"Skære" en ligusterhæk ned??
Fra : Lars Hansen

Dato : 10-07-07 08:30

Hej i gruppen

Vi har en 35 år gammel ligusterhæk i omkring 2 meters højde som vi gerne vil
gøre betydeligt lavere.
Jeg har i går forsøgt med en rimeligt kraftig hækklipper, men den opgiver
når jeg når omkring en højde på 1,9 meter. Grenene er simpelthen for
kraftige for den.
Vi vil gerne ned i noget der ligner 1,2 meter.

Hvad "skærer" man sådan en fætter ned med??
Jeg tør næsten ikke tage motorsaven af frygt for kædens
levetid..............

Mvh
Lars Hansen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 10-07-07 08:31

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
> [...]
> Vi vil gerne ned i noget der ligner 1,2 meter.
>
> Hvad "skærer" man sådan en fætter ned med??
> Jeg tør næsten ikke tage motorsaven af frygt for kædens

Fyld køleskabet op med øl, og gå i gang med et ørnenæb, hvis du ikke vil
bruge motorsaven.

/Ole

Fra : Max

Dato : 10-07-07 10:27

Hej Lars

> Jeg tør næsten ikke tage motorsaven af frygt for kædens
> levetid..............

Hvad skal du så med en motorsav, opgaven er da det
den er beregnet til og en kæde koster da ikke nogen
bondegård.

--
Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 10-07-07 11:48

> Hej Lars

> Hvad skal du så med en motorsav, opgaven er da det
> den er beregnet til og en kæde koster da ikke nogen
> [...]
Hej Max og Ole

Jeg frygtede bare at motorsaven ikke ville være til at styre igennem sådan
en ligusterhæk, det er vel trods alt ikke helt præcist det en motorsav er
til.....

Jeg prøver sgisme, så må vi se hvad der sker....

Takker for hjælpen.

Lars Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-07 12:05

Lars Hansen wrote:
> [...]
> motorsav er til.....
>
> Jeg prøver sgisme, så må vi se hvad der sker....

Lav et forsøg 10-20 cm. over sluthøjden. Så laver du ikke noget der ikke
senere kan rettes op.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Stig Brun

Dato : 10-07-07 17:27

"Lars Hansen"

> Jeg tør næsten ikke tage motorsaven af frygt for kædens
> levetid..............

Jeg var heller ikke stolt ved situationen, så jeg brugte min svogers
kædesav - og min svoger. De holdt fint til det

Per

Fra : Michael

Dato : 11-07-07 17:23

> [...]
> Vi vil gerne ned i noget der ligner 1,2 meter.
>
> Hvad "skærer" man sådan en fætter ned med??
> Jeg tør næsten ikke tage motorsaven af frygt for kædens

OBS: Hvis stammerne er meget tykke (er de vel hvis hækken er gammel og
aldrig klippet ned), så kan det anbefales at klippe helt ned omkring 30-40
cm og lade nye tynde skud komme op. Det gjorde vi med stor success for nogle
år siden og hækken er nu kommet flot op i normal højde (ca 180 cm). Der går
lige nogle triste år uden nævneværdig hæk, men det betaler sig i det lange
løb.

Det er iøvrigt bedst at gøre den slags sent på vinteren eller i det tidlige
forår.