Problem med indervægge.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-07-07 19:51

Som jeg skrev i en anden tråd, så skal jeg til at have skiftet vinduer.
Da jeg så lige ville pille gerigter og lister af et gammelt vindue her
idag, så kom der en plade til syne, jeg absolut ikke bryder mig om. Det
er en gammel fiberplade, lidt i retning af dem man i gamle dage brugte
til opslagstavler. Det var ikke lige det syn jeg havde håbet at se, men
der er jo nok ikke andet at gøre, end at få revet dem ned, og få sat
nogen gipsplader op.

Eller hvad mener I. Er de ikke noget mere brandfarlige end gipsplader??
Der sidder jo så også noget tapet på dem, og planen er at der skal noget
glasvæv op i stedet for, så tapeten skal jo af de plader, og det kan de
vel ikke holde til.

Skal jeg til at sætte gipsplader op i stedet, skal der så ikke være to
lag, med forskudte samlinger??

Gode råd og vejledninger modtages med kyshånd.

Jesper

Fra : PDA

Dato : 11-07-07 07:20

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lag, med forskudte samlinger??
>
> Gode råd og vejledninger modtages med kyshånd.

Det er ret almindeligt i ældre huse. De er sat op for at isolere. Vi har
lige købt hus og der var de sat op på indersiden af alle ydervægge med søm i
muren. Men det betød også, at der var mindre afstand fra stuk,
vinduesrammer, dørkarme osv. til væggen hvor pladerne var i forhold til hvor
de ikke var.

De er brandfarlige. Vi pillede alle ned, hulmursisolerede, fik en murer til
at reparere væggene, fik sat filt op, malede og nu ser det godt ud.

Så, - hos os skulle der bestemt ikke gipsplader op. Check om ikke
isoleringspladerne er sat op uden på de oprindelige vægge. Og så bare puds
osv.

Vh

PDA

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 11-07-07 22:32

PDA skrev:
> [...]
>
> De er brandfarlige. Vi pillede alle ned, hulmursisolerede, fik en murer til
> at reparere væggene, fik sat filt op, malede og nu ser det godt ud.

Huset skulle være hulmursisoleret, så det er ikke noget problem.

> Så, - hos os skulle der bestemt ikke gipsplader op. Check om ikke
> isoleringspladerne er sat op uden på de oprindelige vægge. Og så bare puds
> osv.

De er sat op på indersiden af væggene, så pladerne skal fjernes, men
planen for os er -- lige i øjeblikket i hvert fald -- at få glasvæv op
på væggen, så jeg hælder mest til gipsplader. Samtidig har jeg et gulv,
hvor der vidst er sparet lidt på brædderne, så jeg ved ikke helt, om de
går ud under væggen, men det ser ikke sådan ud. Vi har ikke noget stuk
eller lignende i loftet, bare ganske almindelige 40x60 gipsplader --
endnu --, så det er ikke det, der bliver afgørende for væggene.

Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-07 22:42

Jesper Jacobsen wrote:

> men
> planen for os er -- lige i øjeblikket i hvert fald -- at få glasvæv op
> på væggen, så jeg hælder mest til gipsplader.

Hvis I skal have glasvæv på væggene, skulle det ikke være nødvendigt med
gipsplader (forudsat der er pudsede vægge under celotex-pladerne), bare få
væggene spartlet op, så de er glatte.

> Samtidig har jeg et
> gulv, hvor der vidst er sparet lidt på brædderne, så jeg ved ikke
> helt, om de går ud under væggen,

Det må brædderne heller ikke. Der skal være et mellemrum på 10-12 mm., så
gulvet kan give sig ved skiftende fugtighed. Ellers slår gulvet pludselig op
i en flot bue. Mellemrummet mellem gulv og vægge bliver alligevel skjult af
fodlisterne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 14-07-07 17:55

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis I skal have glasvæv på væggene, skulle det ikke være nødvendigt med
> gipsplader (forudsat der er pudsede vægge under celotex-pladerne), bare få
> væggene spartlet op, så de er glatte.

Jeg ved af gode årsager ikke lige hvordan væggene ser ud endnu, så
afhængig af dem, venter jeg med at bestille materialer, til jeg har set
hvordan de ser ud.

> [...]
> i en flot bue. Mellemrummet mellem gulv og vægge bliver alligevel skjult af

Ja, men selv ved fodlisterne som der sidder der nu, er der luft mellem
gulvbrædderne og væggen, så jeg tror ikke helt på, at dem der i sin tid
har lagt det gulv, helt forstod hvordan det skulle lægges, for at det
var gjort rigtigt. Jeg ved godt, der skal være lidt luft hele vejen
rundt, men det skal jo heller ikke være så meget, at fodlisten ikke kan
dække det efterfølgende.

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-07-07 14:16

On 10 Jul., 20:50, Jesper Jacobsen <jesper.jacob...@host.cybercity.dk>
wrote:
> [...]
> nogen gipsplader op.
>
> Eller hvad mener I. Er de ikke noget mere brandfarlige end gipsplader??

Jo !!!

Vi havde det samme i soveværelset og de kom alleammen ned og der blev
bygget ny væg med 2 lag gips.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord