Kan man kompostere græsafklip?
Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 12:24

I givet fald; hvordan?

--
Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen - Odense
www.hobby-forum.dk - et forum for ejere af Hobby campingvogne.
Bandlyst på tomtom-user.dk for at sige sin mening - på garmin-user.dk

Fra : Mads

Dato : 08-07-07 12:42

On Sun, 8 Jul 2007 13:23:47 +0200, "Erik M. Nielsen" <admin på
campingtips.dk> wrote:

>I givet fald; hvordan?

Ved at blande det godt med andet haveaffald. Især noget
der kan give luftlommer inde i dyngen så det ikke klaster
sammen. F.eks. småkviste og lign.
Husk også at rode op i bunken med mellemrum.

mvh Mads

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-07 22:08

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> skrev i en meddelelse
> I givet fald; hvordan?

Kommer komposten ikke til at virke som bredsåning af græs? (der er en del
frø i græsafklip).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 08-07-07 22:18

On Sun, 8 Jul 2007 23:07:39 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Kommer komposten ikke til at virke som bredsåning af græs? (der er en del
>frø i græsafklip).

De fleste frø dør under komposteringen pga. varmeudviklingen, så det
er ikke noget problem.

Fra : Max

Dato : 08-07-07 22:26

Hej Preben

> Kommer komposten ikke til at virke som bredsåning af græs? (der er en
> del frø i græsafklip).

Ensiller det først og så kompostering :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-07 23:08

> Hej Preben

> Ensiller det først og så kompostering :)

Jeg bruger selv mit almindelige kompost med forsigtighed, der kommer altid
et eller andet, evt. kun tomater, men de breder sig ikke så meget , og
så kan jeg huske hvor det fik sidst....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-07-07 07:53

On Mon, 9 Jul 2007 00:08:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg bruger selv mit almindelige kompost med forsigtighed, der kommer altid
>et eller andet, evt. kun tomater, men de breder sig ikke så meget , og

Jeg komposterer alt, og det bekymrer mig ikke med nogle frø der
spirer, man går jo og hakker alligevel. Men der kommet en ny
trusel, snegle. Jeg har sneglehegn rundt grøntsagshaven, og er
helt fri for snegle, men nu kan de måske slippe ind med komposten
og overvintre. Hvad mener i
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-07 18:37

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev
> Jeg komposterer alt, og det bekymrer mig ikke med nogle frø der
> spirer, man går jo og hakker alligevel.

Det har du da ret i.

Men der kommet en ny
> trusel, snegle. Jeg har sneglehegn rundt grøntsagshaven, og er
> helt fri for snegle, men nu kan de måske slippe ind med komposten
> og overvintre. Hvad mener i

Hvis du kun tager af det helt omsatte, mener jeg faren er minimal. Vil du
være helt sikker kan du lade det få en karantæne i en spand/tønde med låg,
så fyldt at der opstår iltmangel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-07-07 19:10

On Mon, 9 Jul 2007 19:36:30 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
Klip
>Hvis du kun tager af det helt omsatte, mener jeg faren er minimal. Vil du
>være helt sikker kan du lade det få en karantæne i en spand/tønde med låg,
>så fyldt at der opstår iltmangel.

Tak, det var da en ide'. Ved nærmere omtanke, tror jeg ikke at
jeg har set nogle iberia snegle nede i selve komposten, derimod
rundt i nærheden. Så for at pleje den altid nærværende dovenskab,
tager jeg det roligt, og ser tiden an. Man skulle jo ikke gerne
gøre noget unødvendigt.
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-07 21:02

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev

Jeg bruger en moderat udgave, når jeg genanvender plantesækkejord fra
drivhuset. Det kommer i en tønde, og sættes under vand nogle dage, det slår
selv regnorm ihjel, men der kan være andre, især stankelbenslarver, og de er
ikke sjove at gå og dele ud af.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-07-07 07:50

Erik M. Nielsen wrote:
> I givet fald; hvordan?

Ja. På kompostbunken. Men selvom det er noget småt noget, tager det
alligevel 2-3 år før det er "væk".

/jim