også lidt om hvornår de modner mm.

Det er smart at sætte sig lidt ind i først - jeg kan f.eks ikke sige
hvilke sorter af kirsebær som modner hvornår, man snakker vist ting som
'første uge af juli', 'tredie uge af juli' osv. Men på skilte, etiketter
og i en del bøger står bare 'juli' - så er man jo ligevidt når man skal
have fat i nogle som ikke modner samtidigt....

>Tak for (endnu et) godt svar.

Velbekom.

Min fars kirsebærtræer har massevis af bær i år - tror aldrig jeg har
set så mange kirsebær på et træ. Desværre er de alle revnede, sikkert
p.g.a. alt det regn vi har fået på det sidste.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/