Montering af vinduer.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 08-07-07 20:19

Jeg skal igang med at have monteret vinduer som et gds-projekt. Da jeg
har et par store vinduespartier med 2 fag, ville jeg høre Jer, om I ved
om man kan leje en lille maskine til at løfte dem fra jorden og op i
hullet. Det er godt nok kun en god meters penge over jorden, men de
vejer i omegnen af 100-130 kg, og det er ikke så nemt at håndtere alene,
når de samtidig er lidt over 2 meter lange, og 1,30m i højden.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 20:38

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 100-130 kg, og det er ikke så nemt at håndtere alene, når de samtidig er
> lidt over 2 meter lange, og 1,30m i højden.

Få en kammerat eller 2 til at hjælpe - det er billigere (ca. 2 øl)

--
/HB

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 09-07-07 06:57

"HB" <hbsnabela.dk> wrote in message

> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Få en kammerat eller 2 til at hjælpe - det er billigere (ca. 2 øl)
>
> --
> /HB

Så har du sgu godt nok billigere venner, end jeg har
Men rigtigt nok, så fat i et par gutter, det er for risikabelt, at bikse med
alene. Du risikerer, at vinduet skvatter ned overr dig. Det er ikke ret
sundt.

/Ole

Fra : Kim2000

Dato : 08-07-07 21:19

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 100-130 kg, og det er ikke så nemt at håndtere alene, når de samtidig er
> lidt over 2 meter lange, og 1,30m i højden.

Uanset hvor mange maskiner du har fat i, vil jeg godt nok påstå et så stort
vindue er komplet "umuligt" at montere alene, der er også risikoen for det
falder ned, mens du står og roder i den ene side. Tag fat i naboen, han
trænger sikkert til at røre sig

mvh
Kim

Fra : Ole Jensen

Dato : 09-07-07 17:33

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

> Det er godt nok kun en god meters penge over jorden, men de
> vejer i omegnen af 100-130 kg, og det er ikke så nemt at håndtere alene

Kan du ikke tage vinduerne ud, så du har rammen for sig selg, og så
montere den først?

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-07-07 19:35

Ole Jensen skrev:

> Kan du ikke tage vinduerne ud, så du har rammen for sig selg, og så
> montere den først?

Nej, det er et to-fags vindue, med en fast karm, og et topstyret vindue.
Havde det været et dreje-kip (side-bundhængt kaldes de også), så havde
det ikke været det store problem, men det er det (heldigvis) ikke.

Jesper

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 11-07-07 21:43

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> vindue. Havde det været et dreje-kip (side-bundhængt kaldes de også),
> så havde det ikke været det store problem, men det er det (heldigvis)

Har du ikke mulighed for at lirke glaslisterne af og tage ruderne ud? Det
var løsningen da vi skulle have skiftet et stort vinduesparti. Det var godt
nok plastvinduer, hvor glaslisten var meget nem at afmontere. Det var meget
nemmere på den måde, da en stor del af vægten lå i glassene.

Da jeg så tømreren gøre dette, ærgrede jeg mig godt og grundigt over at jeg
ikke selv havde tænkt tanken. Kæresten og jeg slæbte det op i vores
daværende lejlighed på 1. sal. Pyha, jeg bliver næsten helt svedt bare af at
tænke på det igen

Kenn H. Jensen
www.multi-max.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 11-07-07 22:25

Kenn H. Jensen skrev:

> [...]
> nok plastvinduer, hvor glaslisten var meget nem at afmontere. Det var meget
> nemmere på den måde, da en stor del af vægten lå i glassene.

Det kommer til at knibe ganske gevaldigt. Det er træ/alu jeg har købt,
så skal jeg lave det nummer, så skal jeg skille vinduet ad, for at gøre
det, og det er ikke lige det jeg har mest lyst til. Jeg laver selv
vinduer i plastic til daglig, så de små tricks med glaslisterne kender
jeg godt. Der er dog så meget træ-mand i mig, at jeg ikke selv vil kunne
finde på at sætte det i mit eget hus, og derfor er valget faldet på
træ/alu vinduer og døre.

> [...]
> ikke selv havde tænkt tanken. Kæresten og jeg slæbte det op i vores
> daværende lejlighed på 1. sal. Pyha, jeg bliver næsten helt svedt bare af at

Jeg så i et af mine fagblade en maskine til at kunne sætte vinduer i
alene, og det var egentlig sådan en jeg spurgte efter - bare til
udlejning. Om den ville kunne nå op til 1.sal, ved jeg ikke, for da jeg
så den, var det ikke aktuelt at skifte vinduerne. Jeg ville godt nok
også være noget svedt ved at skulle bære bare et af mine vinduer op på
1. salen, og det minder mig faktisk om, at der er et enkelt der skal
derop. Om det så bliver op af en trappe, eller jeg laver et hejseværk
eller noget andet på ydersiden af huset, ved jeg ikke endnu, men jeg
skal nok få det op, uden at komme til at overanstrenge mig. Svigerfar
har en elektrisk minikran til at hænge i loftet, men om den kan nå er
noget helt andet. Det skal måles ud, for kan jeg gøre det på den måde,
så låner jeg den til det vindue. Den kan desværre også kun bruges til
det ene vindue, så jeg må få lavet mig en trappe eller noget andet, så
konen kan hjælpe til med at støtte dem der skal i stue-etagen.

Jesper

Fra : Finn

Dato : 16-07-07 20:27

http://www.vmc-pitzner.dk/vakuum_glasaag.html#win-let200vinduesmontering

mvh
Finn

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-07-07 19:16

Finn skrev:
> http://www.vmc-pitzner.dk/vakuum_glasaag.html#win-let200vinduesmontering
>
> mvh
> Finn

JA - lige netop sådan en!!!! - men øv, det ligger på sjælland, og jeg
bor mellem Struer og Thisted. Nok lidt for langt at køre.

Fra : Finn

Dato : 19-07-07 20:03

jeg er ret sikker på de har afdelinger i øst danmark
ellers prøv Hertz-materiel i Ålborg - ved de har en (har selv solgt den til
dem)
http://www.hertzmateriel.dk/content.asp?ID=492&page=text&pID=488

Finn